بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام/ سخنرانی مهندس الدیلمی/ مدیر شبکه المسیره یمن

بسمه تعالی

متن سخنرانی مهندس الدیلمی، مدیر شبکه المسیره یمن

در همایش بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام

25 آبان ماه 1395

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در آغاز تشکر می‌کنم از برگزارکنندگان همایش و توجهی خاص که به‌ویژه به حوادث کشورهای اسلامی و جهان اسلام دارند.

ازآنجاکه این همایش ویژه‌ی تحقیق درباره‌ی بحران‌های ژئوپلیتیک جهان اسلام است و یمن نیز جزئی از این جهان درگیر بحران بوده و بارزترین تجلی شکست‌های ژئوپلیتیک در یمن خلاصه می‌شود، باید به این کشور توجهی ویژه داشت، به دو دلیل:

1-    حجم بحران و پیچیدگی و درگیری‌های مختلف و سختی یافتن راه‌حلی برای این مشکل‌ها: این امر از طریق تعداد نیروهای دشمن به‌ویژه  ایالات‌متحده، اسرائیل، امارات، انگلستان و سایر کشورهای عربی و بیگانه در جنگ با یمن به‌وضوح دیده می‌شود. همچنین مصوبه‌ی 2216 سازمان ملل که راه جنگ را هموار کرده، و بیش از یک سال و نه ماه است که یمن درگیر این جنگ بوده و هنوز نیز این جنگ ادامه دارد.

2-    ایستادگی یمن در برابر این دشمنی جهانی علی‌رغم تفاوت همه‌جانبه‌ی امکانات یمن و نیروهای دشمن: ایستادگی خونین مردم یمن و نیروهای انقلابی و مردمی، بر پژوهشگران واجب می‌کند که  توجه ویژه‌ی خود را به سمت یمن داشته و دلایل این مقاومت را به‌عنوان تجربه‌ی کاربردی درزمینه‌ی دفاع نظامی و فرهنگی به‌کارگیرند.

انفجارت بیولوژیکی که منطقه شاهد آن هست نشان از عدم حضور سازمان ملل در دفاع از مرزهای عضو این سازمان داشته، و همچنین حضور بیگانگان در منطقه؛ چه حضور سیاسی و چه حضور نظامی به این ناامنی دامن زده و باعث ادامه‌ی درگیری‌ها شده است و آمریکا به‌عنوان محور شر مستقیماً وارد این درگیری‌ها نمی‌شود،  بلکه گروه تکفیری‌های مانند داعش و القاعده را تسلیح کرده تا اهداف این اهداف این کشور را به‌پیش ببرند. بنای فکری این گروه‌های تکفیری، ریشه در تاریخ دارد؛ تاریخی که حاکی از حکومت دولت‌های اموی، عباسی و عثمانی و بعدازآن حکومت آل سعود و بعضی کشورهای خلیجی بر منطقه داشته است.

سکوت مردم دلیلی بر افزونی این ناامنی در منطقه خواهد بود. وحدت اسلامی هدفی قوی و پروژه‌ای بزرگ است که به‌جز با اهتمام امت اسلامی محقق نخواهد شد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله برکاته.