امارات متحده عربی: قدرت طلب در منطقه خلیج فارس

امارات متحده عربی به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای خلیج فارس به منظور افزایش نفوذ خود و برای تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در خاورمیانه و سیاست های بین المللی، اغلب به استفاده از ثروت موجود این کشور متوسل می شود. در این زمینه، امارات متحده عربی حتی در امور داخلی سایر کشورهای منطقه با دنبال کردن سیاست های بسیار پیچیده و چند بعدی دخالت می کند. اخبار رسانه های گوناگون این ادعا را تایید می کند.
درحالیکه امارات متحده عربی به دنبال راه هایی برای ارتباط با عربستان سعودی و پاکستان است، به طور جالبی این کشور ارتباط نزدیک خود با اسرائیل را حفظ کرده است، با کشوری که فاقد روابط دیپلماتیک با آن است. امارات که به سازمان هایی مانند حماس و حزب الله به عنوان تهدیدی برای کشورش می نگرد، دارای روابط پرتنش با کشورهایی به ویژه مانند ایران که از این تشکل ها حمایت می کنند، است.
با دنبال کردن سیاست های مشترک با عربستان سعودی در بسیاری مسائل به خصوص یمن، جنگ داخلی سوریه و رویکردها نسبت به ایران، امارات حتی سعی می کند در امور داخلی این کشور دخالت کند. به گزارش وب سایت middle east eye ، مقام رسمی و نافذ رژیم، محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی پشتیبانی بسیاری از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به منظور بر تخت سلطنت نشاندن او انجام داده است. همچنین وی عنوان کرده است که عربستان می بایست از سلمان حمایت کند، به نفوذ وهابیت در کشور خاتمه دهد و کانال های ارتباطی قوی با اسرائیل ایجاد کند.
وقتی که اخبار middle east eye در مورد امارات متحده عربی مورد بررسی قرار می گیرد، می توان فهمید که مقالات بر ضد امارات می باشند و در این زمینه حاوی اخباری ازجمله همکاری مخفی امارات متحده عربی با اسرائیل، پشتیبانی امارات متحده عربی برای کودتا در مصر و فعالیت های بی ثبات امارات متحده عربی در کشورهای شمال آفریقا به طور مشخص مصر و لیبی می باشد. درچارچوب این اخبار، با درنظر گرفتن سیاست های مانیتورینگ امارات در منطقه، آنها دقیق و واقعی اند.
امارات، تلاش های جدی به منظور سرنگونی حاکمیت اخون المسلمین در مصر انجام داده است و از ایجاد جنبش Temerrüd با هدف تعمیق وضعیت هرج و مرج و تشکیل یک جبهه مبتنی بر اجتماع علیه مرسی حمایت کرد و حمایت قابل ملاحظه ای را برای کودتای نظامی انجام شده توسط عبدالفتاح سیسی فراهم کرد. امارات حمایت مالی بسیاری به این کشور خصوصا بعد از کودتا اعطا کرد.
از آخرین اخبار منتشر شده می توان فهمید که امارات با دولت قانونی یمن همراه نمی شود. امارات سیاست یمن خود را در دشمنی با حزب اصلاحات طراحی کرده است. ادعا می شود امارات که مسئول فعالیت ها در جنوب یمن به رهبری عربستان است، جنبش جدایی طلبان جنوب را سازماندهی و پشتیبانی می کند. علاوه بر این امارات سعی می کند رسانه ها و NGO ها را در جنوب یمن کنترل کند. بسیاری از نهادهای رسانه ای، خبرنگاران، روزنامه نگاران و سازمان های غیردولتی توسط این کشور حمایت مالی می شوند. روشن است دولت قانونی با اینچنین فعالیت ها و سیاست ها موافق نیست اما قادر به اظهار نارضایتی به شکل صریح نیست. همچنین به نارضایتی خود با درخواست از قطر برای ایفای نقشی فعال در منطقه جنوب یمن، اشاره می کند.
جالب ترین رابطه امارات با اسرائیل است. با وجود اینکه امارات ، اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد، توسعه سطح روابط این کشور با اسرائیل بسیاری از کشورها خصوصا عربستان سعودی را گیج کرده است. در نوامبر 2015 یک روزنامه اسرائیلی گزارش کرد که اسرائیل در حال برنامه ریزی برای باز کردن یک نمایندگی است که به حضور دیپلماتیک اسرائیل در امارات اشاره می کرد. در واقع این اخبار جای تعجب نداشت. اسرائیل حمایت کرده بود از اینکه آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA)، که برای کمک به کشورها در استفاده از انرژی های تجدید پذیر در سال 2009 تاسیس شد، می بایست در امارات متحده عربی باشد. این آژانس هم اکنون در ابوظبی واقع است. در سال 2014، وزیر زیرساخت های ملی، انرژی و منابع آب اسرائیل از هدف برای باز کردن یک آژانس نمایندگی دائم IRENA  صحبت کرد. همراه با این تحولات گرچه ابوظبی از به رسمیت شناختن اسرائیل امتناع می کند و از فلسطین حمایت می کند، این دو خود را در اتحاد با مسائل مختلف منطقه ای به تازگی پیدا کرده اند و نگرانی مشترک آنها گسترش نفوذ ایران در منطقه و ظهور گروه های سنی رادیکال است.
نکته جالب توجه دیگر در سیاست خارجه امارات ارتباطی است که این کشور سعی می کند با پاکستان برقرار کند. امارات همانطور که در بالا اشاره شد در تلاش برای ایجاد روابط بسیار خوبی با پاکستان از طریق صرف مقداری از ثروت خود در زیرساخت در این کشور است. به عنوان مثال در 25 ژوئیه 2016 جاده دوستی پاکستان – امارات با تامین مالی صندوق توسعه ابوظبی با همکاری مناطق قبیله ای فدرال پاکستان، افتتاح شد. این جاده شمال و جنوب وزیرستان را به هم متصل می کند و 60/6 میلیون دلار هزینه به همراه داشته است. تعداد پروژه های توسعه ای ثبت شده در پاکستان توسط صندوق توسعه ابوظبی به 416 مورد رسیده است.
درمجموع، این کشور کوچک به دنبال افزایش تاثیر خود در منطقه با استفاده از ثروت فعلی خود است. زمانیکه سیاست های امارات متحده عربی در چارچوب تحولات اخیر در منطقه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، مشاهده می شود که بزرگترین نگرانی امارات، تشکل هایی مانند حزب الله و اخوان المسلمین است و دیگر نگرانی روبه رشد ، ارتباط ایران کشوری که آن نیز به دنبال افزایش نفوذ خود در منطقه است با این سازمان ها می باشد. به همین دلیل امارات از کودتاها و هرج و مرج ها در کشورهای منطقه مانند مصر حمایت می کند. همچنین مهم است که عنوان شود که امارات به دنبال جذب واکنش متحدان بالقوه خود در منطقه مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی به سبب سیاست هایی که دنبال می کند، است.
منبع: ORSAM