عدم توافق ایران و عربستان سعودی بر موضوع حج ۹۵

هیئت ایرانی عربستان سعودی را بدون هیچ توافقی بر موضوع زیارت حج امسال ترک کرد. این دومین شکست این دو کشور خاورمیانه در رسیدن به توافق است. بدین ترتیب سازمان حج و زیارت ایران در بیانیه‌ای 8 بندی با ذکر دلایل لغو حج امسال اعلام کرد حج تمتع برگزار نخواهد شد.
روابط این دو کشور پس از مرگ صدها ایرانی در حادثه حج سال گذشته و قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران پس از حمله به سفارت این کشور در تهران در اعتراض به اعدام شیخ نمر، کاهش یافته است.
به گزارش رویترز پس از تلاش قبلی بر سر شرایط حج که در این ماه با شکست روبه رو شد، ایران عربستان سعودی را برای این تاخیر مسئول می داند و اعلام کرد امنیت زائران در حج پس از فاجعه سال گذشته بسیار نگران کننده شده است. در همین رابطه، «عبدالمحسن الیاس»، سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرد: ما در برخورد با هیئت ایرانی شاهد عدم جدیت از سوی آنان بودیم. این تلاش دیگری برای سیاسی کردن مناسک حج است.
پس از گذشت 8 ماه، عربستان سعودی تا به حال گزارشی درباره فاجعه منا منتشر نکرده است. عربستان تعداد کشته شدگان را بیش از 700 نفر اعلام کرد اما شمارش کشورهایی که اجساد قربانیان این حادثه را دریافت کردند مرگ  بیش از 2000 نفر را اعلام می کردند، بیش از 400 نفر این زائران ایرانی بودند.