مجمع اسلامي جهاني لندن

وب سایت: http://www.arafeh.co.uk

مجمع اسلامي جهاني لندن در سال ١٣٩٥ هجري قمري برابر با ١٩٧٤ ميلادي توسط مرحوم آيت الله العظمي حاج سيد محمد رضا موسوي گلپايگاني به منظور نشر فرهنگ اسلام و آشنایي عموم با مذهب اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) و رسيدگي به امور مذهبي و مشکلات ديني مسلمانان به ويژه شيعيان در لندن خريداري و تأسيس گرديد. نياز وافر مسلمانان بريتانيا به خصوص شيعيان و توجه روز افزون مردم اروپا به اسلام انگيزه اين امر مهم بود. مجمع اسلامي جهاني از ديرينه ترين مراکز رسمي اسلامي و شيعي در اروپا است و سي سال است که به ترويج و تبليغ دين مبين اسلام مشغول مي باشد.

فعاليتهاي مجمع داراي سه محور عمده مي باشد:

١- محور اول تـرويج و تبليغ آئين مبين اسـلام و مـذهب شيعه اثنـي عشري مي باشد. در اين راستا مجمع اسلامي از آغاز تأسيس تا کنون با برپائي مراسم ديني و مجالس مذهبي در مناسبت هاي ويژه خدمات ارزشمندي را انجام داده است. اهتمام به برگزاري مجالس در ماه هاي محرم، صفر، رمضان و همچنين در تمام مواليد و وفيات ائمه معصومين (عليهم السلام) از برنامه هاي مهم تبليغي مجمع اسلامي است. در اين مناسبت ها از شخصيتها، دانشمندان و سخنوران فرهيخته دعوت به عمل مي آيد و با زبانهاي فارسي، عربي و انگليسي مباحث مفيد وارزنده اي ارائه مي گردد.

٢-  محور دوم فعاليتهاي آموزشي و تربيتي مي باشد. اين بخش شامل چند قسمت بشرح زير اسـت:

* تشکيل کتابخانة اختصاصي که داراي حدود بيست هزار نسخه از کتابهاي ارزشمند و مصادر اسلامي است و مي تواند نياز محققين و دانشمندان را در زمينه هاي مورد نياز بر طرف سازد به خصوص که آن کتابها به زبانهاي مختلف مي باشد. 

* تشکيل مدرسة قرآن و عترت جهت آموزش قرآن، اصول عقايد، احکام و همچنين آموزش زبان فارسي از جمله فعاليتهاي سودمند مجمع اسلامي است. 

* برپايي کلاسهاي آموزشي مخصوص بانوان به ويژه در ماه مبارک رمضان.

* نشر عناوين و موضوع هاي ديني و اجتماعي و ارسال آنها به مراکز علمي و دانشگاهي از طريق پست الکترونيکي و همچنين پاسخگويي به مسائل ديني و شرعي از برنامه هاي مستمر مجمع اسلامي ميباشد.

* راهنمائي حجاج و زائران خانه خدا از ديگر خدمات فرهنگي ياري رساني به زائران و حجاج بيت الله الحرام است در اين زمينه مجمع اسلامي با ارشاد و راهنمائي زائران از طريق آموزش مناسک حج، چاپ جزوة مناسک و اطلاعات مربوط به حج و عمره، پاسخ به سئوالات و ارائه سائر خدمات توفيق چشمگيري داشته است.

* از فعاليتهاي موثر و مستمر مجمع اسلامي بر پايي نماز جمعه مي باشد که حدود بيش از بيست سال سابقه دارد و مسلمانان از کشورهاي مختلف بـا شور و علاقـه زايـدالوصفي در آن شرکت مي کنند و خطبه ها به زبان هاي فارسي، عربي و انگليسي ايراد مي گردد. قابل ذکر است که خطبه هاي نماز بصورت سلسله بحث با بررسي موضوعات گوناگون ارائه مي گردد و تمام آنها به صورت مکتوب در زبان هاي فارسي و انگليسي و همچنين بصورت ديسک موجود مي باشد.

 * از ثمرات تلاش و کوشش چندين ساله اين نهاد اسلامي مشرف شدن تعداد زيادي به آئين اسلام است که بيش از ١٨٠٠ نفر زن و مرد از مليتهاي مختلف به دين اسلام تشرف پيدا کرده اند. آمار نشان مي دهد که درسالهای اخير سالی ٥٠ نفر به دين مبين اسلام تشرف يافته اند.

٣- محور سوم تلاشهاي مجمع در مسائل اجتماعي و امور خدماتي است که از جمله فعاليتهاي مجمع اسلامي می توان به کمک به بیماران و نیازمندان و حل مشکل مال آنان، حل وفصل امور خانواده، کمک رساني و ياري آسيب ديدگان هنگام رخدادهاي ناگهاني اشاره کرد.