مراسم معارفه هیات مدیره موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با اعضای گروه «ژئوپلتیک، راهبرد و امنیت» برگزار شد

به گزارش خبرنگار موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام، این جلسه با حضور مدیر عامل موسسه ،قائم مقام موسسه، مدیر گروه «ژئوپلتیک، راهبرد و امنیت» و اعضای گروه برپا شد.

دکتر سیدحمزه صفوی در این جلسه ضمن خوش آمدگویی به حضار با معرفی آثار منتشر شده از سوی موسسه از جمله کتاب‌های «وحدت جهان اسلام – چشم انداز آينده» که به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی منتشر شده، کتاب «جهان آمار» که به آمار سال های 2011 و 2012 اختصاص دارد، و نیز کتاب هشت جلدی جهان اسلام که در دست انتشار است، گفت: یکی از مشکلاتی که پیرامون مطالعات در جهان اسلام وجود دارد این است که شاید این امر در انحصار یک گروه یا اقلیتی بوده و به همین دلیل نگاه خاصی در این زمینه برجسته شده است. این موضوع هم در درون جهان اسلام دیده می شود و هم در نگاه کسانی که بیرون از جهان اسلام قرار دارند.

وی افزود: ما عضوی اثرگذار و برجسته در جهان اسلام هستیم که بارقه و نماگر مشخص آن امر تشیع است. شاید یکی از دلایلی که مساله وحدت اسلامی نتوانست جایگاه فراتر از شعار پیدا کند و شاید تا ظهور امام زمان ادامه یابد این است که شاکله اصلی جهان اسلام اهل تسنن هستند. نگاهی که ما داریم، نگاهی تخصصی است و خروجی کاری که از گروه‌های تعریف شده در موسسه خواهیم داشت، یک خروجی علمی خواهد بود.

صفوی یادآور شد: در بررسی شاخص‌های فرهنگ ایرانی در مقایسه با فرهنگ اروپایی در دانشگاه تهران این نتیجه به دست آمد که فرهنگ ایرانی به نسبت فرهنگ اروپایی تحرک کمتری داشته و از گذشته درخشان خود فاصله گرفته است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، کارهای ارایه شده در حوزه علوم انسانی به سمت و سوی کارهای حجیم، کم‌محتوا و شعاری در مقابل کارهای کاربردی و اجرایی جهت یافته‌اند. باید تلاش نماییم تا با فعالیت‌های خود در این موسسه، زهر این دو آفت را از کار خود بگیریم.

مدیر عامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام تاکید کرد: هدف ما این است که نخبگان جهان اسلام تعاملی سازنده در جهت دستیابی به منافع ملی و منافع دینی داشته باشند.

در ادامه این جلسه، دکتر برات فرجی، گفت: موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام از آغاز کار خود در سال 87 مسایل و موضوعات جهان اسلام را از دریچه علمی و پژوهشی در دستور کار قرار داد. رویکردی که در این موسسه در نظر گرفته شده توسعه ظرفیت این مطالعه در جهت تشکیل یک پژوهشکده علمی، آموزشی و پژوهشی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا گروه‌هایی را به منظور توسعه این ظرفیت مشخص کردند که یکی از آن‌ها «ژئوپلتیک، راهبرد و امنیت» می‌باشد که قرار است با حضور اعضایی از جمله دکتر محمدجعفر آجرلو، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، دکتر عباس علیپور، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، دکتر ابراهیم رومینا، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علی‌اصغر قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، دکتر صفت‌الله قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، دکتر کاظم ذوقی بارانی، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)و دکتر رضا جنیدی فعالیت‌های خود را به صورت رسمی از امروز آغاز نماید. در این نشست همچنین خانم سمیه شوکتی مقرب نیز از سوی موسسه آینده پژوهی جهان اسلام به عنوان دبیر این گروه معرفی گردید.

مدیر عامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام ، نیز درباره فعالیت‌های گروه‌های این موسسه، اظهار داشت: هر یک از گروه‌ها باید حداقل 2 پروژه را در طول سال انجام دهد و افزون بر این فصلنامه و سایت موسسه در اختیار اعضای محترم قرار دارند تا هر مطلبی را با نام آن‌ها به چاپ برساند. هم‌چنین، هیات مدیره موسسه آمادگی کامل برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی و کارگاه‌ها را داشته و از پیشنهادهایی که در این خصوص ارایه می‌گردد استقبال می‌نماید. 

وی افزود: در هدف‌گذاری گروه‌ها باید این را در نظر داشت که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است به امید خدا و با همت و تلاش کادر پژوهشی- اجرایی، این موسسه تا 2 سال آینده به یک پژوهشکده تبدیل شود و این گروه‌ها نیز به گروه‌های آموزشی-پژوهشی تبدیل خواهند شد پس چه بهتر که پروژه‌های مدنظر گروه‌ها حالت درسنامه و کاربردی داشته باشند.

دکتر حمزه صفوی تصریح کرد: در حال حاضر کارهایی منتشر می‌شود که هدف‌شان یا تبدیل شیعه به سنی یا سنی به شیعه است در صورتی که این امر ناممکنی است. نوع نگاه به موضوع وحدت و رهیافت های ناظر بر این امر باید مورد بازبینی قرار گرفته و واقع گراتر شود.

او اظهار داشت: هدف ما این است که پروژه‌های ارایه شده از سوی گروه‌های پژوهشی موسسه حالت منبع به خود بگیرد. امیدواریم برایند کارها به گونه‌ای باشد که در آینده از ماحصل آن لذت برده و بهره مند شویم. 

خبرنگار: سمیه شوکتی مقرب
انتهای پیام