سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو OIC در استانبول برگزار شد

سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) با شعار اتحاد و همبستگی برای عدالت و صلح در تاریخ 15-10 آوریل 2016 در استانبول ترکیه برگزار شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ریاست این اجلاس را به عهده داشت. دستور کار این اجلاس، مسئله فلسطین و منازعه اعراب و اسرائیل، وضعیت منازعات در جهان اسلام، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز، اسلام هراسی، وضعیت انسانی در جهان اسلام، و برنامه اقدام OIC-2025 را دربر می گیرد.

این کنفرانس از حقوق مردم فلسطین در به دست آوردن مجدد حقوق ملی و مسلم خود از جمله حق تعیین سرنوشت و استقرار یک دولت مستقل فلسطینی در اراضی اشغالی از ماه ژوئن سال 1967 تاکید کردند. همچنین در این اجلاس بر حقوق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به خانه خود مطابق با حقوق بین الملل و قطعنامه 194 (III) تصویب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ  11/12/1948 تاکید شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و سلمان بن عبدالعزیز، ‌پادشاه عربستان سعودی نیز در این اجلاس شرکت کردند.

اجلاس سران هر سه سال یکبار با هدف بررسی اوضاع بین المللی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تجزیه و تحلیل تاثیر آنها بر امت اسلامی برگزار می شود.

بیانیه پایانی این اجلاس بندهای زیادی دارد که مهم ترین موضوع آن فلسطین و حمایت از آن است. اطلاعات بیشتر در مورد این کنفرانس و بیانیه پایانی آن در وب سایت رسمی سازمان کنفرانس اسلامی موجود است.