پشت پرده استعفای حریری چیست؟/ محمدرضا محمدی

 

پشت پرده استعفای حریری چیست؟

مترجم: محمدرضا محمدی

 

استعفای ناگهانی سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در یک نطق تلویزیونی، در روز شنبه همه را غافلگیر کرد. حریری در اعلامیه خود، ایران و متحدش در لبنان، حزب الله این کشور را متهم کرد که لبنان را به گروگان گرفته و جهان عرب را بی ثبات کرده است. اما ورای استعفای حریری چه چیزی نهفته است و این استعفا برای لبنان به چه معناست؟

 

حریری در اواخر سال 2016 در دولتی ائتلافی که یک وجه آن حزب الله بود، نخست وزیر شد. این همکاری میان حریری و حزب الله، از ابتدا با ناخوشایندی وی همراه بود. حزب الله سالهاست که به عنوان گروه شیعی نزدیک به ایران و قسمتی از محور مقاومت در منطقه مطرح است و طی جنگ داخلی سوریه نیز کمک های فراوانی به ارتش سوریه کرده است. همزمان با پیروزی های حزب الله و بشار اسد، تحت حمایت ایران، حریری  از جانب واشنگتن و ریاض برای فاصله گرفتن از این جناه تحت فشار قرار گرفت. در روزهای اخیر نیز، وزرای دولت لبنان به طور رسمی از آغاز مذاکره با دولت سوریه و فرستادن سفیر به دمشق و بازگرداندن صدها هزار پناهنده سوری که در لبنان زندگی می کنند، سخن به میان آورده اند.

 

اینکه چه چیزی موجب استعفای شوک آور حریری شد دقیقا روشن نیست. استعفایی که به طرز عجیبی در یک اعلامیه ای تلویزیونی بیان شد. امری که شاید نزدیک ترین افراد به وی هم پیش بینی نمی کردند. حریری در نطق تلویزیونی خود گفت که از جان خود بیمناک است، و از همین رو، به زودی به لبنان برنمی گردد. حریری از سال 2009 تا 2011 نخست وزیر بود، و از زمان آغاز تنش با حزب الله، و از دست دادن مقام خود، تا سال گذشته در عربستان سعودی و فرانسه زندگی کرده است.

استعفای سعد حریری باید توسط رئیس جمهور میشل آون پذیرفته شود. قطعا استعفای حریری، دولت وحدت ملی را مختل می کند و کشور را به سمت بی ثباتی سوق می دهد و آن را برای مدت طولانی فلج می کند. آون باید نخست وزیر جدید را تعیین کند، اما پیدا کردن یک شخصیت سنی مورد توافق همه جریان های سیاسی که قادر به تشکیل یک دولت ائتلافی دیگر باشد، دشوار خواهد بود. براساس سیستم اشتراک قدرت در لبنان، رئیس جمهور باید مسیحی مارونی، نخست وزیر سنی و رییس پارلمان شیعه باشد. گفتنی است، اگر دولت جدید بیشتر به سمت حزب الله حرکت کند، خطر انزوای کشور و اعمال تحریم از جانب آمریکا وجود خواهد داشت.

 

حزب الله لبنان در حال حاضر هدف تحریم های بانکی کنگره آمریکا، به منظور جلوگیری از مبادلات پولی این گروه قرار گرفته است. امری که در صورت تصویب قانونی آن، موجب آسیب جدی به بخش بانکی لبنان می شود. واشنگتن حزب الله را یک سازمان تروریستی می داند و قانون گذاران آمریکایی آن را “مجری تروریسم” ایرانی نامیده اند.

 

در حالي كه عربستان و آمريكا، نياز به مقابله با قدرت در حال رشد ايران را بيش از پيش احساس مي كنند، عده اي بیم تبديل شدن لبنان، به عرصه جديد تقابل عربستان و آمريكا با متحد ايران يعني حزب الله را دارند. در مورد اسراییل هم لازم به ذکر است که این کشور، بارها با حزب الله وارد جنگ شده است، که آخرین آن، در سال 2006 به بن بست رسیده است. اخیرا اسرائیل گفته است که حضور ایران در سوریه، همچنین حضور حزب الله در نزدیکی مرز سوریه و اسرائیل را به هیچ عنوان نمی پذیرد.

 

 

منبع: گالف‌نیوز

 

** مسئولیت صحت و سقم مطالب موجود در یادداشت ها، مقالات و مصاحبه های منتشر شده در سایت به عهده نویسنده بوده و انتشار آنها الزاما به معنی تایید مطلب یا بیانگر دیدگاه های موسسه نمی باشد.