علل حمله تندروها به اقلیت ها در پاکستان | گفتگو با عاشق حسین طوری / کارشناس مسائل پاکستان

اقلیت های مذهبی در پاکستان اوضاع دشواری دارند. در ماهه ای گذشته دو انفجار انتحاری در ورودی دو کلیسا در منطقه یوهان آباد لاهور نوزده کشته بر جای گذاشت و جامعه شیعیان پاکستان به طور مرتب هدف حملات تروریست ها قرار می گیرد. همچنین گروه های اقیلت استان بلوچستان پاکستان در نتیجه آدم ربایی و افراط گرایی مذهبی ۴۰ درصد جمعیت خود را از دست داده اند. در این بین برای بررسی بیشتر این امر گفتگویی با عاشق حسین طوری کارشناس مسائل پاکستان داشته ایم:

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: اگر بخواهیم نگاهی داشته باشیم به یک سال گذشته، اصولا روند حمله به اقلیت ها در پاکستان به چه صورت بوده است؟

در مورد ترورهایی که در پاکستان در حال انجام است باید گفت که تنها شیعیان در پاکستان مورد تهاجم گروهک های تکفیری قرار نمی گیرند، بلکه دیگر اقشار مانند مسیحی و حتی اهل سنتی که با شیعیان مشترکات زیادی دارند مورد حمله قرار می گیرند. چنانچه اخیرا فرقه اسماعیلی در کراچی مورد حمله قرار گرفت. ولی درست است که شیعیان بیشتر مورد حمله قرار گرفته اند. غیر از شیعیان مابقی اقشار اقلیت چند سالی است که مورد جنایت گروه های تکفیری قرار گرفته اند. اما شیعیان سی سال است که مورد هجوم این حملات قرار گرفته اند. از سال 1985 گروهک هایی تاسیس شدند و با کمک غربی و …، شیعیان را مورد هجوم قرار می دهند و بهترین های شیعه را که شامل پزشکان، مهندسین، علما و افسران ارشد که در ارتش یا در دیگر ادارات را مورد هدف قرار می دهند.

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: دلیل ترورها و کشتارها در پاکستان چیست؟

دلیل این حملات این است که اگر به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، تمامی اقشار و اقلیت ها در پاکستان به خوبی زندگی می کردند. منتهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشورهای مرتجع عربی از یک سو بیم داشتند که این انقلاب به پاکستان نیز سرایت کند، زیرا پاکستان کشوری است که احتمال انقلاب در آن بود . آن ها نگران بودند که در صورت تأثیر انقلاب بر پاکستان، این جریان به کشورهای آن ها نیز نفوذ کند. از سوی دیگر امریکا و انگلیس یعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پایگاه بزرگی را به نام ایران از دست داده بودند. بعد از انقلاب، آن ها تجهیزات خود را به پاکستان منتقل کردند که این نشان دهنده آن است که پاکستان کشوری بوده است که آمریکا به آن به عنوان یک پایگاه در منطقه نگاه می کرده است. بنابراین آن ها تفکر وهابی و گروهک های دیگر را تشکیل دادند. لذا ابتدا تکفیری ها به وجود آمدند. تکفیری ها به جز خودشان، دیگران را کافر می دانند. آن ها اسماعیلیه را که اخیرا مورد حمله قرار دادند، قبلا هم به آن ها حمله کرده بودند. در سال 2013 این اتفاق افتاد. بعد از آن در 6 فوریه 2014 آن ها جنگی را علیه فرقه اسماعیلیه به راه انداختند و اعلام کردند که یا باید مسلمان شوید و یا باید آماده کشتار باشید. چنین بیانیه ای را لشکر جنگوی، تکفیری ها، سپاه صحابه و … اعلام کردند. در حال حاضر انگیزه آن ها این است که با کشتار مردم بی گناه مانند کشتار دانش آموزان در پیشاور،  یا هر کشور دیگری که در این جنگ ها کشته می شوند، . برخی بر این نظرند که کسانی از گروه های تکفیری چون  سپاه صحابه و  لشگر جنگوی و.. که در سوریه و عراق حاضر شده و کشته میشوند. مابقی این جریان هیا برای انتقام گیری از شیعیان در پاکستان  نیز عملیات هاییی بر ضد  شیعیان انجام میدهند تا توان شیعیان را بگیرند و به اصطلاح به آن ها را تحت فشار قرار دهند.

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: اگر بخواهیم به اقلیت های مختلف مسیحی، هندو و … نگاه کنیم، در شرایط کنونی گروه های تندرو تا چه حدی این اقلیت ها را مورد حمله قرار می دهند؟

اقلیت های پاکستان را نیز مورد حمله قرار دادند. البته نباید مسیحی های پاکستان را با مسیحی های غرب مقایسه کرد. مسیحی هایی که در پاکستان زندگی می کنند، مردم بیچاره ای هستند که پست ترین کارها را انجام می دهند. تندروها این مسیحی ها را مورد حمله قرار می دهند و به آن ها می گویند که یا مسلمان شوید و یا کشته شوید. حتی هندوها و سیک ها را نیز چند بار مورد حمله قرار داده اند. در واقع تکفیری ها در پاکستان در حقیقت اختیاری ندارند و از سوی سازمان های دیگر اطلاعاتی چون انگلیس و سیا و عربستان اجیر شده اند که در منطقه و خارج از منطقه دستورات را اجرا کنند.

هدف آن ها این است که آن قدر جنگ مذهبی را در منطقه گسترش دهند که اسلام را بدنام کنند. هدف از کشتار مسیحیان سازمان هایی که به آن ها دستور این کار را می دهند برای این است که اسلام را در دنیا بدنام کنند و اسلام را این گونه نشان دهند.

زیرا با توجه به رشدی اسلام در غرب ، آنها قصد دارند که مردم را نسبت به اسلام بدبین کنند. آمریکا که به این منطقه لشکرکشی کرده است و در این امر پاکستان به آمریکا کمک کرده است، بدون این که بداند اولین هدف آمریکا، خود پاکستان است. هدف آمریکا این است که این منطقه به خصوص پاکستان را آن قدر نا آرام کند که خود به خود مردم تن به تجزیه بدهند. لذا به دنبال تجزیه منطقه هستند و اکنون ینز پاکستان در شرف تجزیه است چنانچه در بلوچستان که شیعیان را در کویته را سرکوب کرده اند، چنانچه اکثر جوان ها به کشورهای دیگر فرار کرده اند و اکثر آن ها به استرالیا رفته اند و عده دیگر هم به کشورهای دیگر می روند. چنانچه  شیعیان پاراچناری زیادی از پاکستان به ایران فرار کرده اند. زیرا در کشور خود زندگی آرامی ندارند و مورد تهدید قرار گرفته اند. وقتی کشور چنین وضعیتی داشته باشد، زمینه ای را برای آنچه امریکا مدنظر دارد فراهم می آورد. لذا آمریکا در وهله اول خواهان تجزیه این کشورهاست و در مرحله بعد که تحمل داشتن تسلیحات هسته ای را در پاکستان و سایر کشورهای اسلامی را ندارند، چنانچه می خواهند بگویند که پاکستان صلاحیت نگهداری تسلیحات هسته ای را ندارد.

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: با توجه به وضعیت کنونی، آینده حمله به اقلیت ها و گروه های شیعه و مسیحی و هندو و … در پاکستان چیست؟

در آینده یا باید این اقلیت ها به پا خیزند و جامعه بین المللی و سازمان ملل و مدعیان حقوق بشر باید پاکستان و کشورهایی که از تروریست ها حمایت می کنند را آگاه کنند و تندروها و  حامیان خارجی آنها  را از این موضوع منع کنند. در غیر این صورت اقلیت ها به همین صورت کشته می شوند و پیامد آن این خواهد بود که  برادری که در کشورهای دیگر دارند، وارد عمل می شوند و مسلمانان آن کشور را مورد حمله قرار می دهند و به این ترتیب جنگ سرتاسری بین مسلمان ها، یا مسیحی ها، یا هندوها به وجود می آید. درگیری ها آن قدری پیش می رود که آن ها به نتیجه خود برسند. پشت این گروه ها سازمان هایی قرار گرفته اند که به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند. حتی در پاکستان، این گروهک ها را سازمان ها  استخباراتی برای حمله به شوروی سابق و این نیروها را در افغانستان ایجاد کرده بودند جمع کرده بودند تا شوروی را توسط این گروه ها به زانو در بیاورند. از همان افرادی که علیه شوروی در دهه 80 جنگیدند، تروریست ها را به وجود آوردند. به این ترتیب جلوی ایجاد یک حکومت واقعی را در افعانستان گرفتند تا در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرد. زیرا اگر چنین اتفاقی می افتاد و این حکومت تشکیل می شد، این گروه ها از افغانستان و حتی از پاکستان جمع می شدند.