بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام/ مصاحبه با پیه ر کونه سا/ مشاور پیشین وزیر دفاع فرانسه

آقای پیه ر کونه سا مشاور پیشین وزیر دفاع فرانسه و از مهمانان همایش بین المللی بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام بودند که مقاله ای را در خصوص دیپلماسی مذهبی عربستان ارائه نمودند. مصاحبه اختصاصی موسسه را با ایشان می خوانید:

 

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: جناب آقای کونه سا ضمن تشکر از شما بخاطر حضور در همایش بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام، نظر خود را درباره ایجاد یک سازمان جهت مدیریت مشکلات و بحران‌ها یا حل مسائل در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام را بفرمایید.

دکتر پیه ر کونه سا: در ابتدا باید بگویم که از اینکه در اینجا هستم بسیار شادمانم و دلیل آن این است که من این کشور را بسیار دوست دارم و به مسائل این منطقه علاقه مند هستم. یک نکته مبهم در عنوان این همایش وجود دارد چراکه مهمترین کشورها در جهان اسلام آسیایی هستند مانند اندونزی، مالزی، پاکستان و مسلمانان بیشتری به نسبت دیگر کشورهای این منطقه در هندوستان حضور دارند. اما شما درباره جهان اسلام صحبت نمی‌کنید. شما در اصل دارید درباره امنیت کشورهایی صحبت می‌کنید که اغلب کشورهای اسلامی هستند. و سوالی که پرسیدید بسیار مهم است به این معنا که کشورهای اصلی مسئول در امنیت این منطقه بایستی کشورهای این منطقه باشند. این منطقه در قدیم بسیار مورد مداخلات نظامی و امپریالیستی غرب قرار گرفته‌است و به نظر من دیگر باید تمام شود. شاید بتوان گفت این وضعیت یک مناقشه کامل است چون شرایط بسیار پیچیده است. اما منظور من این است که اگر به کشورهای منطقه اجازه ندهید که درباره مشکلات خودشان تصمیم گری کنند و نهایتا به بازطراحی مرزهایشان و شرایط اقلیت ها و … بپردازند، راه حل‌ها از نیورک و واشینگتون نخواهند آمد.

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: به نظر شما آیا ویژگی‌های ژئوپلتیکی در رقابت میان ایران و عربستان سعودی نقش دارند؟

دکتر پیه ر کونه سا: خوب می‌دانید از جهتی آینده برای عربستان سعودی فرصت مناسبی خواهد بود چراکه همانطور که می‌دانید عربستان تحت حمایت ایالات‌متحده بوده و روابط قوی یا آنها دارد که در اصل در طول انقلاب اسلامی ایران رخ داده‌است. بنابراین از جهتی آنها در موقعیت باثباتی قرار دارند چون در هر صورت از ضمانت آمریکا برخوردار هستند. اما مشکل امروز در این است که موقعیت ژئوپلتیکی منطقه‌ای عربستان سعودی به دلیل بازگشت ایران به صحنه بین‌الملی در حال تغییر است چراکه اغلب کشورهای توسعه‌یافته به‌شدت علاقه‌مند به برقراری ارتباط اقتصادی با ایران هستند تا به برقراری ارتباط با عربستان سعودی. چون عربستان سعودی باید تاوان حمایت سیاسی از سلفی‌گری را بپردازد و این به این معناست که داعش امروز تبدیل به تهدیدی برای عربستان سعودی شده‌است. زمانی که البغدادی می‌گوید من خلیفه هستم یعنی من برترم، یعنی من برتر از سعودی‌ها هستم، یعنی من محافظ سنی‌ها هستم. می‌دانید که امروز میان داعش و عربستان سعودی رقابت وجود دارد. سوال اینجاست که آنها در جنگ با هم نیستند. عربستان سعودی به شدت ترجیح می‌دهد که با شیعیان یمن بجنگد، با داعش نیز بجنگد چون به شدت از این ترس دارد که جامعه‌اش از هم بپاشد. بنابراین این شرایط عربستان را ضعیف‌تر از گذشته کرده است. گمان نمی‌کنم که آنها بتوانند دیپلماسی مذهبی خود را تغییر دهند. در بخش پایانی کتابی که به موسسه شما برای ترجمه داده‌ام، نوشته‌ام که به نظر من دیپلماسی مذهبی در اشاعه سلفی‌گری در سراسر دنیا در DNA این رژیم نهفته است.