“ایجاد نگاهی نو در زمینه بازنشستگی افراد، در کشورهای جهان اسلام” سخنرانی دکتر نجفی پور جانشین محترم سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح

“ایجاد نگاهی نو در زمینه بازنشستگی افراد، در کشورهای جهان اسلام”

متن سخنرانی دکتر نجفی پور جانشین محترم سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح

در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی

بسم الله الرحمن الرحیم.

فکر می‌­کنم آخر یک برنامه­‌ی سنگین علمی صحبت کردن، کار بسیار سختی است به خاطر اینکه احتمالاً جمعیت دیگر حوصله­‌ی شنیدن ندارند و من باید سعی کنم مطالبی که عرض می‌­کنم حتی الامکان این باقیمانده‌ی اقلیت جمعیت را ان­شاءالله در سالن نگه دارد و مشتاق شوند که گوش کنند. در طول یک ساعتی که اینجا بودم فرمایشات بسیار زیبایی شنیدم؛ قصد داشتم بعضی از آنها را بگویم و الآن دیگر تکرار نخواهم کرد. روزگاری تا چند سال پیش دنیایی داشتیم که به آن دنیای دو قطبی می­‌گفتند. خودم خیلی قائل به این مفاهیم نیستم اما بالاخره این تقسیم­‌بندی­‌ها شده بود و چیزی هم به نام جنگ سرد بود که دنیا را به خاطر همان مفهوم دنیای دو قطبی گرفتار خودش کرده بود.

می­‌گویند که آن حالت از بین رفته و دنیا به سمت جهانی شدن می­‌رود و دیگر قطبی نخواهیم داشت. طبیعتاً در شرایطی که این دنیای دوقطبی به سمت جهانی شدن تغییر می­‌کند گفتمان امنیت نیز در کل دنیا تغییراتی خواهد داشت. ما در گفتمان امنیت امروز دنیا چه در فضای داخلی و چه در فضای بین‌­الملل، دو نوع گفتمان سلبی و ایجابی داریم؛ گفتمان سلبی-امنیتی این است که ما باید همه تلاش کنیم که جنگ دیگری اتفاق نیفتد، همه باید تلاش کنیم که تمامی دنیا از جمله منطقه­‌ی ما در صلح باشند. اما در گفتمان ایجابی تنها و تنها اینکه جنگ نشود کافی دانسته نمی­‌شود و ما باید تلاش کنیم که توسعه‌­یافتگی خصوصاً در تمامی کشورهای جهان اسلام از همه نظر اتفاق بیفتد؛ پس مجبوریم و باید توجه کنیم به کیفیت زندگی امروز مردم و کیفیت زندگی فردای مردم.

همان­طوری که سخنرانان محترم قبل از من اشاره کردند ما در دنیا همانطوری که در عکس­‌هایی که اینجا هست مشخص است، اگر نقشه­‌ی مسطح داشته باشیم، تقریباً وسط دنیا را در دنیا اشغال کردیم. کشورهای مسلمان وسط دنیا قرار گرفتند، کمی در شرق. جمعیت امروز حدود 1/6 میلیارد نفر مسلمان هستند که حدود 23 درصد جمعیت دنیا را شامل می­‌شوند. می­‌گویند در سال 2050 به 2/8 میلیارد می­‌رسیم، جمعیت بسیاری است. ترکیب جمعیتی را که امروز ببینید متوجه می­‌شوید که در این 57 کشوری که چند بار هم تکرار شد، جمعیت عمدتاً در سنین تقریباً میانه و جوانی یعنی سنین فعال قرار دارند. این یک فرصت است، یک فرصت بزرگ است اما آقای دکتر دژپسند فرمودند آینده روشن است به شرط اینکه بنده خدمت شما عرض می­‌کنم که ما یک وقت با غفلت آن را تاریک نکنیم. باید توجه کنیم به برنامه­‌ریزی برای آینده­‌ی روشنی که قطعاً در انتظار ما است اگر ما آن را خراب نکنیم.

عمده­‌ی ذخایر انرژی دنیا در منطقه­‌ی کشورهای مسلمان است، بیشتر گذرگاه­‌های عبور اجباری دنیا در اختیار کشورهای مسلمان است، کمی توجه کنید. تنگه­‌ی هرمز، باب المندب، تنگه­‌ی مالاکا، بسفور، داردانل و کانال سوئز؛ اینها مسیرهای پرترددی هستند که تقریباً تمام آنها در مجاورت کشورهای اسلامی هستند و سیطره­‌ی ما را به جغرافیای عبور و مرور جهان می­‌رسانند. طبعاً اگر ما در این فضا، فضای همدلی و هم­گرایی داشته باشیم قطعاً می‌­توانیم به سیادت اسلام در جهان فکر کنیم و اینکه همان تصویری که آقای دکتر دژپسند فرمودند را ان­شاءالله به آن برسیم. اما یک نکته هست که من فکر می­‌کنم باید کمی بیشتر به آن توجه کنیم و حتماً برای آن برنامه­‌ریزی مفصل­‌تری و نگاه دیگری داشته باشیم. ما با جمعیتی روبه‌رو هستیم که جوان و فعال است اما بعضی از کشورها از جمله کشور ما ایران، به سمت سالمندی پیشروی میکنند؛ یک پدیده­‌ی بسیار مهم به نام بازنشستگی پیش روی ما است. تصورم این است که باید ما در مورد بازنشستگی نگاه نویی داشته باشیم. امروز بسیاری از مردمان کشورمان در سنین پایین بازنشسته می­‌شوند ولی هنوز کاملاً قدرت فعالیت دارند و در سنینی هستند که ضمن تجربه‌­ی بالا هنوز انگیزه‌­های بسیاری برای ادامه­‌ی کار دارند.

امروزه در بسیاری از سازمان­‌ها، بسیاری از افرادمان را در سن قبل از 50 سالگی بازنشسته می­‌کنیم و این بازنشسته شدن در حالی صورت می­‌گیرد که ما در طول دورانی که شاغل بودند آنها را برای بازنشستگی آماده نکردیم. من فکر می‌­کنم به این پدیده باید بیشتر توجه کنیم. باید کاری کنیم زمانی که بازنشسته‌ها بازنشسته می­‌شوند، هم از نظر ذهنی آماده باشند و هم از نظر کیفیت زندگی توانمند باشند. بازنشسته کردن در زمانی که فرد توانمندی لازم و آمادگی روانی لازم را ندارد قطعاً کار خردمندانه‌­ای نیست و ما باید حتماً این موضوع را پیگیری کنیم. بنابراین حتماً باید در مورد سن بازنشستگی نگاه جدیدی داشته باشیم. در مورد نحوه­‌ی پرداخت حقوق و تأمین حقوق بازنشسته‌­ها قطعاً باید نگاه دیگری داشته باشیم؛ صندوق­‌های بازنشستگی را باید بسیار جدی بگیریم، صندوق‌­ها را واقعی کنیم و صندوق­‌ها را احیا کنیم. صندوق­‌ها باید بتوانند که حقوق بازنشستگان را در آینده تأمین کنند و این جزء واجباتی است که ما باید برای آن آینده­‌ی روشن که دنبال آن هستیم در نظر داشته باشیم. من خیلی مطلب آماده کرده بودم که بسیاری از عزیزانی که پشت تریبون آمدند گفتند، شما را با تکرار خسته نمی­‌کنم. فقط خواهشم از جمعیت فرهیخته­‌ی کشورمان، جمعیت دانشگاهی کشورمان خصوصاً دانشگاه تهران این است که به ما در زمینه‌­ی ایجاد نگاه نو و طرح نویی که باید برای سن بازنشستگی، نحوه‌­ی تأمین حقوق بازنشستگی، احیای صندوق­‌ها داشته باشیم کمک کند.

والسلام علیکم و رحمه الله

*این مطلب متن سخنرانی جناب آقای دکتر نجفی پور جانشین محترم سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در مورخه 1398/02/09 در اختتامیه همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی است که توسط موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و با همکاری دانشگاه تهران برگزار شد.