برگزاری پانزدهمین نشست مجمع عمومی کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی

پانزدهمین نشست مجمع عمومی کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH) که به میزبانی اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد، برنامه عمل توسعه علم و فناوری 1025-2016 در کشورهای عضو را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

برنامه عمل ده ساله توسعه علم و فناوری در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در دستور کار این اجلاس قرار دارد که توسط کامستک با رایزنی دانشمندان برجسته 20 کشور عضو تهیه شده است. 

این سند به شناسایی اولویت های اساسی در حوزه ارتقا آموزش و مهارت، سلامت، انرژی و دیگر امکانات زیرساختی که نیاز است قبل از ظهور پیشرفت در علم و فناوری کشورهای عضو مهیا شود، می پردازد. سپس توصیه هایی برای تحقیقات چند رشته ای در ظهور علوم پایه و کاربردی و فناوری ارائه می شود. چندین طرح های علمی بزرگ در حوزه های مختلف از علوم فضا و نجوم تا فیزیک پلاسما، فناوری نانو، مواد، محاسبات، فوتونیک، انرژی، آب و غذا، تغییرات آب و هوایی و مدیریت داده های بزرگ / امنیت سایبری که با احتمال زیاد بالاترین پتانسیل برای رشد اقتصادی را دارند پیشنهاد شد.

کامستک کمیته دائمی وزرای سازمان همکاری اسلامی (OIC) در همکاری های علمی و تکنولوژیکی است که توسط سومین اجلاس سران کشورهای اسلامی در مکه در ژانویه سال 1981تاسیس شد. رئیس جمهور پاکستان ریاست این نشست را بر عهده داشت.