به گزارش پرس تی وی، ساعت 23:30 جمعه به وقت محلی (حوالی یک بامداد به وقت تهران) ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت اردوغان کودتا کرده است. به دنبال آن، گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان‌ها شدند و اعلام کردند، کنترل امور را در دست گرفته‌اند و مناطق مختلف از جمله فرودگاه‌ها، پارلمان و ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی را تحت کنترل خود در آوردند و درگیری‌های شدیدی در برخی مناطق روی داد.

به گفته مقامات ارشد ترکیه، در پی وقوع کودتا، 29 سرهنگ و 5 ژنرال ارتش از سمت خود برکنار شده‌اند  همچنین مقرهای اصلی ارتش این کشور هم اکنون تحت کنترل نیروهای دولتی قرار دارد اما گروه‌های کوچکی از کودتاچیان هنوز در حال مقاومت هستند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک به نقل از وزیر دادگستری ترکیه گزارش داد نیروهای امنیتی تاکنون 336 نفر از کودتاچیان را بازداشت کرده‌اند.

رجب طییب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از مردم و هواداران خود خواست تا زمان بازگشت شرایط به حال عادی، میادین اصلی شهرهای بزرگ را ترک نکنند. وی پیشتر از مردم خواسته بود تا برای مقابله با کودتاچیان و از بین بردن حکومت نظامی اعلام شده از سوی آنان، به صورت گسترده در میادین اصلی شهرها تجمع کنند.

به گزارش رویترز، یکی از رهبران کودتای ترکیه که در بازداشت نیروهای امنیتی است، به همه کودتاچیان دستور داد تا خود را تسلیم نیروهای امنیتی کنند.

سازمان اطلاعات ملی ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تلاش برای کودتا در این کشور سرکوب شده و شرایط به حال عادی بازگشته است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بامداد شنبه در سخنانی در فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول که به صورت زنده از تلویزیون ترکیه پخش می‌شد، وعده داد که کودتاچیان را به سزای اعمال خود می‌رساند.