نقش و کارکرد شبکه‌ی المیادین در جهان عرب | گفتگو با حسن هانی زاده / کارشناس جهان عرب

المیادین  از شبکه‌های تاثیر گذار منطقه در سالهای گذشته بوده و توانست مخاطبین بسیار زیادی در جهان اسلام و جهان عرب به دست آورد. با توجه به موضع‌گیری این رسانه علیه رژیم صهیونیستی و هم‌چنین نقشی که این رسانه در افکار جهان عرب اخیرا پخش این شبکه را از طریق ماهواره‌ی  عرب ست قطع شد.در این راستا برای بررسی بیشتر نقش این رسانه گفتگویی با حسن هانی زاده داشته ایم:

موسسه آینده پژوهی اسلام: نقش المیادین از آغاز تاسیس این شبکه در جهان و تاثیر آن بر جهان عرب چگونه بوده است؟

المیادین یکی از شبکه‌های تاثیر گذار در حوزه‌ی مقاومت اسلامی است. پوشش خبری مناسب المیادین در خصوص فعالیت مقاومت اسلامی مخصوصا فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی کاملا چشم‌گیر بوده است. در طول فعالیت المیادین (که کمتر از چهار سال می‌باشد) این شبکه توانست مخاطبین بسیار زیادی در جهان اسلام و جهان عرب به دست آورد. مدیریت قدرتمند و تاثیرگذار شبکه‌ی المیادین تلاش خود را بر این امر قرار داد، که این شبکه بتواند با دو شبکه‌ی الجزیره و العربیه (که در حقیقت دو شبکه‌ی تاثیرگذار جهان عرب هستند و نقش تخریبی در رخدادهای جهان دارند) مقابله کند. لذا المیادین در عرصه‌ی اطلاع رسانی جهان عرب حضوری بسیار قدرتمندانه پیدا کرده، و مخصوصا در فلسطین اشغالی بینندگان بسیاری جذب نمود.

با توجه به موضع‌گیری این رسانه علیه رژیم صهیونیستی و هم‌چنین نقشی که این رسانه در آگاهی دادن و مهندسی افکار جهان عرب به عهده گرفت، موجب شد که جبهه‌ی عبری- عربی در حوزه‌ی رسانه که در آن رژیم صهیونیستی و عربستان قرار دارند در مقابل این رسانه‌ی تاثیر گذار قرار گیرند. لذا عربستان سعودی اخیرا پخش این شبکه را از طریق ماهواره‌ی  عرب ست قطع کرد و این نشان می‌دهد که عربستان سعودی به شدت از واقعیت‌های موجود و انتشار آن در حوزه‌ی جهان عرب بیمناک است. نقشی که المیادین در اطلاع رسانی از وضعیت یمن به عهده دارد، موجب شد که رژیم عربستان به شدت دچار وحشت شوند و لذا عربستان سعودی این شبکه را از  ماهواره‌ی عرب ست خارج کرد . این نشان می دهد که عربستان نمی تواند و قدرت تحمل و شنیدن حقایق موجود را ندارد.

موسسه آینده پژوهی اسلام: حجم موضوع و نفوذ المیادین در بین رسانه‌های منطقه و جهان عرب تا چه حد تاثیرگذار  بوده و در واقع المیادین در سطح رسانه‌های جهانی در چه رتبه‌ای قرار دارد؟

در واقع در سطح جهان عرب بعد از الجزیره که پربیننده ترین مخاطبین عرب در سطح منطقه دارد، المیادین دومین شبکه‌ی اطلاع‌ رسانی جهان عرب است. البته بی‌بی‌سی هم نقش تاثیرگذاری دارد و مخصوصا بی‌بی‌سی عربی اما المیادین با توجه به اینکه بسیار حرفه‌ای و کاملا بی‌طرفانه  و منصفانه رویدادها را پوشش می‌دهد، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. میلیون‌ها بیننده ی عرب زبان برای المیادین نشان می‌دهد که علی رغم اینکه این شبکه مدت زمان زیادی نیست که در عرصه‌ی رسانه‌ای جهان عرب ظهور کرده اما توانسته در حقیقت افکار عمومی را به نفع مقاومت اسلامی مدیریت کند.

موسسه آینده پژوهی اسلام: نگاه المیادین به بحران های عمده‌ی منطقه در یک سال گذشته به ویژه سوریه، عراق، لیبی و یمن چگونه بوده است؟

المیادین در رخدادهای جهان عرب در سوریه، لبنان، مخصوصا حزب الله، همچنین مقاومت اسلامی، سوریه و.. نقش اطلاع رسانی حرفه‌ای را بر عهده دارد و به همین دلیل این رسانه پوشش بسیار خوبی در رخدادهای سوریه، عراق و یمن داشت و بی طرفانه و کاملا حرفه‌ای و با تحلیل‌های واقع بینانه توانست مخاطبین را از وضعیت‌های میدانی این کشورها آگاه سازد. عربستان سعودی که بسیار از قدرت اطلاع رسانی المیادین عصبانی و خشمگین شده،  موضع‌گیری کاملا مغایر با حرفه‌ی رسانه‌ای اتخاذ کرد.

موسسه آینده پژوهی اسلام: با توجه به وضعیت کنونی در واقع نگاه یکسان گذشته‌ی بازیگران عمده‌ی جهان عرب به المیادین چه بوده است؟

در واقع المیادین حضوری فعال در بحران سوریه داشته و در بحرانی‌ترین نقاط سوریه پوشش خبری مناسب داشته است. در عراق، یمن و همچنین در لبنان و فلسطین اشغالی این رسانه‌ی قدرتمند و تاثیرگذار پوشش  بسیار مفیدی داشته و از بسیاری از رسانه‌ها جلوتر بوده است. در بحران سوریه و یمن، المیادین توانسته است به خوبی از عهده‌ی اطلاع رسانی حرفه‌ای خود برآید و در حقیقت حتی از الجزیره و العربیه (الجزیره که وابسته به قطر و العربیه وابسته به عربستان است) پیشتازتر باشد . با توجه به این که المیادین اطلاع رسانی کاملا دقیق و بی طرفانه‌ای داشت، لذا رسانه‌های عربی در برابر المیادین موضع‌گیری کردند با این حال محبوبیت بسیار بالای المیادین در میان جهان عرب که مشتاق هستند اطلاع رسانی دقیقی داشته باشند و از آخرین اخبار و تحولات منطقه آگاهی پیدا بکنند، محبوبیت بسیار بالایی داشت.

موسسه آینده پژوهی اسلام: رابطه‌ی دولت های جهان عرب با المیادین در یک سال گذشته چگونه بوده است؟

جهان عرب دو قطبی است. کشورهایی که با گروه های تروریستی مخالفند و سعی می کنند که این گروهک های تروریستی را به حاشیه برانند با المیادین مشکلی ندارند. المیادین در بسیاری از کشورهای جهان عرب محبوبیت دارد و خبرنگاران این شبکه فعال هستند و پوشش خبری مناسب می دهند. اما کشورهای زیر چتر امریکا مثل عربستان، قطر و امارات مخالف المیادین هستند. در واقع المیادین جزوی از محور مقاومت است  و به عنوان بازوی تبلیغات مقاومت فعالیت دارد.

موسسه آینده پژوهی اسلام: در شرایط کنونی اهرم های فشار روی بازیگران عربی المیادین چیست؟ به عبارت دیگر  بازیگران مخالف المیادین کدامند ؟

عربستان سعودی از طریق لابی با برخی از کشورهای منطقه و پرداخت پول تلاش می نماید که دفاتر المیادین در کشورهای عربی و حتی در کشورهای اروپایی تعطیل کند. با این ادعا که المیادین در حقیقت بازوی تبلیغاتی حزب الله است. هم‌چنین با توجه به این که عرب ست که در حقیقت در اختیار عربستان است و رژیم عربستان بیشترین سهامدار عرب ست است، لذا عربستان سعودی توانست پخش این رسانه را از شبکه ی ماهواره‌ای عرب ست خارج سازد . همچنین عربستان سعودی با پرداخت پول به هم پیمانان خود سعی می ‌نماید به نوعی برنامه‌های المیادین در کشورهایی مانند ترکیه، مصر، مغرب و اردن تعطیل شود.

موسسه آینده پژوهی اسلام: آینده‌ی تاثیرگذار و نقش کارکرد شبکه‌ی المیادین در جهان عرب به چه عواملی وابسته می‌باشد؟

با توجه به این که عربستان سعودی ضد مقاومت اسلامی است و در کنار رژیم صهیونیستی قرار دارد، لذا المیادین علی رغم فشارهای عربستان و جریان‌سازی های عربستان و قطر همچنان محبوبیت خود را  حفظ کرده است. تظاهرات اخیر در فلسطین اشغالی و در حمایت از المیادین در سوریه، عراق و لبنان صورت گرفت، نشان می‌دهد، ملت‌های عرب دنبال آگاهی از واقعیت‌های میدانی است و المیادین را بخشی از یک جریان تبلیغاتی مقاومت می‌دانند که در مقابل رژیم صهیونیستی و رژیم‌های متکی به عرب به خوبی ایستادگی کرده است.

موسسه آینده پژوهی اسلام: آیا ممکن است فشارهای بیشتری به المیادین وارد شود؟

بله این امکان وجود دارد که دفاتر المیادین در بخشی از کشورهای مختلف جهان تعطیل شود و حتی ممکن است که عربستان سعودی بر مصر فشار وارد سازد که این شبکه از ماهواره‌ی نیل ست خارج شود. حتی ممکن است عربستان با کشورهای اروپایی هم لابی کند و از ماهواره‌ی یوتل ست المیادین را حذف کند. تلاش عربستان در حوزه ی سیاسی و حوزه ی مالی افزایش پیدا خواهد کرد و سعی خواهد کرد که المیادین را به کلی از صحنه‌ی رسانه ی جهان عرب خارج سازد . عربستان میلیاردها هزار دلار هزینه می‌کند تا حقایق به ملت‌های عرب نرسد.