مجموعه هشت جلدی جهان اسلام – جلد هشتم (غرب و جنوب غرب آفریقا)

در کتاب هشتم  مجموعه هشت جلدی مطالعات جهان اسلام به بررسی موقعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و… کشورهای اسلامی منطقه غرب و جنوب غربی آفریقا پرداخته شده است. کتاب فوق با مقدمه ای از تاریخ این منطقه آغاز شده که شامل کشورهای اسلامی بنین، بورکینافاسو، توگو، کامرون، گابن، گامبیا، نیجر و نیجریه می باشد آغاز شده و به اهمیت تاریخی این کشورها در سده های گوناگون پرداخته است.

بر اساس نوشته های این کتاب منطقه ی غرب و جنوب غربی آفریقا از حیث بنادر علاوه بر اهمیت سیاسی و اقتصادی، دارای ارزش ژئواستراتژیک نیز می باشد. وجود ذخائری مانند نفت و گاز و فلزات گرانبها بر اهمیت ژئواکونومیک این منطقه افزوده است و باعث گردیده قدرت های بزرگ بحری چون فرانسه و انگلستان سالها با اشغال نظامی آنها را مستعمره خود کنند. در بین کشورهای غرب آفریقا نیجریه به داشتن جمعیت بیش از 150 میلیون نفر و وجود ذخائر نفت و ذغال سنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد به طوریکه یک چهارم جمعیت آفریقا در نیجریه هستند.

جهت دانلود فهرست و مقدمه این کتاب به همراه نسخه الکترونیکی اصل کتاب به ادامه مطلب بروید.

 نویسنده فوق در ادامه به سیاست های کشورهای غربی در رابطه با این منطقه پرداخته و بیان داشته که این کشورها از آغاز عصر استعمار تا کنون در صدد ترویج آیین مسیحیت به جای اسلام در بین مردم این کشورها گام برداشته اند و از فرصت عدم آشنایی با دین الهی در برخی از مردم برای جذب آنان اقدام نموده اند.

کتاب فوق در خلال متن به شکلی موشکافانه به بررسی موقعیت و زوایای متعدد هر یک از کشورها به شکل جداگانه پرداخته است. و در آن ضمن اشاره به پیشینه تاریخی آنها، موقعیت جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و دفاعی را با جزئیات به همراه نقشه های رنگی و آخرین جداول آماری(2013) ارائه داده است. بررسی ساختار حقوقی-سیاسی کشورهای اسلامی غرب و جنوب غربی آفریقا و مراجع قانونی و ذی صلاح آنها در کنار جایگاه دین و مذهب در این کشورها از جمله مواردی که در کتاب فوق بدان ها پرداخته شده است.

این کتاب هشتمین  مجلد از مجموعه هشت جلدی جهان اسلام است که در قطع وزیری و مشتمل بر344 صفحه ، توسط موسسه آینده پژوهی جهان اسلام تهیه و به همت موسسه انتشارات امیر کبیر منتشر گردیده است و از جامعترین اثراتی است که تا کنون به شکلی مدون به مطالعه و بررسی کشور های اسلامی مطابق با استاندارد های روز دانشنامه نویسی جهان و منابع به روز پرداخته است .

مطالعه این اثر میتواند برای محققین ، اندیشمندان و علاقمندان این حوزه در مطالعات جهان اسلام، روابط بین الملل ، علوم سیاسی  و ژئوپلیتیک مفید واقع شود.

جهت مشاهده ویدیو های مراسم رونمایی از مجموعه کتابهای هشت جلدی جهان اسلام اینجا را کلیک کنید.

قیمت نسخه چاپ شده این کتاب 600000 ریال (شصت هزار تومان) میباشد.

قیمت نسخه الکترونیکی این کتاب 80000 ریال (هشت هزار تومان) میباشد.

قیمت مجموعه الکترونیکی هشت جلدی کتب جهان اسلام 550000 ریال (پنجاه و پنج هزار تومان) میباشد.

دانلود فهرست و مقدمه کتاب

دانلود نسخه الکترونیکی اصل کتاب

جهت خرید شماره سریال و رمزگشایی کتابها و راهنمای استفاده اینجا را کلیک کنید.