موافقان و مخالفان عربی انصاراله در یمن | گفتگو با دکتر عبدالرحمان راجح حسن / کارشناس یمنی مسائل یمن

نیروی های انصاراله و یا حوثی ها از مهمترین نیروهای  سیاسی یمن نقش تاثیر گذار و مهمی در ایجاد انقلاب  2011 در یمن داشتند. اما در صحنه قدرت  چندانجدی گرفته نشدند. اکنون نیز باتوجه به حضور انصاراله در بدنه اصلی قدرت در یمن برای بررسی نگاه کشورهای عربی به این جنبش گفتگویی با دکتر عبدالرحمان راجح حسن کارشناس یمنی مسائل یمن داشته ایم:

اهداف کنونی عربستان در یمن چیست؟

هف عربستان ایجاد نا امنی و تشکیل دولت جدیدی که  در یمن باشد .عربستان از قدیم الایام دیدگاه بدی نسبت به یمن داشته است و سعی میکند گروههای تکفیری و سلفی در یمن را تقویت کند و همچنین  مشایخ قبایل  و سرسپرده های عربستان را در یمن تقویت کند و هیچ کار مفیدی در این چند سال جز تقویت نیروهای مستبد و ظالم در یمن برای ملت یمن نداشته است. اکنون با توجه به اتقاقات اخیر در یمن ،عربستان سعودی  و رسانه های عربستان و  شبکه های العربیه و غیره حمله روزانه ای برعلیه انصار الله انجام میدادند و سعی میکنند مردم را  به سنی و شیعه تقسیم  کنند. یعنی حرکتی که در یمن اتفاق افتاده را از طرف  جمهوری اسلامی ایران  جلوه دهند  وبراین اساس  گروههای سنی را تقویت تا حرکت مردمی یمن را سرکوب کنند. در واقع ریاض  سیاست  خیلی  نا مطلوبی را در یمن اتخاذ کرده است .

با توجه به درگیری ها و حضور انصارالله درمرز یمن و عربستان، آیا امکان دارد عربستان به یمن نفوذ و لشکرکشی کند؟

عربستان جرات لشکرکشی به یمن و توانایی ورود به  یمن را ندارد. یعنی نه فقط انصارالله بلکه کل ملت یمن جلو  دخالتهای عربستان  و حمله  نظامی عربستان را میگیرند.در سال2009 انصارالله توانست چند تا  از شهرهای عربستان را بگیرند و در حالی  که با مقایسه با الان آن موقع خیلی ضعیف  بودند. یمن در شرایط کنونی از  نیروی زمینی قوی برخوردار است  و عربستان نمیتواند از لحاظ نظامی به  خاک یمن پیشروی کند. اما همانطور که اطلاع داریم. احمر که خود سر فتنه در  یمن  بود ه است به عربستان فرار کرده و الان در عربستان اقامت دارد علی محسن الاحمر..یک  شبکه و روابط گسترده ای دردولت یمن و همچنین با مشایخ عشایره یمن  دارد و میتوانند یک عملیات تروریستی در یمن انجام دهند و یمن را به یک کشور نا امن تبدیل کنند و حتی میتوانند یک گروههای قبایلی و تکفیری در بیابانهای یمن  ایجاد  و تقویت کنند . اما با توجه به اینکه الان در یمن مردم متحد هستند و دشمن خود را شناخته اند فکر نمیکنم این گروهها بتوانند کاری از پیش ببرند .

برخی گمان میکنند که عربستان القاعده را در یمن فعال تر کند آیا عربستان میتواند چنین کاری را انجام دهد؟

صد د ر صد میتواند . اگر نگاه کوچکی به رسانه های عربستان داشته باشیم مشاهده میکنیم که عربستان سعی میکند به القاعده و تکفیری ها روحیه بدهد .  بخش عظیمی از اخبار شبکه اخبار العربیه عربستان امروز مربوط به اینها است و مهمتر از این این سعی میکنند که القاعده را به عنوان صدای اهل تسنن در یمن جلوه دهند. یعنی همان طور که در عراق  سعی کردند داعش  نماینده اهل تسنن شود  در یمن هم همین هدف را دنبال میکنند تا داعش یا القاعده همان گروه مسلح اهل تسنن هستند . یعنی از این دید القاعده در تلاش است تا زمین ها و  بوستان های اهل تسنن را آزاد کنند در حالی که یمنی ها میدانند القاعده یک گروه تروریستی  هستند و استفاد ه از تروریستها عربستان را به جایی نخواهند رساند .

اهداف قطر و کشورهای دیگر شورا ی همکاری خلیج فارس در یمن چیست؟

همانطور که میدانید قطر و ترکیه یک سیاست در یمن دارند و آن تقویت اخوان المسلمین است. متاسفانه قطر هم  دنباله رو سیاست عربستان در کشورهای  دیگر است و شاید آنها در کشورهای دیگر اختلافی داشته باشند اما در یمن با هم متحد هستند  . لذا قطر سعی میکند با ایجاد شایعات در رسانه ها مخصوصا در شبکه الجزیره با ایجاد اخبار دروغین و با ایجاد فتنه ی در یمن خیلی تلاش کند . همچنین قطر با پشتوانه مالی گروههای خیلی زیادی را در یمن کمک می کند . این گروه ها در قالب احزاب، جوانان و اسلام گراهای اخوانی هستند و در یمن فعالیت میکنند و حتی تا آن روز قطر توافق نامه ای که انصار الله  با حکومت یمن امضا کرده به رسمیت نشناخته و سعی میکند که در یمن شایعه پراکنی  کند .

سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مثل امارات ، بحرین، کویت چه اهداف و نگاهی در شرایط کنونی در یمن دارند؟

کشور امارات  بیشتر همسو با عربستان است. انها هر چند اعلام کرده  اند توافقنامه را قبول داریم اما امارات سعی میکنند گروههای نزدیک به علی عبدالله صالح که اخوانی نباشند را  کمک کنند. یعنی از یکسو قطر و عربستان اسلام گراهای تکفیری را در یمن تقویت میکنند.ولی امارات راه دیگری راانجام میدهد و اینکه حزب علی عبدالله صالح یا  گروههای تقریبا لیبرال  را در یمن تقویت میکنند .بحرین هم تابع عربستان هست و سیاست مشخصی ندارند. گذشته ازاین عمان هم یک کشوری بی طرف است  و همیشه یک بیانیه ای صادر میکند و یمن را به گفتگو و مصالحه دعوت میکند.

با توجه به اهمیت مصر در جهان عرب نگاه مصری ها به تحولات کنونی یمن چطور است ؟

همانطور که میدانید مصر یک کشور بزرگ و مهمی است و مصر تا حالا چیزی در مورد یمن اعلام نکرده است اما رسانه های اطلاع رسانی کشور رویکرد عربستان را دنبال میکند. آقای سیسی خیلی به عربستان سعودی نزدیک هستند.و سعی میکنند عربستان را ناراحت نکنند و یا سکوت اختیار کنند و یا سیاست عربستان در یمن را  دنبال میکنند.

اگر نگاهی به کشورهای عضو اتحادیه عرب داشته باشیم چه کشورهایی  تحولات کنونی یمن و توافق نامه انصارالله را به رسمیت میشناسندو به نوعی از نقش انصارالله در یمن پشتیبانی میکنند؟

در ظاهر همه این کشورها موافقت خود را نسبت به این اتفاقات اعلام کرده اند  ولی اگر به رسانه ها نگاهی بیندازیم مثلا در عربستان سعودی مینویسند که یمن باید تبدیل به دو کشور شود . یعنی بر خلاف آنچه اظهار کرده اند عمل میکنند. جدا از این عراق ،سوریه و کشورهای افریقایی  مثل تونس الجزایر و مراکش دنبال صلح و آرامش در یمن  بوده اند  و یمن را به گفتگو و مصالحه دعوت میکنند.

یعنی این کشورها حضور  انصارالله در یمن را به رسمیت شناخته اند؟

صد در صد همین طور است . انصارالله قدرت خیلی بزرگی در یمن هستند و به هیچ وجه این قدرت و نیروی حزبی ،قابل کنترل و سرکوب نیست .دولت یمن 10 سال جنبش انصارالله  با کمک مستقیم عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا مردم را سرکوب کرد. یعنی عربستان و امریکا مستقیما در جنگهای یمن بر علیه زیدی ها و  انصارالله شرکت میکردند . ولی امروز انصارالله  خو د را در جامعه ی یمن مطرح کرده و هر کشوری که میخواهد  با یمنی ها  همکاری  کند باید انصارالله را به رسمیت بشناسد و به یمنی ها احترام بگذارند و هر حرکتی باید در چارچوب منافع ملی اسلامی صورت گیرد .