مجموعه هشت جلدی جهان اسلام – جلد ششم (جنوب شرق آسیا)

در کتاب ششم  مجموعه هشت جلدی مطالعات جهان اسلام به بررسی موقعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و… کشورهای اسلامی منطقه جنوب شرق آسیا پرداخته شده است. کتاب فوق با مقدمه ای از تاریخ این منطقه آغاز شده که شامل کشورهای اسلامی اندونزی، بنگلادش، برونئی، مالدیو و مالزی می باشد آغاز شده و به اهمیت تاریخی این کشورها در سده های گوناگون پرداخته است.

بر اساس نوشته های این کتاب  کشورهای این منطقه دارای چند ویژگی مهم هستند؛ اول اینکه بیش از یک چهارم جمعیت جهان اسلام در این منطقه زندگی می کنند، همه این کشورها پس از جنگ جهانی دوم به استقلال رسیده اند که چهار کشور از آنها مستعمره انگلستان بوده اند. در میان آنها مالزی با دارا بودن یک مدل توسعه موفق در جهان اسلام، اندونزی با بیشترین جمعیت در میان کشورهای اسلامی و مالدیو با جاذبه های منحصر بفرد توریستی از اهمیت خاص برخوردارند. کشورهای بنگلادش و مجمع الجزایر مالدیو از کشورهای فقیر این منطقه محسوب می شوند.

جهت دانلود فهرست و مقدمه این کتاب به همراه نسخه الکترونیکی اصل کتاب به ادامه مطلب بروید.

 نویسندگان  فوق در ادامه و با اشاره موقعیت کنونی بنگلادش و برونئی آورده اند  منافع محدود مالی و رشد بالای جمعیت که برآورد می شود طی 25 سال آینده جمعیت این کشور ( بنگلادش ) دو برابر خواهد شد و بلایای مکرر طبیعی دست به دست هم داده و بنگلادش را به یکی از فقیرترین کشورهای جهان مبدل نموده است. بر خلاف آن سلطنت اسلامی برونئی با کمی جمعیت (حدود 410 هزار نفر) و کمی وسعت یکی از ثروتمندترین کشورهای سازمان همکاری اسلامی محسوب می شود.

کتاب فوق در خلال متن به شکلی موشکافانه به بررسی موقعیت و زوایای متعدد هر یک از کشورها به شکل جداگانه پرداخته است. و در آن ضمن اشاره به پیشینه تاریخی آنها، موقعیت جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و دفاعی را با جزئیات به همراه نقشه های رنگی و جداول آماری ارائه داده است. بررسی ساختار حقوقی-سیاسی کشورهای اسلامی جنوب شرق آسیا و مراجع قانونی و ذی صلاح آنها در کنار جایگاه دین و مذهب در این کشورها از جمله مواردی که در کتاب فوق بدان ها پرداخته شده است.

این کتاب ششمین  مجلد از مجموعه هشت جلدی جهان اسلام است که در قطع وزیری و مشتمل بر232 صفحه ، توسط موسسه آینده پژوهی جهان اسلام تهیه و به همت موسسه انتشارات امیر کبیر منتشر گردیده است و از جامعترین اثراتی است که تا کنون به شکلی مدون به مطالعه و بررسی کشور های اسلامی مطابق با استاندارد های روز دانشنامه نویسی جهان و منابع به روز پرداخته است .

مطالعه این اثر میتواند برای محققین ، اندیشمندان و علاقمندان این حوزه در مطالعات جهان اسلام، روابط بین الملل ، علوم سیاسی  و ژئوپلیتیک مفید واقع شود.

جهت مشاهده ویدیو های مراسم رونمایی از مجموعه کتابهای هشت جلدی جهان اسلام اینجا را کلیک کنید.

قیمت نسخه چاپ شده این کتاب 400000 ریال (چهل هزار تومان) میباشد.

قیمت نسخه الکترونیکی این کتاب 80000 ریال (هشت هزار تومان) میباشد.

قیمت مجموعه الکترونیکی هشت جلدی کتب جهان اسلام 550000 ریال (پنجاه و پنج هزار تومان) میباشد.

دانلود فهرست و مقدمه کتاب

دانلود نسخه الکترونیکی اصل مقاله

جهت خرید شماره سریال و رمزگشایی کتابها و راهنمای استفاده اینجا را کلیک کنید.