خطرات حضور داعش در هند، گفتگو با اخترعباس جون، پژوهشگر و کارشناس مسائل منطقه

خطرات حضور داعش در هند، گفتگو با اخترعباس جون، پژوهشگر و کارشناس مسائل منطقه

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام

داعش حدود سه سال پیش تلاش کرد تا پایگاهی نیز در هند تشکیل دهد و پیام‌های داعش به زبان‌های محلی هند از در شبکه‌های اجتماعی منتشر  کرد. گفتگوی زیر به بررسی این امر پرداخته است.

 

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: حضور داعش در هند با توجه به همسایگی با کشور 200 میلیونی پاکستان و کشور 180 میلیونی بنگلادش و همچنین حضور 160 تا 200 میلیون مسلمان هندی است. اکنون، تا چه حدی گروه هاي هوادار و حاميان داعش در هند قدرتمند هستند؟

هندوستان کشوری دارای جمعیت بسیار بزرگ است که بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون است با جمعیت بزرگ مسلمانان با آمار رسمی تقریبا دویست میلیون مسلمان، و آمار غیررسمی بیشتر از این هست. در اطراف ما پاکستان و بنگلادش که میلیونها مسلمان دارند، حتماً مستکبرین جهان برنامه‌ریزی کرده‌اند برای این منطقه که این سه تا کشور که قبلاً یک کشور بود (هفتاد سال پیش  ششصد میلیون جمعیت مسلمان داشت) را مورد حمله قرار دهند.

 

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: بخشی از نیروی کار منطقه خلیج فارس را هندی ها و به خصوص مسلمانان هند تشکیل می دهند حدود هفت میلیون کارگر هندی بزرگترین جامعه کارگران خارجی را تشکیل میدهند. نقش عربستان و دیگر بازیگران در حمايت از داعش در هند چیست ؟

بیش از بیست سال است که از طرف عربستان برای هندوستان برنامه‌ریزی می‌شود، کار راحت هم شده است، از این جهت که مسلمانان هندی زیادی در عربستان به عنوان کارمند در آنجا کار می‌کنند که بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر هستند و چون اساس دینی خیلی قوی‌ای ندارند اینها خیلی سریع به وهابیت و گروه‌های تکفیری مایل می‌شوند خیلی سریع آنها جذب وهابیت می‌شوند و چون حرف از توحید و نماز می‌زنند و خیلی زود جذب وهابیت می‌شوند و از آنها استفاده می‌کنند. وقتی به هندوستان برمی‌گردند و پول‌های زیادی خرج می‌کنند. همچنین در حوزه‌های اهل سنت که حوزه‌های خیلی بزرگی در هندوستان وجود دارد که مانند مدرسه لکهنو و از کشورهای دیگر در آنجا طلبه دارند یا مدرسه دیوبند معروف و خیلی بزرگ تبلیغ میکنند. مثلاً دیوبند اصلاً تفکر وهابیت نداشت و هم ظاهر نمی‌کند، اما اکنون در داخل آنها تفکر وهابیت وجود دارد.عربستان هم سرمایه‌گذاری می‌کنند و هم مردم را تربیت می‌کنند و می‌فرستند هم با علمای زیادی ارتباط دارند و به این ترتیب زمینه در آنجا وجود دارد .

در بعد دیگر هند کشوری است که در دهه‌های اخیر از جهت اقتصادی خیلی پیشرفت کرده است و یکی از رتبه‌های برتر جهان از جهت اقتصادی می‌شود. در این حال آمریکا حتماً نمی‌خواهند که کشور دیگری مثل چین قد علم کند و از نظر اقتصادی مشکل ایجاد کند. لذا آنها از چند جهت برنامه‌ریزی دارند تا برای هند و پیشرفت اقتصادی و علمی کشوری با این همه جمعیت، در مشکلاتی ایجاد کنند و هم مسلمانان را تحریک کنند. چنانچه نیروهایی که قبلاً زمینه تندروی در همسایگی این کشور، مثلاً در پاکستان، افغانستان در کشورهای عرب ، هندوستان را هدف قرار داده‌اند.

 

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: احزاب مسلمان و غيرمسلمان کنونی هند چه نگاهي به داعش دارند؟

وقتی قضیه داعش در سوریه شروع شد (ما می‌خواهیم خلافت را ایجاد کنیم) خلافت برای اهل سنت خیلی مقدس است، رسانه‌‌های و رسانه‌های هندی خیلی سعی کردند این مسأله را اختلاف بین شیعه و سنی جلوه دهند که موفق هم بودند. جمعیت خیلی بزرگ یعنی بیش از سی یا سی و پنج درصد اهل سنت وهابی هستند، در هندوستان سریع داعش را از خود پنداشتند. حتی غیر از وهابیت و تکفیری نیروهای دیگر اهل سنت هم به گونه ای به نام خلافت متعصب بودند. اما اکنون آن وضع را نداریم و مردم آگاه شدند و رسانه‌ها نه به این خاطر که می‌خواستند حقیقت آنها را بیان کنند بلکه به این دلیل که می‌خواستند بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند و سیاست‌جهانی رسانه استکبار را عملی کنند. ولی خب همان رسانه یک مقدار جلو آمد و این وحشت‌گری‌ها و درندگی‌ها و کشتن مردم را نشان دادند و مسلمان و علما متوجه شدند که این داعشی‌ دیگر ارتباطی به اسلام ندارند و با آمریکا و اسرائيل مرتبط هستند. از این جهت علما و مسلمانان متوجه شدند و حتی وهابی‌های معتدل علیه داعش حرف می‌زنند و حتی عربستان را هم قبول ندارند و با مسائلی که اخیراً پیش آمده اهل سنت که کلاً عربستان را قبول ندارند. حتی وهابی‌های معتدل هم بر علیه عربستان حرف می‌زنند و در روزنامه‌ها مطالب می‌نویسند. از این جهت وضع بهتر شده و ما داعش را همه مسلمانان بشناسند و بشناسانند که آنها هیچ ارتباطی به اسلام ندارند و هر عملی که انجام می‌دهند علیه اسلام است و در جهت سیاست‌های استکباری آمریکا و اسرائیل است.

 

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: نگاه دولت هند به جریان های تندرو و گروه های سلفی و تکفیری داعش در خاورميانه چیست؟

ظاهراً دولت علیه داعش در هندوستان قبلاً هم با چالش روبرو بود. بعد به عنوان تروریسم این مسايل را مطرح کردند و برخی زمان ها مسلمانان را اتهام قرار دادند که بعد معلوم شد ربطی به مسلمانان نداشت. در واقع همچنان که در هندوستان یک گروه هندوی خیلی شدید مثل تکفیری‌ها و حتی شاید خیلی بدتر از تکفیری‌ها در هندوستان وجود دارد که برنامه‌ریزی می‌کنند. این گروه تندروتر از داعش هستند و اگر مجالی برایشان فراهم شود می‌توانند بدتر از داعش عمل کنند. و مشکلات زیادی در هندوستان ایجاد کردند تا کنون چندین برنامه در چند سال قبل اجرا کردند و وحشت‌گری‌های خیلی بد در ماجرای گجرات و احمدآباد انجام دادند. در این حال گروهی در هندوستان تندرو پسند هستند و دلشان برای داعش می‌سوزد و با داعش هم‌دردی می‌کنند البته در هندوستان وضع به گونه‌ای است که نمی‌توانند خیلی این همدردی را ابراز کنند. چون در مقابل مردم و رسانه‌های اجتماعی خیلی حقیقت‌ها را روشن کرده است. ولی چند درصد تکفیری‌های تندرو در هندوستان هنوز هم برای داعش نرمی نشان می‌دهند.

 

 

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: خطرات حضور داعش و در هند چیست؟

در حال حاضر که گروه‌های تکفیری مانند داعش و امثال آن یک خطر بزرگ برای جهان اسلام و کشورهای اسلامی به حساب می‌آیند و از مسلمانان کسانی که درد اسلام دارند و به اسلام فکر می‌کنند، باید برای این مسأله هم فکر کنند. برای تمام جهان اسلام از شیعه و سنی، کسانی که داعش را درست کردند معلوم و مشخص شده است. بعضی از سیاستمداران آمریکایی و سیاستمداران استکباری خود داعش را درست کرده‌اند و برای مردم هم روشن شده است.  همه از شیعه و سنی همه‌ی مسلمانان برای این پدیده‌ای که در این زمان به وجود آمده و با این وحشت بی‌سابقه که می‌بینیم و خطر برای اسلام  و چهره‌ی اسلام ناب و اسلام و قرآن را تخریب می‌کند. مسلمانان باید به این موضوع فکر کنند. به علاوه دشمان می خواهند برای هندوستان مشکل ایجاد شود. در مرحله اول برای کل هندوستان تا متکی به مستکبرین باشند. از طرفی دیگر هدف دارند تا برای مسلمانان هند مشکل ایجاد کنند. با این حال وضعیت در هندوستان هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان عموم مردم از داعش متنفر هستند. ولی چون ارتباط دولت فعلی با اسرائیل و آمریکا قوی است، احتمال می‌رود که سیاست‌های آنها در هندوستان پیاده شود. اما در نگاه دوراندیشانه برای هندوستان خطر دارد.

 

موسسه آینده پژوهی جهان اسلام: آيا ممكن است هند از داعش در آينده حمايت ابزاري كند؟

وضعیت در هندوستان که نمی‌توانند حمایت کلامی خود را از داعش اعلام کنند. چون اکثر مردم هندو سکولار هستند و این مسائل را قبول ندارند، نمی‌توانند این موضوع را اظهار کنند برای مسلمانان می‌توانند مشکل ایجاد کنند. امیدواریم که این مسائل برای کشور هندوستان به وجود نیاید و همه مردم و مسلمانان بتوانند همانطور که سال‌های سال با هم زندگی کردند بتوانند در امنیت زندگی کنند.