مجموعه کشورهای اسلامی – عربستان | تالیف دکتر سید حمزه صفوی

یکی از بنیادی ترین و شاید بتوان گفت مهمترین پیش شرط های تصمیم سازی و تصمیم گیری، تحلیل و نیز پژوهش در حوزه سیاست خارجی، داشتن شناخت و آگاهی جامع، دقیق و به روز در خصوص ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و … کشورهای مد نظر است. طبیعی است که عدم وجود چنین شناختی منجر به اشتباه محاسباتی و اتخاذ تصمیم های هزینه بردار برای کشور در سطح کلان و ارائه تحلیل های اشتباه و پژوهش های بلا فایده خواهد بود.

متاسفانه بطور کلی در خصوص کشورهای جهان اسلام و به ویژه کشور های اسلامی منطقه خاورمیانه با وجود اهمیت چند بعدی آن، منبع فارسی قابل توجهی وجود ندارد و معدود آثاری هم که نگاشته شده اند، یا نگاه تک بعدی دارند و یا مدت زمان زیادی از تاریخ انتشار آنها گذشته است و به روز نیستند. در این بین، کتاب عربستان، تالیف جناب آقای دکتر سید حمزه صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، که به همت موسسه آینده پژوهی جهان اسلام به زیور طبع آراسته شده است را میتوان از معدود  آثار ذی قیمتی دانست که توانسته است با بهره گیری از داده های دقیق و به روز و با ساختاری منظم، تصویر جامعی از این کشور ارائه نموده و اطلاعات معتبری در خصوص این کشور بسیار مهم را در اختیار علاقه مندان به حوزه سیاست خارجی و مطالعات جهان اسلام قرار دهد. عربستان قبله گاه مسلمانان جهان بوده و دارای بالاترین ذخایر نفت جهان است. این کشور یکی از با نفوذترین حکومت ها را در بین دولت های اسلامی دارد و به نوعی مهمترین رقیب ایران در منطقه به شمار می رود که این مسئله اهمیت شناخت این کشور را دو چندان می کند. کتاب عربستان از مجموعه کتب کشورهای اسلامی، در شش فصل و یک ضمیمه آماری تنظیم شده است.

جهت دانلود فهرست و مقدمه این کتاب به همراه نسخه الکترونیکی اصل کتاب به ادامه مطلب بروید.

 فصل اول این کتاب به تشریح جغرافیای طبیعی و انسانی عربستان بر پایه جدیدترین اطلاعات آماری پرداخته است. در فصل دوم ساختار اقتصادی عربستان مورد مطالعه قرار گرفته است. در این فصل به بررسی جامع مهمترین منبع اقتصادی عربستان یعنی نفت و گاز ، بخش صنعت و شاخص های مهم اقتصادی پرداخته شده است. نکته مهم این فصل علاوه بر مسایل مربوط به نفت که معمولا در کتاب ها به آن پرداخته می شود، شاخص های جهانی شدن اقتصاد عربستان و نیز محیط قانونی کسب و کار در این کشور  و زیر ساخت های اقتصادی آن پرداخته شده است.

در فصل سوم، سیاست و حکومت در عربستان سعودی بررسی شده است. در این بخش از کتاب با نیم نگاهی به سابقه تاریخی، به ساختار حکومت معاصر در عربستان پرداخته شده و  علاوه بر آن، گروه ها و سازمان های مختلف سیاسی موجود در آن توضیح داده شده است. همچنین سیاست خارجی عربستان و توان نظامی این کشور نیز از دیگر نکات بررسی شده در فصل سوم است. در فصل چهارم این اثر جامع، وضعیت اجتماعی، آموزشی و فرهنگی، بهداشت و رفاه اجتماعی و رسانه های گروهی این کشور تشریح گردیده است.

در فصل پنجم، صنعت گردشگری عربستان و نهاد ها و سازمان های مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفته است و خوانندگان کتاب را با استراتژی ها و مولفه های گردشگری و تاثیر آن بر بخش های مختلف اقتصادی این کشور آشنا می کند. اما مهمترین بخش و در واقع فصل ممیز این اثر ارزشمند که آن را از سایر آثار در این زمینه جدا می کند، تحلیل SWOT  وضعیت سیاسی، اقتصادی و نظامی عربستان در فصل ششم این کتاب است. امروزه تحلیل  SWOT مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها در سطح کلان و راهبردی است و مهمترین نقطه قوت  اثر جناب آقای دکتر صفوی علاوه بر آنچه در معرفی فصول پیشین این کتاب گذشت، ارائه تحلیل علمی با مدل SWOT از وضعیت عربستان پس از تشریح کلی و ایجاد تصویری جامع از کشور مورد مطالعه در ذهن مخاطب است. بطوری که مخاطب پس از مطالعه داده های معتبر در پنج فصل گذشته، به تحلیلی فرگیر و البته بی طرف از عربستان سعودی دست می یابد که در نوع خود کم نظیر و بسیار ارزشمند است. در انتهای کتاب نیز شاخص های آماری عربستان جهت استفاده پژوهشگران در مطالعات آتی ضمیمه شده است. مطالعه این کتاب برای تصمیم گیران، کارشناسان و تصمیم سازان حوزه سیاست خارجی، دانشجویان رشته های علوم سیاسی، روابط بین الملل، مطالعات منطقه ای و جغرافیای سیاسی و نیز برای کلیه علاقه مندان به حوزه مطالعات جهان اسلام توصیه می گردد.

قیمت نسخه چاپ شده این کتاب 180000 ریال (هجده هزار تومان) میباشد.

قیمت نسخه الکترونیکی این کتاب 80000 ریال (هشت هزار تومان) میباشد.

دانلود فهرست و مقدمه

دانلود نسخه الکترونیکی اصل کتاب

جهت خرید شماره سریال و رمزگشایی کتابها و راهنمای استفاده اینجا را کلیک کنید.