“وظیفه صنعت حمل و نقل هوایی در حوزه جهان اسلام” سخنرانی دکتر شرفبافی مدیر عامل محترم سابق هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران “هما”

“وظیفه صنعت حمل و نقل هوایی در حوزه جهان اسلام”

متن سخنرانی دکتر شرفبافی مدیر عامل محترم سابق هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران هما

در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین.

با درود به روح پرفتوح بنیان‌گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی و گرامی‌داشت یاد و خاطره‌­ی شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم، همچنین سلام و درود محضر رهبر فرزانه و مدبر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. خدمت شما عزیزان که حوصله کردید تا به حال و منتظر هستید که من چند کلمه‌­ای وقت شما را بگیرم عرض سلام و ادب و احترام دارم. به نوبه‌­ی خودم از برگزار­کنندگان این همایش تشکر می‌کنم؛ برای من این همایش، بیرون آوردن ذهن و فکرم از اجرا، از شرایط حال حاضر صنعت حمل و نقل هوایی به یک افق بلند­نگرانه و دور دست بود؛ بسیار تشکر می­‌کنم و برای خودم افتخار می­‌دانم که در خدمت شما عزیزان هستم.

بحث آینده‌­پژوهی بحث بسیار مهمی است و علت این اهمیت را حتماً خود شما می­‌دانید که پایداری تمام سامانه­‌ها، تمام سیستم‌­های هوشمند این است که بتواند به نیازهای امروز و آینده­‌ی خود پاسخگو باشد؛ پس سامانه­‌ی پایدار لازم است که آینده­‌ی خود، سؤالات و نیاز­های آینده‌­ی خود را بشناسد، این خیلی مهم است. مدیران هم سه دسته هستند؛ بعضی از مدیران مقابله با تغییرات می­‌کنند، در مقابل تغییرات مقاومت دارند. بعضی از مدیران همراه تغییرات می­‌شوند، می­‌گویند ما هم با این برنامه­‌ی جدید همراه هستیم و پیش می­‌رویم. اما مدیران موفق مدیرانی هستند که آینده را خودشان بسازند؛ یعنی باید فکر کنند که چه آینده‌­ای باید بسازند و برای آن از قبل برنامه­‌ریزی، تأمین منابع، سازماندهی و مدیریت کنند.

یکی از مشخصات سامانه­‌های پایدار، داشتن نگرش پیش­‌گیرانه و پیش­‌بینانه است؛ حال سؤالی پیش می‌آید که برای 1414 جهان اسلام چه می­‌خواهیم؟ سؤال اصلی این همایش که همه­‌ی دوستان، عزیزان آمدند صحبت کردند و فرمایشات آقای دکتر دژپسند که آینده برای ما کاملاً مشخص و هدفمند است. یکی از نکاتی که برای جهان اسلام وجود دارد داشتن یک چراغ راه است؛ داشتن یک چراغ راه واحد. اگر هزار سال پیش اندیشمندی می‌­گفت برای 1414 جهان اسلام چه برنامه­‌ای داریم؟ هزار سال پیش، به چه ابزار، به چه وسیله­‌ای متوسل می­‌شد؟ حتماً قرآن، حتماً حبل المتین؛ یعنی آنچه که چراغ راه ما است، کلام وحی است. حال ما از کلام وحی بهرهبرداریها کردیم، فرمایشات آقای دکتر را شنیدیم و اشاره داشتند که در دین مبین اسلام و در قرآن به عینه بر تعقل و پژوهش تأکید شده است؛ درست است. یک حوزه‌­ی دیگر که بر آن بسیار تأکید شده است و آن گردشگری است. جالب است که خدمت شما عرض کنم آیات بسیار متعددی درباره گردشگری داریم و حتی اعمال حج که بر مسلمانان واجب است، پایه­‌ی گردشگری دارد. این گردشگری را دوستان عزیز دست کم نگیرید؛ آنچه که ما قدرت فرهنگ، تاریخ و تمدن اسلامی را می­‌توانیم به منصه­‌ی ظهور بگذاریم با توجه ویژه به گردشگری و گردشگری حلال است. گردشگری حلال با توجه به مناطق زیارتی و سیاحتی متعددی که در این 57 کشور اسلامی است.

لازم است خدمت شما عرض کنم در اکثر کشورهای همسایه­‌ی ما یک تمدن مشترک و یک دین مشترک سبب شده است خیلی از زیرساخت­های اجرایی ما یکسان باشد، نوع شهرنشینی ما یکسان باشد، نوع تفکر بشریت ما یکسان باشد. من در لاهور گرمابه‌­ای دیدم عین گرمابه‌­های اردبیل؛ لاهور پاکستان تا گرمابه‌­ی اردبیل، فرمت گرمابه نشان از گردشگری حلال دارد. شما حتماً می‌­دانید مساجدی که در مالزی هست هم‌­شکل و هم‌فرهنگ مساجد کل جهان اسلام است. ساختار تجمعی ما یکسان است و ساختار فکری ما برای مسافرت یکسان است. حال این زمینه­‌چینی را می­‌کنم که به صنعت حمل و نقل هوایی برسم؛ وظیفه­‌ی صنعت حمل و نقل هوایی در این حوزه چیست؟ توسعه‌­ی گردشگری فیمابین تمام کشورهای مسلمان و جهان اسلام است که همین سبب توسعه و تعامل بین کشورها می‌­شود، بین فرهنگ‌­ها و تمد‌ن‌­ها و انسا‌ن‌­ها می‌­شود. وقتی ما می‌گوییم که دانشگاه بین‌­المللی داریم که می­‌خواهیم دانشجوی بین‌­المللی در این حوزه پذیرش کنیم این دانشجو نیازمند آمد و شد ارزان، ایمن و به موقع است؛ و این را باید صنعت حمل و نقل هوایی پیاده‌­سازی کند. اتحاد بین شرکت­‌های هوایی مسلمان دنیا، داشتن امکانات و پذیرش مسلمانان دنیا در سراسر کشور با شرایط ویژه، امکان اقامتگاههای مسلمانی، امکان ارائه­‌ی خدمات کترینگ در زمان افطار و در زمان ماه مبارک رمضان؛ اینها آن فرهنگی است که برای همه­‌ی دوستان و عزیزان ما لازم است.

هواپیمای جمهوری اسلامی ایران هم در این حوزه کار بسیار گسترده‌­ای کرده است؛ یکی از اقدامات این کار خرید 13 فروند هواپیمای ای تی آر است که لغت ای تی آر نشئت گرفته از regional هست؛ یعنی آر آخر آن منظور regional یا منطقه­‌ای است؛ این هواپیماها پروازهای منطقه‌­ای انجام می­‌دهند. مثلاً پرواز منطقه‌­ای تهران- تبریز- باکو. ما وقتی این پرواز را گذاشتیم، فکر نمی­‌کردیم اینقدر استقبال شود. پروازهای به طور مثال از چابهار به مسقط، از ایلام به نجف اشرف. پروازهایی که ما بتوانیم به طور منطقه‌­ای دو تا شهرهای کنار مرزی کشورها را با هم دوخت و دوز کنیم مثل زاهدان، کویته؛ برای این نوع پروازها بسیار برنامه‌­ریزی شده است.

من دلم می­‌خواهد حتماً امروز این خاطره را اینجا خدمت شما عرض کنم؛ پرواز باکو را انجام دادیم و در پرواز باکو به هر حال من با یونیفورم اداره بودم. در خیابان تردد می­‌کردیم که یک تاکسی نگه داشت و آقایی از تاکسی پیاده شد با سرعت پیش من آمد؛ پسرهای من کمی احساس کردند که این آقا الآن چه کار دارد؟ گفت: شما ایرانی هستید؟ گفتم بله. از جیبش سریع عکس حضرت آقا را درآورد، گفت عشق من است، برو به او بگو رهبر شیعیان است. من آنجا یک لحظه شوکه شدم، یک لحظه تعجب کردم، من در باکو هستم یا در تهران هستم؟ گفتم که اسمت را بگو، من چون باید حتماً سلام شما را به حضرت آقا برسانم. این عشقی که تو داری جالب است. گفت: من مرید او هستم و مریدان زیادی هم اینجا دارند، خیلی حرف است. باور می­‌کنید که هر سه نفر ما تعجب کردیم از این رفتار ایشان که اینقدر با شور و هیجان مسیر تاکسی خودش را متوقف کرد و بعد این حرف را به من زد، سوار ماشین شد و رفت، امروز من قول ایشان را اینجا ادا کردم. سردار حتماً این سلام را ابلاغ بفرمایید، اسم او اکبر است ولی فامیل او را نمی‌­دانم. فقط خدمت شما عرض کنم که اگر می‌خواهیم آینده­‌ی جهان اسلام را ما بنویسیم، ما تفسیر کنیم، ما خط‌­دهی کنیم باید از الآن برای آن بیندیشیم، از الآن برای او فکر کنیم و حتماً می‌­توانیم با اندیشه­‌ی درست آنچه که می­‌خواهیم به دست بیاوریم چرا که حضرت امام فرمودند: ما می‌توانیم.

*این مطلب متن سخنرانی سرکار خانم دکتر شرفبافی مدیر عامل محترم سابق هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران همادر مورخه 1398/02/09 در اختتامیه همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی است که توسط موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و با همکاری دانشگاه تهران برگزار شد.