فضای مجازی اطلاعات و بحران غزه

والری ویرشافتر[1]

مؤسسه بروکینگز

ترجمه: مرکز آینده‌پژوهی جهان اسلام

رسانه­‌های اجتماعی از شروع بحران غزه، رویدادهای ناراحت کننده این بحران را پوشش داده‌­اند. از این رو حجم اطلاعات نادرست و تأیید نشده در فضای مجازی افزایش یافته است. حفظ یکپارچگی­ فضای مجازی در محیطی که به سرعت در حال تغییر است، همواره یک چالش به شمار می­‌رود. به عنوان مثال، در بحران اوکراین، رسانه­‌های اجتماعی به یک جبهه مهم تبدیل شده‌­اند و تبلیغات در آن بسیار است. در بحران­‌های شدید، مشکل عرضه و تقاضا وجود دارد. تقاضا برای اطلاعات شدت می‌­یابد، اما در عرضه، اطلاعات معتبر و بر پایه حقیقت به تأخیر می­افتد و یا از اساس وجود ندارد. در این خلأ، ادعاهای غلط، اغراق‌آمیز، و بافتار زدایی[2] شده می‌­توانند فضای اطلاعت را دربرگیرند. عجیب نیست که بحران غزه به میدان نبرد دیجیتال تبدیل شده است. با وجود تغییرات رخ داده در فضای مجازی، عرصه را پیچیده­‌تر کرده است. یک مسئله مهم این است که کدام تغییرات، بر فضای مجازی اطلاعات، تأکید بیشتری نموده‌­اند؟ آیا امکان تغییر مسیر وجود دارد؟

چالش­‌های فضای مجازی اطلاعات

هنگامی که بیمارستان الاهلی در غزه در تاریخ 25 مهر (17 اکتبر) مورد حمله قرار گرفت و صدها نفر به شهادت رسیدند، گزارش‌­های خارج از منطقه نسبت به رفع ابهامات شکل گرفته، موفق عمل نکردند و تاکنون پوشش رویدادهای در حال وقوع غزه با توجه به شمار کم روزنامه­‌نگاران حاضر در میدان مشکل بوده است.

به مدت بیش از یک دهه، فضای مجازی راه حل ناقصی برای کمک به حل این چالش فراهم کرده و صرفاً به عنوان یک “بلندگو” جهت انتشار اطلاعات لحظه‌­ای درباره حوادثی که امکان حضور خبرنگاران وجود نداشته عمل کرده است. این چنین گزارشات محلی، غالباً گزارشات سنتی­‌تر را تکمیل می­‌کنند و یک فضای منحصر به فرد در مناطق درگیری، اعتراضات، و سایر رویدادهای در حال وقوع فراهم می­‌نمایند.

در گذشته، X (توییتر سابق)، بستری برای کاربران جهت انتشار نظرات فراهم می­‌کرد، اما سیاست‌گذاری­‌های اخیر نه تنها شناسایی محتوای معتبر را دشوارتر می­‌کند، بلکه ممکن است موجب تقویت ادعاهای غلط شود. کارشناسان و صاحب نظران نسبت به آسیب­‌های احتمالی وارد شده بر یکپارچگی اطلاعات بر اثر اعمال تغییر سیاست­‌گذارانه در X هشدار می­‌دهند؛ چرا که تشخیص پیامدهای انباشتی حاصل از چنین آسیب­‌هایی ممکن است به مشکل تبدیل شود. با این حال، آن چه طی هفته­‌های گذشته مشخص شده است، این است که کلیت تغییرات صورت گرفته، موجب شده تا تهیه گزارش از منبعی که قبلاً بستر مناسبی برای تهیه اطلاعات بوده است، دشوارتر شود.

در بیانیه تازه X بر تعدیل محتوای جمع­‌سپاری تأکید شده است. اتکا به خرد جمعی هنگامی که با سایر تدابیر همراه شود، ذاتاً مشکل­‌ساز نیست و در سایر فضاهای مجازی پر طرفدار همانند ردیت[3] و ویکی­پدیا[4] رایج است.

با این حال، در بحرانی مانند بحران غزه، حجم و سرعت جریان اطلاعات افزایش می­‌یابد. تاکنون جریان انتشار اطلاعات درست، کم بوده و دامنه آن برای مقابله مؤثر با سیل ادعاهای نادرست درباره نزاع در فضای مجازی بسیار محدود بوده است. بدتر آن که، اطلاعات جمعیت پایه گاهی کاملاً اشتباه هستند. تغییرات دیگر، همانند حذف حساب­‌های “تأیید شده” شخصیت‌­های معروف، ارائه وضعیت “تأیید شده” به هرکس به ازای پرداخت، و سیاست­‌های درآمدزایی منجر به موجی از محتواهایی با توجه اندک به حقایق از سوی کاربران شده است.

تغییرات اخیر نشان می‌­دهند که در هفته اول بحران، از 250 پستی که حاوی اطلاعات غلط بوده­‌اند، 74 درصد از حساب‌­های جدید تأیید شده بودند. این امر زمانی چالش ­برانگیز می­‌شود که کاربران مدعی متکی­ بر اسینت[5] ویروسی را به کاربران تأیید شده در X ارسال می­‌کنند. به طور کلی، تحقیقات هوش منبع باز، بر استفاده از اطلاعات در دسترس عموم، در قالب ماهواره‌­ها، عکس‌­های موجود در رسانه­‌های اجتماعی، و سایر منابع برای ارزیابی رویدادهای مهم تکیه می‌­کند. در گذشته، جامعه OSINT نقش مهمی در کشف تخلفات و به چالش کشیدن روایت‌­های رسمی داشت و در حال حاضر نیز تلاش می‌­کند تا آنچه را که دقیقاً در بیمارستان الاهلی رخ داده است را کشف کند. با این وجود، ممکن است حساب­‌هایی که ادعا تجزیه و تجلیل رویدادهای مهم با استفاده از OSINT را دارند، به طور انتخابی اطلاعات را به اشتراک گذاشته و بر شواهد نادرستی تکیه کنند که حقایق یک وضعیت مبهم را بیش از پیش مخدوش می‌کند.

از میان بردن برنامه‌­های پژوهشی برجسته متمرکز بر فضای مجازی اطلاعات، محدودیت بر دسترسی به داده­‌های شبکه­‌های اجتماعی، و ارعاب محققانی که بر روی موضوعات مرتبط با اطلاعات و رفتارهای نادرست کار می­‌کنند، کندوکاو عمیق و دقیق بر روی چالش‌­ها را دشوارتر نموده است.

فضای مجازی با اطلاعات پراکنده

هرچند تغییر سیاست‌­گذاری در X و دعواهای عمومی میان ایلان ماسک و روزنامه‌­نگاران، برخی از کاربران را به سمت این رسانه سوق داده است، اما مشخص نیست چه تعداد به طور کامل از این شبکه اجتماعی خارج شده­‌اند. فاصله گرفتن از X، باعث شد تا اجماع اندکی میان روزنامه‌­نگاران، محققان و مفسران برای هجرت به سکوی (پلتفرم) دیگر شکل بگیرد. با این حال، در سال گذشته 70 درصد از روزنامه‌­نگاران ایالات متحده، X را به عنوان یکی از دو سکوی بر خط مفید برای امور مربوط به شغل خود انتخاب کردند. این اتکا به X، برای جمع­‌آوری و انتشار بینش در مورد رویدادهای جهانی تنها یک پدیده مربوط به روزنامه­‌نگاری نیست. تنها در سال 2023، X در مقایسه با سایر سکوها، بیشترین تعداد استنادات GOOGLE Scholar را به خود اختصاص داد.

فراسوی تغییرات سکو و پراکندگی اطلاعات

اگرچه تغییرات مربوط به سکو از بسیاری از جهات مشکلات فضای مجازی اطلاعات را تشدید کرده است، اما به تنهایی مقصر نیست. ماهیت بحران غزه که واکنش­‌های احساسی شدیدی را در هر دو طرف بر انگیخته است، مصرف ­کنندگان اطلاعات را بیشتر به سوگیری تأیید و استدلال می­‌کند. به عبارت دیگر، افراد اطلاعاتی را جست و جو می­‌کنند که تأیید کننده اعتقادات پیشینی آن‌­ها باشد و جست و جو در مورد اطلاعاتی که ممکن است برخلاف تصورات قبلی آن‌­ها باشد را (به ویژه در غیاب حقایق قابل تأیید) کاهش می­‌دهند. این پدیده عجیب نیست، اما هنگامی که با مشکلات در شناسایی اطلاعات قابل تأیید بر خط و انتشار حجم ادعاهای نادرست همراه است، بر فضای اطلاعات فشار وارد می­‌کند.

پرداختن به تخریب محیط اطلاعات مجازی از اهمیت حیاتی برخوردار است. برای محققان جمع‌­آوری منابع برای شناسایی و مستندسازی اطلاعات نادرست و تأثیرگذاری بر عملیات و سایر اقدامات هماهنگ، مفید به نظر می­‌رسد. برای رسانه‌ها، بررسی دقیق اعتبار منبع و اطلاعات به دست آمده از سکوهایی همچون تلگرام و X، در زمانی که مرزهای میان درست و غلط به سختی قابل تمییز است، اهمیت بیشتری خواهد داشت. در مجموع، بستر شکننده‌­ای که پیرامون فضای مجازی اطلاعات ایجاد شده، ممکن است به طور جبران­‌ناپذیری شکسته شود و بهتر است تا قبل از شروع بحران بعدی، هر چه سریع­تر فضای مناسب­تری را ایجاد کنیم.


[1] – Valerie Wirtschafter

[2] -decontextualized

3- Reddit

[4] – Wikipedia

[5] – OSINT