درخواست وام ۱۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی از صندوق بین المللی پول و پیامدهای آن/ مترجم: مریم قهرمانی

 

 

 

درخواست وام 10 میلیارد دلاری عربستان سعودی از صندوق بین المللی پول و پیامدهای آن

مترجم: مریم قهرمانی

 

 

خبر درخواست وام ده میلیارد دلاری عربستان از صندوق بین المللی پول موجب شگفتی بسیاری شد. عربستان بزرگترین صادرکننده نفت است، پس دلیل نیاز آن به دریافت وام از صندوق بین المللی پول چیست؟ این حرکت عربستان احتمالا موجب سقوط تدریجی ولی حتمی اقتصاد عربستان خواهد شد.

روند سال های اخیر نشان می دهد که اقتصاد عربستان سعودی دچار مشکل شده و نیاز به تغییر به سمت اقتصادی مستقل از صادرات نفت احساس می شود. کاهش قیت نفت خام، از 147 دلار در هر بشکه در سال 2008 به 47 دلار، بیشترین ضربه را به اقتصاد عربستان وارد آورده است. قیمت بالای نفت در سال های گذشته سعودی ها را به این فکر واداشت که آنها برای سال های متمادی می توانند از این ذخایر عظیم نفتی بهره برداری کنند.

بااینحال، به جای سرمایه گذاری در زیرساخت، تکنولوژی موادغذایی، فن آوری اطلاعات و منابع انسانی در زمان خوبی اوضاع، سرمایه گذاری ها به بیرون مرزها، مخصوصا به غرب معطوف شد. عربستان سعودی جهت ایجاد رفاه برای شهروندان خود، حتی مواد غذایی را نیز از خارج از کشور وارد می کرد. اتباع خارجی برای انجام امور تخصصی تا امور پیش پا افتاده به کار گرفته شدند. حتی صنایع اولیه هم پیشرفت نکردند، چه برسد به تحقیقات فضایی، بیوتکنولوژی، آی تی و صنایع دفاعی.

حال سعودی ها نگران آینده کشور خود هستند. در کشوری که تاکنون به عنوان کشور بدون مالیات شهرت داشت، هر خانواده برای هر یک از اعضای خود در ماه باید 100 ریال معادل 26.66 دلار مالیات پرداخت کند و این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده نیز از ژانویه سال بعد اضافه خواهد شد. سوبسید مایحتاج اصلی مانند سوخت، آب و برق نیز برداشته شده است.

چرا عربستان از صندوق بین المللی پول درخواست وام کرد؟

باید به این توجه کرد که عربستان سعودی به چه دلیل باید از صندوق بین المللی پول درخواست وام کند، درحالیکه یکی از ثروتمندترین کشورهای کل جهان است. صادرات نفتی عربستان در سال 2016، برابر 136.2 میلیارد دلار بود، و این به معنای 20.1 درصد کل باز نفت خام جهان است. دولت همچنین دارای 750 میلیارد دلار اوراق بهادار در خزانه ایالات متحده است. با چنین ثروتی، چرا عربستان درخواست وام کرده است؟

حقیقت این است که سعودی ها دسترسی آسان به 750 میلیارد دلار خود ندارند. قانون جاستا (قانون محکومیت حامیان تروریسم) در سال 2016 توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید. طبق این قانون خانواده قربانیان تروریسم می توانند علیه عربستان سعودی به خاطر حمایت از تروریسم شکایت کنند. 20 مارس 2017، 1500 نفر از نجات یافتگان و 850 نفر از خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، دادخواست جمعی علیه عربستان سعودی را به ثبت رسانده اند. شاکیان ادعا کردند که دولت عربستان سعودی از قبل اطلاع داشته است که برخی از مقامات و کارکنان آن از عاملان یا حامیان القاعده هستند. دولت ریاض هرگونه مشارکت در این امر را رد کرده و از دادگاه خواستار لغو قرار 100 میلیارد دلاری این دادخواست شد. طبق گزارش CNBC داده های رسمی از دولت ایالات متحده نشان می دهد که عربستان سعودی تا پایان این دادرسی، دسترسی آسان به مبلغ 750 میلیارد دلار اوراق بهادار خود در خزانه ایالات متحده نخواهد داشت. به طور خلاصه باید گفت که در کنار روند نزولی اقتصاد عربستان، این کشور راهی به جز درخواست وام از صندوق بین المللی پول ندارد.

صندوق بین المللی پول پس از جنگ جهانی دوم برای کمک به کشورهای اروپایی جهت بازسازی این کشورها ساخته شد. پس از آن این صندوق به تامین مالی کشورهای آفریقایی پرداخت.

وام های صندوق بین المللی ارزان در نمی آیند. در طولانی مدت، خون اقتصاد محلی را تا حد مرگ می مکند. شرایط چنین وام هایی عبارتنداز اینکه کشور ذینفع باید تمامی سوبسیدهای کالاهای ضروری مانند سوخت، آب و برق را حذف نماید؛ بازارهای خود را به روی جهان گشوده و تمامی موانع تجاری برداشته و به شرکت های غربی امکان دسترسی آزاد به مواد خام را فراهم آورد؛ ارزش ارز خود را کاهش دهد. بنابراین کشورها درهای خود را برای کرکس های کاپیتالیست گشوده و اقتصاد خود را نابود می کنند. همچنین شبهاتی وجود دارد که در ازای انتقال دارایی های ثابت یک کشور، به واسطه این قبیل وام ها، به سیاستمداران حساب هایی در بانک سوئیس اعطا می شود.

صندوق بین المللی پول و تخریب آفریقا

صندوق بین المللی پول تاریخچه گسترده ای در تخریب کشورهایی دارد که آنها را از نظر مالی تامین مالی کرده است. قاره آفریقا را در نظر بگیرید که منابع طبیعی بی شماری مانند طلا و الماس، و دیگر سنگ های تزئینی و فلزات گرانبها را در اختیار دارد؛ یا مزارع کاکائو، وانیل، قهوه، چای و میادین نفتی دارد.

صندوق بین المللی پول به این کشورها نزدیک شده و به آنها قول کمک برای توسعه به جهت کشف این منابع را داده است. مغزهای متفکر صندوق بین المللی پول می دانند که کسب و کار خوب، کسبی است که بهترین نتیجه و درآمد را از آفریقا گرفته و آفریقایی ها را فقیر نگه دارد. پس از دهه ها “کمک” به کشورهای آفریقایی، جهان شاهد است که ذینفعان واقعی چه کسانی هستند.

ثروت منابع زیر پای آنها به آفریقایی ها حق دسترسی بیشتر به تحصیلات، سلامت و بهداشت، مسکن و اشتغال را می داد. اما این قاره اکنون به مرکز فساد، فقر، جنگ های داخلی، شورش و بیماری تبدیل شده است.

طرح بازی صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول کشورهای دارای منابع غنی را شناسایی کرده و به دولت های آنها نزدیک شده و برای توسعه اقتصادی آنها، وام های کلان پیشنهاد می دهند. این پول به صورت مستقیم به کشور مورد نظر وارد نمی شود، بلکه به شرکت های سازنده زیرساخت پرداخت می شود. این شرکت ها شامل نیروگاه ها، جاده ها، سدها، بزرگراه ها، فرودگاه ها، پروژه های بزرگ برق و امثالهم می شود. این پروژه ها به افراد فقیر کمک نمی کند بلکه برای کسب و کارهای برتر خوراک تهیه می کند.

زمانی که دولت نتواند بدهی های خود را پرداخت کنند، وام های بیشتر توسط صندوق بین المللی پول پیشنهاد می شود که شرایط سخت تری دارند؛ مانند گشودن درهای اقتصادی کشور به روی شرکت های بزرگ، که مانند حیوان درنده اقتصاد کشور را از هم پاره کرده و بیشتر از آنکه سودآور باشند، ضرررسان هستند. زمانی دولت متوجه می شود که اقتصاد آن در حال نابودی بوده و کار از کار گذشته است و هیچ گزینه ای دیگری، جزاینکه برده شرکت های سرمایه دار شود، وجود ندارد. اگر دولت ها علیه این سیستم شورش کنند، به عنوان تروریست معرفی، اعلام جنگ شده و کشور تخریب می شود. کشور از ثبات نسبی به صفر می رسد و هیچ کس به جز این کشور (کشور متقاضی وام) مقصر این امر نیست.

پیامدهای آتی

حتی با وجود برخی کمبودها، عربستان سعودی به عنوان منجی مالی برای افراد، سازمان ها و ملت ها تلقی می شود. بسیاری از مسلمانان پاکستان، هند، بنگلادش و اندونزی برای تامین معاش خانواده های خود به عربستان متکی هستند. همانطور که رجیندر ساحر، رئیس سابق دادگستری هند در گزارشی در 2006 اعلام کرد، مسلمانان هند از نظر اقتصادی عقب افتاده و فقیر هستند. پاسپورت گرفتن و ترک هند به مقصد عربستان سعودی تا چند سال قبل برای همه آرزو محسوب می شد. این روند حالت معکوس یافته و کارگران در حال حاضر بدون شغل در حال بازگشت به کشور خود هستند. همین امر موجب بروز بحران در خانواده های هندی شده است که منبع مالی خود را از دست داده اند.  

سازمان های آموزشی در هندوستان و دیگر کشورها وابسته به تامین مالی خیریه عربستان بوده اند. بااینکه بیشتر این کمک های مالی برای پروژه های برون مرزی از مدت ها قبل متوقف شده است، اما دستورالعمل صندوق بین المللی پول نیز به این معنا است که پرداخت های معمول خیریه یا باید کاهش یافته و یا به طور کلی قطع شوند. در کشوری مانند هند، این اقدام، تاثیرات مخرب مهمی بر جوامع فقیر مسلمان خواهد داشت.

 

دولت عربستان از حامیان مالی سخاوتمند برای رشد اقتصادی و حمایت از کشورهای مسلمان سراسر جهان، به ویژه آفریقا بوده است. با این دریافت این وام از صندوق بین المللی پول، و شرایط این وام، ریاض قادر نخواهد بود که این کمک ها را تدوام بخشد و این امر بر کشورهایی چون فلسطین و سایر نهضت های مشابه جهانی تاثیر خواهد داشت. 

 

منبع: میدل ایست مانیتور

 

**   مسئولیت صحت و سقم مطالب موجود در یادداشت ها،مقالات و مصاحبه های منتشر شده در سایت به عهده نویسنده بوده و انتشار آنها الزاما به معنی تایید مطلب یا بیانگر دیدگاه های موسسه نمی باشد.