مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد

وب سایت: http://www.oxcis.ac.uk

مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد، یک مرکز مستقل شناخته شده دانشگاه آکسفورد می باشد. این مرکز در سال 1985 به منظور تشویق به مطالعه علمی اسلام و جهان اسلام تاسیس شد و شاید بتوان آن را نقطه تلاقی آموزش های غربی و اسلامی دانست. شاهزاده ولز حامی مالی موسسه است. این مرکز از هیئت امنایی متشکل از دانشمندان و دولتمردان از نقاط مختلف جهان در کنار نمایندگانی از دانشگاه آکسفورد اداره می شود. در آکسفورد، این مرکز به مطالعات چندرشته ای و میان رشته ای جهان اسلام مشارکت می ورزد و در خارج از آکسفورد نقش این مرکز، توسط یک شبکه بین المللی در حال توسعه از مخاطبین دانشگاهی تقویت می شود. فعالیت های این مرکز توجه جهانی و حمایت گسترده آن را به خود جلب کرده است.

ژورنال مطالعات اسلامی سه بار در سال توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می شود که تمام ابعاد و حوزه های مربوط به اسلام و جهان اسلام با موضوعات تاریخ، جغرافیا، علوم سیاسی، اقتصاد، انسان شناسی، جامعه شناسی، حقوق، ادبیات، دین، فلسفه، روابط بین الملل، مسائل زیست محیطی و توسعه ای و مسائل اخلاقی مربوط به تحقیقات علمی را پوشش می دهد. هدف از این ژورنال، تشویق به تعامل میان دانشگاهیان با سنت های گوناگون یادگیری و فعال کردن نشر، تبادل و بحث مربوط به پژوهش ها و بازتاب آن ها می باشد.

مجموعه سری اندیشمندان تمدن اسلامی از دیگر انتشارات این مرکز می باشد که به شرح حال مختصری از شخصیت های تأثیرگذار تاریخ اسلام می پردازد.

برگزاری سمینارها، کنفرانس ها، سخنرانی ها از دیگر فعالیت های این مرکز می باشد. 

مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد کلاس هایی در 4 سطح برای آموزش زبان عربی دایر می کند. این کلاس ها درک مطلب، مکالمه و نوشتن را شامل می شود و رنج وسیعی از موضوعات روزمره را دربر می گیرد.

این مرکز از پژوهش های پیشرفته حمایت می کند (چه به شکل مستقیم و چه در همکاری با دانشمندان یا موسسات دانشگاهی علاقه مند در این حوزه).