“آینده‌پژوهی و مطالعات سلامت و خودمراقبتی بر مبنای تمدن و تاریخ طب اسلامی” دکتر محمدرضا شمس اردکانی

آینده پژوهی و مطالعات سلامت و خودمراقبتی بر مبنای تمدن و تاریخ طب اسلامی

دکتر محمدرضا شمس اردکانی

خدمت همکاران گرامی و حضار معظم عرض سلام، ادب و وقت بخیر دارم. تشکر ویژه از مؤسسه­‌ی آینده‌­پژوهی جهان اسلام و همچنین یونسکو که با کارهای فاخر و ماندنی خودشان در پاسداشت علم و فرهنگ و تمدن اسلامی و همچنین توسعه­‌ی علم بسیار کوشا، مفید و مؤثر بودند؛ حقیقت مطلب آن این نیست مگر اینکه فعالیت­‌های ویژه­‌ی سرکار خانم دکتر مهنام که ما در دبیرخانه‌­ی شورای انقلاب فرهنگی فرهنگستان پزشکی هم خدمتشان هستیم، ان­شاءالله که این جلسه مفید باشد. وقت تنگ است من سعی می­‌کنم کوتاه‌­تر صحبت کنم که بتوانیم از نظریات همکاران بزرگوار، دانشمندان معظم  که در جلسه­ حضور داشتند بهره ببریم. کار بسیار خوبی است که ما از آینده­‌ی خود، خصوصاً از آینده­‌ی جهان اسلام که ظرفیت بسیار بسیار بزرگی است، استفاده کنیم. لازمه­‌ی این کار این است که ما گذشته، حال و آینده را با یک پلی به هم مرتبط کنیم و بتوانیم که از گذشته‌­ی خود که گذشته­‌ی بسیار غنی، پربار و دارای منابع و منافع بسیار زیادی بوده است ظرفیت­‌سازی کنیم؛ ظرفیتی ایجاد کنیم که بتواند در طول زمان و در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

ظرفیت­‌سازی یعنی چه؟ ما به‌عنوان کشوری که قدیمی­‌ترین دانشگاه جهان را داشتیم، دانشگاه جندی شاپور که از طرف یونسکو (است نه یک مؤسسه و مرکز آموزشی) به عنوان دانشگاه هم معرفی شده است. یونسکو هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی ­شاپور را اعلام کرده که این یک ظرفیت است. چگونه بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم؟ کاری که اکنون در یونسکو در حال نهایی شدن است و شکل‌­گیری دبیرخا‌نه‌­ی دانشگاه‌هایی با قدمت مثلاً بالای هزار سال، بالای پانصد سال، این می­‌شود یک ظرفیت و یک کار ارزشمند بسیار خوب. ما اگر برگردیم به این ظرفیت و به چیزهایی که می­‌تواند در گذشته وجود داشته و در آینده ما را به سرمنزل مقصود برساند شناسایی، احصاء و استفاده­‌ی امروزین از آنها است.

در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران خصوصاً بعد از بیت الحکمه مشاهده می­‌شود وقتی که روح اسلام در سرزمین پهناور و غنی اسلام دمید، به این عنصر حیاتی و ارزشمند اسلام توجه کردند؛ ان­شاءالله بتوانیم که این را پیش ببریم. به نظر می­‌رسد که بتواند به‌عنوان یکی از مؤلفه­‌های خوب طب سنتی در حوزه­‌ی سبک زندگی ما بتوانیم کارهای ارزشمندی انجام بدهیم که در جهان اسلام می­‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و در حقیقت شاید اگر که اغراق نباشد بعضی از سرنوشت­‌ها را به گونه‌­های دیگر رقم بزند؛ چون بحث سلامت و بحث درمان امروزه یکی از جدی­‌ترین بحث­‌های حوزه­‌ی اجتماعی است.

به گفته‌­ی دبیر کمیسیون و سمینار اقتصادی پزشکی حوزه­‌ی سلامت که در سال 96 برگزار شده اعلام کرده گردش حوزه­‌ی سلامت در ایران 140 هزار میلیارد تومان است که اگر با وضعیت امروزی مقایسه کنیم یک رقم نجومی قابل توجه است. ورود به این عرصه­‌ها می‌­تواند هم در حوزه­‌ی اقتصادی، هم در حوزه­‌ی اجتماعی و هم حوزه‌­ی سلامت با هم کارساز باشد. به نظر می­‌آید که برای اینکه وقت زیادی از بزرگوارانی که توفیق دارم در خدمتشان هستم و مسلماً بحث­‌هایشان از بحث‌­های من جذابتر، بهتر و مفیدتر خواهد بود، نگیرم سخن خود را کوتاه می­‌کنم.

یک پیشنهاد اینکه در حوزه­‌ی آینده‌نگری جهان اسلام که به همت دوست و برادر و یار دیرین جناب سردار دکتر صفوی که از یادگارهای مؤثر و تابناک دوران دفاع مقدس و دوران شکوفایی انقلاب هستند، خواهش کنم که در این مسیر حتماً بخش آینده‌­نگری، آینده‌­نگاری و آینده‌­پژوهی حوزه‌­ی سلامت در فرهنگ و تمدن جهان اسلام هم داشته باشند که می­‌شود کارهای مفیدی انجام داد؛ یکی از دلایل آن هم این است که در حال حاضر زبان جهان اسلام زبان عربی است و عمده‌­ی مکتوبات ما هم به‌دلیل وضعیتی که در آن زمان بوده است به زبان عربی است. یک تشکیلات مابین کشوری و مابین دولی می‌­تواند در این زمینه مؤثر و مفید باشد و امیدوارم که ما بتوانیم نقشی را در ارتباط گذشته، حال و آینده برای ایجاد ظرفیت­‌های جدید داشته باشیم.

والسلام علیکم و رحمة الله.