چگونه آمریکا از اشغال و تخریب شهر پالمیرا توسط داعش حمایت کرد | پروفسور تیم اندرسون / استاد دانشگاه سیدنی

پروفسور تیم اندرسون / استاد دانشگاه سیدنی، مقاله نویس سایت معروف گلوبال ریسرچ و نویسنده کتاب «جنگ کثیف علیه سوریه»

درحالی که صدای انفجارهای ناشی از پاکسازی مین ها ادامه داشت یک  ژنرال سوری برخی جزئیات یک واقعیت زشت را تایید کرد: واشنگتن و متحدان نزدیک آن یعنی ترکیه، عربستان سعودی، قطر و اسرائیل از اشغال و تخریب پالمیرا توسط داعش حمایت کردند.

اغلب سلاح هایی که داعش از آن استفاده می کرده، از ایالات متحده بوده و برخی  مهمات از اسرائیل بوده است. داعش دارای جیپ های هامرآمریکایی، پرتابه های چرخشی منفجره و جیره نظامی از آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی بوده است.

البته جای تعجب نیست. مقامات ایالات متحده در سال 2014 اعتراف کردند که متحدان خود یعنی ترکیه، عربستان سعودی و قطر در تلاش برای سرنگونی دولت سوریه که توسط بشار اسد اداره می شود،  از تک تک گروه های مسلح  در سوریه حمایت می کنند.

گروه ما متشکل از سی روزنامه نگار، در 14 آوریل، 18 روز بعد از اینکه ارتش سوریه این شهر تاریخی را از حکومت ده ماهه ترور آزاد نمود، از شهر تازه آزاد شده پالمیرا بازدید کرد. بولدوزرهای سوریه آواربرداری می کردند در حالیکه سربازان روسیه به منفجر کردن مین ها ادامه می دادند. در دو ساعتی که ما آنجا بودیم سه هزار تا پاک سازی شدند و 30 تای دیگر منفجر شدند.

ما ساختمان های آسیب دیده،  چاله های ناشی از بمب و مین در امتداد جاده ها و فولاد های عجیب و غریب و سازه سیمی که در آن «کافران» و مردم طرفدار دولت در ملاعام مصلوب و سر بریده شده که خون بدنهایشان درون آن چه که زمانی چشمه زیبایی در ورودی این مکان تاریخی بود ریخته بود را دیدیم.. ما شاهد خرابکاری عظیمی در موزه ها بودیم، همه مجسمه های انسان و حیوان یا سربریده شده یا اسیب دیده بودند.

بیش از 1600 تروریست داعش -بسیاری از  چچن، عربستان سعودی، تونس و دیگر کشورها به علاوه برخی سوری ها- در مه 2015 در پالمیرا گرد هم آمده بودند  دقیقا زمانی که جبهه النصره (القاعده در سوریه) حمله اسلام گرایان تحت حمایت ناتو از ترکیه به شمال سوریه را رهبری کرد. گروه های داعشی که به پالمیرا حمله کرده بودند از شرق آمده بودند: از رقه، دیرالزور و ابو کمال و همچنین یک گروه از غرب.

ایالات متحده که از سال 2014 ادعا می کرد علیه داعش در عراق و سوریه می جنگد و نیروی هوایی و نظارت پیچیده بر منطقه دارد هیچ کاری برای متوقف کردن پیشروی داعش بر پالمیرا نکرد.
باز هم این موضوع جای تعجب ندارد. هشت ماه بعد، ژنرال مارتین دمپسی،  فرمانده ارتش آمریکا اعتراف کرد متحدان عمده عرب وی بودجه داعش را تامین می کنند. در پاسخ، سناتور لیندسی گراهام، رئیس کمیته نیروهای مسلح ایالات متحده از حامیان داعش دفاع کرد، با بیان اینکه آنها این گروه را تامین می کنند زیرا ارتش آزاد سوریه نمی تواند علیه بشار اسد بجنگد، آنها تلاش می کنند تا اسد را شکست دهند.

ماه بعد یعنی اکتبر 2014،  معاون رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، توضیح داد که ترکیه، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای سقوط اسد مصمم هستند… آنها صدها میلیون دلار و ده تا هزاران تن سلاح به هر کس که بخواهد با اسد مبارزه کند می دهند، از جمله النصره و القاعده… این گروه ملقب به داعش شد. بایدن وانمود می کرد که واشنگتن مسئول تروریسم متحدان زیردست خود نیست.

حمایت ایالات متحده از گروه هایی تروریستی تشکیل دهنده “دولت اسلامی”  یک چاره اندیشی نبود. این حمایت از ابتدا برای یک ایده کلیدی بود.
در  اوت 2012، قبل از اینکه داعش از عراق به سوریه بیاید اطلاعات آمریکا (DIA) گزارش داد که سلفی ها، اخوان المسلمین و القاعده [القاعده در عراق، بعد دولت اسلامی در عراق و پس از آن داعش] نیروهای اصلی ایجاد شورش در سوریه هستند… احتمال ایجاد یک قلمرو  سلفی اعلام شده یا اعلام نشده [یک “دولت اسلامی”] در شرق سوریه وجود دارد … و این دقیقا همان چیزی است که قدرت های حمایت کننده [ایالات متحده، دیگر کشورهای غربی، حکومت های پادشاهی خلیج فارس و ترکیه] مخالفان سوریه می خواهند تا رژیم سوریه را منزوی کنند.
در مه 2015 بیش از 200 سرباز سوریه ای در دفاع از پالمیرا کشته شدند و در مارس 2016، 150 نفر دیگر در بازپس گیری این شهر تاریخی و استراتژیک کشته شدند. آنها جان خود را در دفاع از کشورشان از دست دادند.

منبع تامین آب در پالمیرا نابود شد، مکان های تاریخی و گنجینه ها آسیب دیدند و سربازان و بسیاری از افراد بیگناه، همگی توسط تروریست های مورد حمایت آمریکا قتل عام شدند.
هرچیز دیگری که مردم ممکن است در مورد جنگ سوریه بدانند یا ندانند فقط می بایست روشن شود که جنگ آمریکا علیه تروریست در سوریه و عراق یک فریب است. مستقیم یا غیر مستقیم، واشنگتن حامی اصلی داعش، النصره و بقیه گروه های تروریستی است.