دکتر صفوی: “راه حل بحران های امنیتی منطقه غرب آسیا، ایجاد آگاهی و بیداری منطقه ای است”

دکترسید حمزه صفوی، مدیرعامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام:

“راه حل بحران های امنیتی منطقه غرب آسیا، ایجاد آگاهی و بیداری منطقه ای است” 

 

مدیرعامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با اشاره به بحران های منطقه غرب آسیا گفت:

نیاز اصلی جهت حل بحران ها و دستیابی به صلح و امنیت “آگاهی منطقه ای” است. این ایده که همه ما در یک قایق نشسته ایم باید در میان همه دولت-ملت ها تقویت و فراگیر شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه آینده پژوهی جهان اسلام، دکترسیدحمزه صفوی مدیرعامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام در همایش بین المللی” گفتگوهای ملی ” که در خانه پارلمان فنلاند برگزار شد، گفت:

امروز در شرایطی به سر می بریم که امنیت و یا ناامنی در یک منطقه از دنیا، بر دیگر مناطق جهان تأثیرگذار است به طور مثال شاهد آن هستیم که پدیده داعش نه فقط در منطقه غرب آسیا، بلکه بسیاری از مناطق جهان را تحت تاثیر اثرات مخرب خود قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم شناخت ریشه های اختلافات و بحران ها در منطقه غرب آسیا اظهار داشت:

اگر به دنبال صلح عادلانه و امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا هستیم، تمرکز روی مصادیق مانند اختلافات ایران و عربستان و ترکیه در سوریه و یا یمن در این وقت ما را به نتیجه ای نمی رساند؛ بلکه باید ریشه ها را شناسایی کرد و به دنبال راهکارهایی بود که قادر به ارائه الگویی باشند که کمک کنند مسائل منطقه بطور بنیادین در یک روند بهبود قرار گیرند.

دکترسید حمزه صفوی با اشاره به تلاش های صورت گرفته جهت برقراری صلح و امنیت در جهان تأکید کرد:

متاسفانه منطقه غرب آسیا چه پیش از جنگ های جهانی و چه بعد از آن همواره کانون بحران های نظامی و امنیتی بوده است و فقط طی 8 سال  جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق به سرکردگی صدام به ایران خسارات جبران ناپذیری به بار آمد.

مدیرعامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با اشاره به بحران های کنونی در منطقه به ویژه بحران سوریه خاطرنشان ساخت:

منازعه در سوریه پس از سال ها حاصلی جز فقر، فلاکت، مصیبت نداشته و نخواهد داشت و سوریه تنها کانون بحران در منطقه نیست، بلکه کل منطقه آبستن بحران هایی حتی بزرگتر از بحران جنگ عراق علیه ایران و یا بحران سوریه است.

صفوی با تأکید بر اثرات مخرب دخالت های قدرت های فرامنطقه ای و ناکارآمدی هر راهکاری خارج از منطقه برای حل بحران های منطقه افزود:

نسخه ها و الگوهای فرامنطقه ای برای حل بحران های منطقه غرب آسیا در عمل ناکارآمدی خودشان را به اثبات رساندند و آنچه ما امروزه شاهد آن هستیم متاسفانه ایجاد کانونی از رقابت های مخرب، خشونت، ناامنی، سوءتفاهم و گره های امنیتی می باشد که هر از چندی به صورت منازعه یا بحران در گوشه ای از منطقه بروز می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دستیابی به آگاهی منطقه ای را ضروری و راهگشا عنوان کرد و گفت:

نیاز اصلی جهت حل بحران ها و دستیابی به صلح و امنیت “آگاهی منطقه ای” است. این ایده که همه ما در یک قایق نشسته ایم باید در میان همه دولت-ملت ها تقویت و فراگیر شود.

وی در تشریح ویژگی های “آگاهی منطقه ای” گفت:

این آگاهی منطقه ای باید بر مبنای ملاحظات جهانی، نگرانی های جهانی و  هنجار های جهانی اما از طریق راه حل های اصیل منطقه ای و با مشارکت ملت های منطقه باشد تا منجر به آگاهی منطقه ای شود چرا که مداخلات فرامنطقه ای حتی اگر با حسن نیت هم صورت بپذیرد، در دراز مدت تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود:

این آگاهی حتی از نظر مالی از میلیون ها بشکه نفت و یا صدها تن طلا باارزش تر است. جنگ ها و ناامنی ها بسیاری از ملت های ثروتمند دنیا را فقیر و یا نابود و بسیاری از تمدن های پیشرفته دنیا را به ورطه نابودی کشانده است. ادامه روند کنونی منطقه نتایج اسفباری زیادی را در آینده به دنبال خواهد داشت. اگر به طور نهادینه باور داشته باشیم همه ما در یک قایق نشسته ایم بسیاری از دولت ها در سیاست های خودشان تجدید نظر خواهند کرد.

وی ادامه داد:

آگاهی منطقه ای نیازمند ایجاد و توسعه یک شبکه از انسان هایی است که در یک سری اصول کلی با همدیگر تفاوت دارند، می باشد. هرچه این شبکه وسیعتر باشد و مفاهیم اصلی آن درونی تر باشند، آگاهی منطقه ای مطلوب  بهتری ایجاد خواهد شد. برای این منظور ایجاد شبکه ای برای ارتباط و گفتگو در سه سطح حکومت ها، نخبگان و ملت ها لازم است و در کنار این عامل ها، سازمان های بین المللی، NGO ها و کشورهایی که دغدغه صلح پایدار دارند را باید به عنوان عوامل جانبی قائل شد.

صفوی با تأکید بر لزوم ایجاد ساختارهای مناسب جهت همگرایی در منطقه غرب آسیا اظهار داشت:

برای ایجاد ساختاری مناسب در جهت صلح و همگرایی در منطقه خاورمیانه ما نیاز به ارتقای ایده گفتگو های ملی  به گفتگو های منطقه ای  میان سه سطح  بین حکومت ها، بین نخبگان و ملت ها داریم.

سیدحمزه صفوی با ارائه پیشنهاد تشکیل اتحادیه صلح عادلانه خاورمیانه گفت:

پیشنهاد می کنم برای گسترش و پشتیبانی از حرکت هشیاری منطقه ای یا هر نامی که که روی آن توافق شود، کارگزاران جانبی مانند سازمان ملل در رکن شورای اقتصادی سازمان ملل یا در فدراسیون جهانی انجمن ملل متحد (WFUNA)، یک مقام مشورتی ویژه به این امر اختصاص یابد.

مدیرعامل موسسه اینده پژوهی جهان اسلام با برشماری موانع و چالش های فراروی هوشیاری و بیداری منطقه ای گفت:

فرایند دولت- ملت سازی در منطقه به طور کامل شکل نگرفته و در بسیاری از کشورها تصنعی می باشد. دولتهای رانتیر مبتنی بر نفت نیز مفسده هایی برای کشورها در پی داشته اند که جدایی و فاصله بین دولت ها و ملت ها و بی نیاز دیدن دولت ها از مطالبات مردمی از مهمترین آن است.

 وی با اشاره به بودجه های نظامی و خریدهای تسلیحاتی گسترده برخی از کشورهای منطقه اظهار داشت:

انباشت سرمایه های کلان نفتی و نیز عوامل دیگر این منطقه را تبدیل به بازار مطلوبی برای کمپانی های بزرگ اسلحه سازی و به تبع آن دولتهای مطبوعشان کرده است. منافع آنان در تزریق نا امنی یا احساس نا امنی در جهت امنیتی کردن منطقه است و در این راستا تلاشهای زیادی نیز داشته اند. حال آن که روند توسعه مدنی اجتماعی و صلح عادلانه زمانی آغاز می شود که اولویت شرایط امنیتی به اقتصادی تبدیل شود.

صفوی با اشاره به علایق ژئواستراتژیک برخی از قدرت های جهانی به این منطقه تصریح کرد:

منابع انرژی و معدنی، موقعیت ژئوپلیتیکی موثر و نیز ثروت منطقه موجب  رغبت برخی قدرت های فرامنطقه ای برای ایجاد و حفظ نوعی ساختار استعماری جدید از طریق حفظ دولت های وابسته و امنیت عاریه ای شده است. این وضعیت به عقب ماندگی سیاسی و تولید نا امنی در منطقه دامن زده است.

وی در جمع بندی سخنان خود گفت:

گسترش دموکراسی نوزادی است که فقط به صورت طبیعی باید انتظار آن را در منطقه کشید و اجبار به تولد زودهنگام موجب از دست رفتن نتیجه می شود. روند کشورهای منطقه به سمت دموکراسی می باشد و این حرکت نباید با مداخلات از بیرون همراه شود که به شکست می انجامد. بیداری منطقه ای باید با پیش فرض مشروع دانستن دولت ها توسط ملت ها و کشورهای منطقه و نیز با در نظر گرفتن ملاحظات آن ها و یاری گرفتن از خود آن ها  برای اجرا و گسترش آن موفق خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد:

پیشنهاد میکنم و تاکید می کنم که راحل حل اصلی، بها دادن به ایده های اصیل منطقه ای است و باید برای تجدید نظر در روند نامطلوب کنونی خاورمیانه و تلاش برای دستیابی به هنر شکل دادن نظم منطقه ای بر مبنای مشارکت عموم مردم در سرنوشت سیاسی کشورشان و امنیت پایدار و نظم عادلانه برای همه کنشگران تلاش کنیم.

گفتنی است “سومین کنفرانس بین‌المللی گفتگوهای ملی چهارم و پنجم آوریل 2017، در شهر هلسینکی فنلاند، توسط وزارت امور خارجه این کشور و با حضور شخصیت های سیاسی و علمی از کشورهای مختلف جهان برگزار شد/پایان خبر