نشست مشترک مرکز آموزش و پژوهش های بین‌المللی وزارت امورخارجه و موسسه آینده پژوهی جهان اسلام برگزار شد

نشست مشترک مرکز آموزش و پژوهش های بین‌المللی وزارت امورخارجه  و موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با حضور دکتر سجادپور و دکتر سید یحیی صفوی برگزار شد .

در این نشست مشترک که با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران دو مرکز برگزار شد، دو طرف بر همکاری های مشترک میان دو مرکز پژوهشی تاکید کردند.

دکتر سید یحیی صفوی، رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام در این نشست با اشاره به اهداف تأسیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام گفت:

ایده اولیه ایجاد این موسسه از وجود خلاء تحقیقاتی محسوس در خصوص جهان اسلام و  نبود  مراکز تحقیقاتی در کشور  که  فارغ از تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی معمول، به مطالعه جهان اسلام و  نحوه تنظیم روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای اسلامی بپردازد ایجاد شد. 

رییس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با ارائه تحلیلی از وضعیت قدرت در جهان تصریح کرد:

جهان در قرن بیست و یکم به سمت چند قطبی شدن قدرت در حال حرکت است و زمینه بروز و ظهور یک قطب جدید قدرت به عنوان قطب قدرت جهان اسلام با محوریت ایران در قرن بیست و یکم فراهم شده است.

دکترصفوی با تأکید بر فقدان ایده پردازی و الهام بخشی در کشور های اسلامی اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن یک نظام سیاسی مبتنی بر مبانی نظری اسلام ناب،دارای ظرفیت الهام بخشی و تبیین نظریات امت اسلامی و همگرایی جهان اسلام است.

وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام در آبان ماه سال جاری تصریح کرد:

 یکی از برنامه های مهم  پیش روی موسسه آینده پژوهی جهان اسلام برگزاری اولین همایش بین المللی بحران های ژئوپلیتیک جهان اسلام با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی و سایر دانشگاه ها و مراکز علمی مطرح کشور است که این همایش می تواند زمینه ای برای همکاری و مشارکت مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه با موسسه اینده پژوهی جهان اسلام باشد.

دکتر سید محمدکاظم سجادپور، رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست با تأکید بر وجود خلاء مطالعاتی در کشور در خصوص مطالعات جامع جهان اسلام اظهار داشت:

همکاری های میان مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه با موسسه اینده پژوهی جهان اسلام با انجام نشست های تخصصی و انجام پروژه های علمی با موضوع ارتباط سیاست خارجی و جهان اسلام می تواند تداوم یابد.

استاد روابط بین الملل و دیپلمات برجسته کشور در این دیدار با اشاره به بازدید‌های مکرر هیات های علمی خارجی از کشور و علاقه مندی آن ها به دیدار از مراکز علمی و مباحثه با اندیشمندان ایرانی تأکید کرد:

یکی از وظایف مراکز علمی تحقیقاتی و اندیشمندان و پژوهشگران کشور ارائه تصویری درست و واقع بینانه از توانمندی های کشور است که موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام با داشتن ظرفیت فکری مناسب می تواند یکی از مراکز پیشرو در این خصوص باشد.

وی افزود:

دستاورهای پژوهشی موسسه و کتاب های منتشر شده از جمله دایره المعارف هشت جلدی جهان اسلام کاری بزرگ و ارزشمند در خصوص جهان اسلام است.

دکتر سید حمزه صفوی، مدیرعامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام نیز در این دیدار ضمن با انتقاد از کاربردی نبودن پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی خاطرنشان کرد:

یکی از نقاط ضعف بزرگ آموزشی، کاربردی نبودن پایان نامه ها و رساله‌ها است. از این رو طراحی موضوعات پژوهشی کاربردی مرتبط با مسائل جهان اسلام برای استفاده دانشجویان و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی یکی از برنامه های موسسه آینده پژوهی جهان اسلام برای پیوند نظر و عمل در حوزه علوم سیاسی و پر کردن خلاء تحقیقاتی و پژوهش در خصوص جهان اسلام است.

دکتر سید حمزه صفوی در پایان خواستار تهیه تفاهم نامه همکاری میان موسسه آینده پژوهی جهان اسلام و مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه برای همکاری منسجم علمی میان دو مرکز شد.

گفتنی است در حاشیه این دیدار، نشست علمی مشترک با حضور کارشناسان دو  مرکز با موضوع”واکاوی تقابل راهبرد ها در منطقه” و “تاثیر وزن ژئوپلیتیکی ایران بر روابط میان کشورهای منطقه” برگزار گردید که مشروح آن متعاقبا منتشر خواهد شد.