نامه سرگشاده فرهیختگان و نخبگان آمریکایی جهت تحریم شهرک های اسرائیلی

بیش از هفتاد نفر از فرهیختگان و نخبگان علمی آمریکایی نامی سرگشاده را جهت بایکوت هدفمند شهرک های اسرائیلی و محصولات تولیدی این کشور امضا و ارائه کردند.

بنابر گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، امضاکنندگان این نامه را از طریق مجله نقد و بررسی کتاب نیویورک منتشر کردند.

در این نامه آنها از دولت امریکا خواستار حذف شهرک‌ها از منافع تجاری و عدم ایجاد معافیت مالیاتی برای نهادهای اقتصادی اسرائیلی در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری شدند.  

لازم به ذکر است که امضاکنندگان این نامه تنها بر تحریم شهرک‌های اسرائیلی تأکید داشته و اشاره ای به لزوم اقدامات تنبیهی علیه نهادهای اسرائیلی حاضر در دیگر مناطق سرزمین فلسطین نداشتند.

از زمان اشغال فلسطین، رژیم اسرائیل موفق به ساخت 120 شهرک در مناطق اشغالی شده است. طبق اجماع جامعه بین المللی، شهرک‌های اسرائیلی غیرقانونی هستند چرا که این شهرک‌ها در مناطق اشغالشده به دست اسرائیل پس جنگ 1967 ساخته شده‌ و براساس کنوانسیون ژنو، هرگونه ساخت و ساز در مناطق اشغال‌شده ممنوع است.

براساس درخواست فرهیختگان و نخبگان امریکایی در این نامه، سرزمین‌های فلسطینی که شهرک اسرائیلی در آن‌ها وجود ندارد، نباید تحت تحریم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار بگیرند.

این نامه در حالی منتشر شده است که روز یکشنبه هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نیویورکِ امریکا دیدار و گفتگو کرد.

کلینتون در این دیدار بر مقابله با جریان مشروعیت‌زدایی از اسرائیل موسوم به جنبش BDS از طریق اقداماتی نظیر مقابله با “انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل” تأکید کرد.

 

جنبش جهانی انزوا، عدم سرمایهگذاری و تحریم اسرائیل در جولای سال 2005 با اجماع 171 سازمان فلسطینی آغاز شد که خواستار”اشکال گوناگون تحریم علیه اسرائیل تا زمان عمل به تعهدات تحت قوانین بین‌المللی توسط این رژیم” می شد.