“حمله اسرائیل به حشد الشعبی در عراق” گفت‌وگو با سید رضا قزوینی غرابی

“حمله اسرائیل به حشد الشعبی در عراق”

گفت‌وگو با سید رضا قزوینی غرابی؛ روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل عراق و منطقه

 

رژیم صهیونیستی که از سال 2013 حملات خود به مواضع محور مقاومت در سوریه را آغاز کرده است، اخیراً دامنه جغرافیایی تجاوزگری خود را به عراق و لبنان نیز گسترش داده است. نخست وزیر این رژیم در پی حملات صهیونیست‌ها به مواضع وابسته به حشد الشعبی در عراق، در جریان یک گفت‌وگوی رسانه‌ای تأکید کرد این رژیم «منافع و مواضع ایران را در هر جایی در منطقه هدف قرار خواهد داد». مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام برای بررسی این موضوع با جناب آقای سید رضا قزوینی غرابی مصاحبه‌ای انجام داده است. این تحلیل‌گر مسائل عراق معتقد است که دولت بغداد به این اقدامات رژیم صهیونیستی واکنش جدی نشان نخواهد داد. هرچند به باور قزوینی آنچه رژیم صهیونیستی را در اقدامات نظامی بیشتر محتاط‌تر می‌کند، توانایی مقاومت در پاسخ انتقام‌جویانه به این اقدامات این رژیم است. شرح این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید:

مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام: بنیامین نتانیاهو در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌های صهیونیستی تأکید کرده است که این رژیم «منافع و مواضع ایران را در هر جایی در منطقه هدف قرار خواهد داد». آیا این اظهارات (که در پی حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مواضع گروه حشد الشعبی در عراق مطرح شد) و حملات پهبادی اخیر در لبنان را می‌توان سیاست جدید این رژیم علیه محور مقاومت دانست؟

به نظر می‌رسد دولت رژیم صهیونیستی با علم به اینکه حمله به مواضع مقاومت در منطقه (عراق و سوریه) احتمالاً با واکنش جدی مواجه نمی‌شود، دست به اقدامات نظامی این‌چنینی زده که به اعتقادشان می‌تواند در آستانه انتخابات این رژیم برگ برنده‌ای برای آن‌ها باشد. در حقیقت این ضربات، رویارویی با ایران تلقی می‌شود و موفقیت در آن نیز یک امتیاز برای رژیم اسرائیل می‌تواند باشد. به‌همین جهت نتانیاهو می‌کوشد تا در آستانه انتخابات به برگ برنده‌ای که یک ضربه کاری به ایران و هم‌پیمانان آن است برسد.

مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام: پیروزی مجدد نتانیاهو یا رقیبان وی در انتخابات پیش رو در اسراییل چه تأثیری بر سیاست کنونی این رژیم می‌گذارد؟

نتایج همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد به احتمال زیاد نتانیاهو از طریق ائتلاف با برخی احزاب دست راستی دیگر بتواند بار دیگر قدرت را به‌دست بگیرد که این به‌معنای ادامه روند فعلی سیاست‌های رژیم صهیونیستی است.

مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام: در حال حاضر، عراق از جمله سه دولت منطقه است که به‌صورت مستقیم درگیر منازعه ایران و رژیم صهیونیستی شده است. به نظر شما تداوم این حملات از جانب رژیم صهیونیستی علیه مواضع حشد در عراق چه واکنشی را از جانب بغداد خواهد داشت؟

بغداد تاکنون موضع قاطعی را در خصوص حمله پهپادها به مواضع حشد الشعبی و زیر سؤال رفتن تمامیت ارضی خودش نداشته است؛ دولت عراق حتی در نام بردن از متهم یا متهمان این حملات ابا دارد و این به‌دلیل هیمنه شدید واشنگتن بر عراق است. دولت عراق تاکنون به برگزاری دو جلسه میان سران قوا و یک جلسه با تعدادی از فرماندهان حشد الشعبی اکتفا کرده، علاوه بر اینکه کاردار آمریکا در بغداد را نیز به ظاهر فراخوانده است. بعید است دولت بغداد در صورت استمرار این حملات قادر باشد اقدام قابل توجهی انجام بدهد.

مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام: ایران و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن هدف این حملات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی هستند؛ چه سیاست‌هایی از جانب ایران باید اتخاذ شود تا از تکرار این تجاوزها جلوگیری شود؟

اینکه چه سیاست‌هایی باید توسط ایران اتخاذ شود را خود مقامات ایرانی تصمیم می‌گیرند؛ اما نوع واکنش حزب الله نشان داد که توازن قوا و توانایی در پاسخ، بیش از هر چیزی رژیم اسرائیل را به هراس از حملات و پاسخ‌های انتقام‌جویانه وا می‌دارد و همین مسأله می‌تواند اسرائیلی‌ها را در حملات احتمالی بعدی محتاط‌تر کند و آنان را وادار به تأمل قبل از هرگونه اقدام خیره‌سرانه کند.

مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام: خطر درگیری مستقیم نظامی میان حزب الله و رژیم صهیونیستی یا حتی ایران و رژیم صهیونیستی را چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

افزایش توان نظامی ایران در سال‌های اخیر و انعکاس عملی آن در سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا و حتی توانایی ایجاد اختلال در مسیر دریایی خلیج فارس به اسرائیلی‌ها نشان داد باید محاسباتشان را درباره ایران تغییر دهند که قطعاً این اتفاق رخ داده است. افزون بر این قدرت مافوق تصور اسرائیل از قدرت نظامی حزب الله به‌خوبی به خودی خود یک عامل بازدارنده برای اسرائیلی‌ها است. از شانس بد صهیونیست‌ها، لبنان هم‌مرز با آن‌ها است و عمق خاک سرزمین‌های اشغالی با همه مناطق مسکونی و تأسیسات آن در تیررس موشک‌های با توان بالای حزب الله است. حمله اسرائیل به لبنان ضررهای زیادی به زیرساخت‌های این کشور خواهد زد اما در مقابل، حزب الله نیز این توانایی را دارد تا هم به امنیت و اقتصاد این رژیم و هم به اعتبار دولت آن خدشه و ضربات جدی وارد کند؛ بنابراین پذیرش چنین ریسکی توسط آن‌ها یک حماقت به تمام معنا و منحصر به‌فرد خواهد بود.