سخنرانی مهندس عظیمیان مدیرعامل محترم فولاد مبارکه

متن سخنرانی مهندس عظیمیان مدیرعامل محترم فولاد مبارکه

در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی

بسم الله الرحمن الرحیم.

شأن حضور من به عنوان مدیرعامل شرکت بزرگ فولاد مبارکه این است که به دستور فرمانده، رئیس و برادر بزرگ خودم جناب آقای دکتر صفوی امروز اینجا هستم که گزارشی از بخش صنعت و بخصوص کالای استراتژیک و توسعه­‌مدار فولاد را به شما عرضه کنم. در سال 1357 تولید فولاد کشور ما 600 هزار تن و وارداتش چهار میلیون تن بود. امروز که در 40 سالگی انقلاب شکوهمند ایران هستیم کشور ما آن 600 هزار تن را به 32 میلیون تن فولاد نصب شده ظرفیت اسمی و 25 میلیون تن تولید واقعی و آن چهار میلیون تن واردات در سال 57 به هشت میلیون تن صادرات انواع فولاد رسیده است. رتبه­‌ی ما در جهان در سال 57، سی و پنجمین کشور جهان در تولید فولاد بود، امروز در 40 سالگی انقلاب ما رتبه­‌ی دهم را در دنیا در تولید فولاد داریم. یکی از مولودهای صددرصدی انقلاب ما و نظام مقدس جمهوری اسلامی شرکت فولاد مبارکه است؛ شرکت فولاد مبارکه در ضلع جنوب غربی استان اصفهان، شهر اصفهان واقع شده است. در یک مساحت 35 کیلومتری یا 3500 هکتاری و در سال 1360 کلنگ این کارخانه­‌ی بزرگ زده شده است. در سال 71 ـ 70 اولین کوره­‌ی قوس این شرکت راه‌­اندازی شده است و در سال 1372 به دست ریاست محترم جمهور مرحوم آیت الله هاشمی این کارخانه افتتاح شده است. این شرکت حدود 10/2 میلیون تن تولید فولاد دارد که نزدیک به 50 درصد فولاد کشور را تولید می­‌کند.

ما در فولاد مبارکه یک شعاری داریم به نام السنگ تا رنگ؛ یعنی ما از معادن کشورمان در گل گوهر سیرجان، در اردکان یزد و در سنگان خاف، سنگ آهن را می­‌گیریم و در انتها ورق رنگی تحویل می­‌دهیم؛ یعنی سنگ آهن تبدیل به کنسانتره می­‌شود (کارخانه­‌ی آن را خودمان داریم) کنسانتره تبدیل به گندله می­‌شود (کارخانه­‌اش را خود­مان داریم)، کنسانتره تبدیل به آهن اسفنجی می­‌شود (خودمان کارخانه­‌اش را داریم)، آهن اسفنجی در کوره و بعد از احیای مستقیم تبدیل به فولاد می­‌شود، فولاد خام می­‌شود و این فولاد خام بعداً در ریخته­‌گری و فولادسازی تبدیل به چیزی به نام اسلب یا تختال می­‌شود. یک تولید بسیار روشن و شفافی که بعداً در واحدهای نورد سرد و گرم تبدیل به ورقی می­‌شود که شما در سطح کشور می­‌بینید. ما ورق از 0/18 میلی‌متر و به عرض حدود 2000 میلی‌متر داریم و در بازار تأمین­‌کننده‌­ی صنعت خودروسازی، تأمین کننده­‌ی بخش ساختمان، و تأمین­‌کننده‌­ی بخش لوازم خانگی هستیم. اکثر مقاطع ورق لوله انتقال انواع مایعات و گازها را چه در خانه­‌ها، چه در پالایشگاه‌­ها، چه در پتروشیمی­‌ها و در خطوط انتقال نفت و گاز را ما تأمین می­‌کنیم و به بازار ارائه می­‌کنیم.

مستحضر باشید شرکت فولاد مبارکه واحدهای زیادی را در سراسر کشور دارد، پراکندگی جغرافیایی بزرگی داریم؛ در هرمزگان یک واحد تولید فولاد یک و نیم میلیون تنی به نام فولاد هرمزگان داریم. در زرین­‌شهر اصفهان یک واحد یک و نیم میلیون تنی تولید ورق داریم، انواع ورق و شرکت ورق خودروی ما در استان چهار محال تأمین ورق بدنه­‌ی انواع و اقسام خودروها را تأمین می­‌کند. محصولات ما به حدود 40 کشور جهان صادر می­‌شود؛ ما استاندارد اروپا را داریم. ورق­‌های ما که در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و خیلی از کشورهای آسیای میانه و آسیای دور صادر می­‌شود و مورد مصرف قرار می­‌گیرد در استاندارد جهانی است. ما بعد از اینکه تحریم‌­های متفاوتی را تجربه کردیم متأسفانه در بیست و هفتم مهر ماه سال گذشته در اقدام بسیار ظالمانه و یک‌جانبه­‌ی دولت آمریکا در تحریم­‌های SDN قرار گرفتیم. به خاطر بعضی از سهامداران ما را تروریستی تلقی کردند و یک اقدام بسیار مسخره‌­ای که می‌­شود گفت یک فولادساز را در ردیف تروریست­‌های بین­‌المللی تلقی کردند. این نشان از این دارد که فولاد مبارکهی اصفهان نقش بسیار بزرگی را در اقتصاد و در صنعت ایران دارد و آمریکا برای به زانو درآوردن اقتصاد ایران یکی از بزرگترین شرکت­‌های بورسی را هدف قرار داده است.

دو عدد به شما می­‌دهم؛ یک درصد GDP کشور متعلق به فولاد مبارکه هست، پنج درصد GDP بخش صنعت متعلق به فولاد مبارکه است. ما سالی 1500 میلیارد تومان فقط مالیات به وزارت اقتصاد می­‌دهیم. آقای دکتر دژپسند رفتند که این را خدمتشان بگویم و ما در واقع بین شرکت­‌های تولیدی ردیف اول مالیات­‌دهی را داریم و در شرکت­‌های بورسی ردیف دوم را داریم. سال گذشته عدد 23 هزار میلیارد تومان فروش مبارکه بوده و بعد از پرداخت هزینههایمان حدود 10 هزار میلیارد تومان ما سود خالص داشتیم. مبارکه 25 هزار نفر پرسنل دارد که مستقیماً از ما حقوق می­‌گیرند و حدود 325 هزار نفر هم به صورت غیرمستقیم در بخش­‌های مختلف کار می­‌کنند. یک خانواده‌­ی 350 هزار نفری در ارتباط با صنعت فولاد مبارکه فعالیت دارند. ما از قبل این تحریم‌­ها و از قبل این تهدیدها با همکاران­مان، با همه­‌ی مهندسان و کارگران و تکنسین­‌هایمان هم­‌قسم شدیم که در هیچ شرایطی نگذاریم فولاد مبارکه متوقف شود. ده‌­ها قرارداد مطالعاتی، تحقیقاتی و پژوهشی با همه­‌ی دانشگاه‌­های کشور منعقد کردیم و از توان و تخصص و مشاوره­‌ی عزیزان خود در دانشگاه بهره می­‌بریم، همه‌­ی این قراردادها امضا شده است.

ما بومی­‌سازی و محلی کردن نیازهایمان را به سرعت ادامه می­‌دهیم و از بین حدود بیش از سیصد هزار نوع کالا و تجهیزی که در مبارکه مورد استفاده قرار می­‌گیرد، بیش از چند ده هزار از اینها را تا حالا توانسته‌­ایم بومی‌­سازی کنیم و این افتخار ما است که تهدیدها را تبدیل به فرصت می­‌کنیم. در ارتباط با موضوع این همایش عرض کنم که کشور ما تصمیم گرفته در افق 1414 این 30 میلیون تن ظرفیت فولادش را به 55 میلیون تن برساند و حتماً می­‌دانید که دو عنصر سیمان و فولاد از اولیهترین عناصر توسعه­‌ی هر کشور هستند. مصرف سیمان و مصرف فولاد هر کشور نشان می‌­دهد که آن کشور چقدر دارد توسعه می­‌یابد. کشور ما به حمدلله در صنعت سیمان و در صنعت فولاد به طور کامل خودکفا است و ما صادرات سالیانه میلیون­‌ها تن سیمان و فولاد را به همه­‌ی دنیا داریم و در این زمینه کاملاً خودکفا شدیم.

امیدوارم که همکاران شما، برادران شما، و همه­‌ی پرسنلی که در بخش فولاد مبارکه کار می­‌کنند بتوانند که همواره خبرهای امیدبخش، خبرهای شادی­‌آفرین و خبرهای خوبی برای کشورمان داشته باشند. اکثر مردم ایران سهامدار ما هستند، بازنشستگان سهامدار ما هستند، یک جوری سود فولاد مبارکه به 80 میلیون شهروند ایرانی می­‌رسد و این باعث افتخار ما هست که در همه­‌ی شرایط مأموریت­‌ها و وظایف خودمان را به خوبی انجام دهیم و بتوانیم که ایفای وظیفه کنیم. در پایان از اینکه این فرصت در اختیار من قرار گرفت که بتوانم این آمار را خدمت شما بدهم شاید شما کمتر با این مسائل سر و کار دارید ولی خبرهای خوب و امیدوار­کننده در بخش صنعت کشور ما را خدمت شما تقدیم کنم. موفق باشید.

متشکرم.

*این مطلب متن سخنرانی جناب آقای مهندس عظیمیان مدیرعامل محترم فولاد مبارکه در مورخه 1398/2/9 در اختتامیه همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی است که توسط موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و با همکاری دانشگاه تهران برگزار شد.