پیروزی دونالد ترامپ برای خاورمیانه چه معنی ای به همراه دارد؟

“مردم سوریه و فلسطین در معرض بیشترین مشقات با بسته شدن درها به روی پناهندگان خواهند بود درحالیکه روابط آمریکا و اسرائیل مورد سوال باقی می ماند”
گرچه با قضاوت در مورد برخی مسائل که دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید ایالات متحد مصرانه از سال گذشته تصریح کرده، می توان در مورد تاثیر شیوه ریاست جمهوری او بر خاورمیانه حدس زد که:
مردم سوریه اولین کسانی خواهند بود که از انتخاب او به عنون رئیس جمهور رنج خواهند برد. درهای ایالات متحده به روی پناهندگان سوری بسته خواهد شد، گرچه استثناهایی در مورد مسیحیان ممکن است اعمال شود. چراکه همیشه برآشفتگی های ترامپ بر اسلام هراسی متمرکز شده است.
برای متوقف کردن خروج پناهندگان از سوریه، ترامپ از ایجاد یک «منطقه امن» در داخل مرزهای این کشور دفاع می کند، جایی که مردم آواره سوریه در آنجا متمرکز خواهند شد تا اینکه به آن ها اجازه داده شوند به عنوان پناهنده از کشور خارج شوند.
ترامپ یک سیاست دوستانه و همکارانه جدید با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه براساس تطابق با منافع روسیه آغاز خواهند کرد که این در خاورمیانه قبول نقش روسیه در سوریه به عنوان نقشی مثبت و حمایتگر بشار اسد را دربر می گیرد.
منطقا، این موضوع شامل درخواست از متحدان سنتی ایالات متحده در منطقه می شود که آنها حمایت از مخالفان مسلح سوری را متوقف خواهد کرد. درنتیجه، واشنگتن با مسکو تحت یک دولت ائتلافی همکاری خواهد کرد که می تواند راه را برای همکاری ایالات متحده با رژیم اسد با نام «جنگ با ترور» باز خواهد کرد.
به دنبال سیاست طرفداری از «مردان قوی» در قدرت، که او با پوتین به اشتراک می گذارد، ترامپ می خواهد روابطش را با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بهبود دهد.
او تلاش خواهد کرد روابط میان دو رئیس جمهور را نیز بهبود دهد که آنها را برای پیوستن به یک تلاش مشترک علیه تروریسم ترغیب می کند بطوریکه تعریف هر دو رئیس جمهور از آنچه وی به عنوان تروریسم در کشور خودشان را می پذیرد.
از آنجایی که ترامپ آماده است با لغو مذاکرات هسته ای دولت اوباما، با ایران مخالفت کند، او حتی ممکن است تلاش کند عربستان سعودی را به پیوستن به آنچه که به عنوان مثلث سنی آنکارا، قاهره و ریاض با حمایت واشنگتن ظاهر می شود، جلب کند.
درنهایت، دیگر مرد قوی منطقه ای که روابطش با واشنگتن را به شدت تحت تاثیر ترامپ قرار می دهد، بنیامین نتانیاهو است. بنابراین، یکی دیگر از قربانیان مستقیم انتخاب ترامپ، مردم فلسطین خواهند بود، چراکه وی به نتانیاهو  برای ارتباط با آنها، بیشتر از هر نخست وزیر دیگر اسرائیل از زمان آریل شارون در دوران پس از حملات 11  سپتامبر آزادی داده داد.
منبع: الجزیره