مجموعه هشت جلدی جهان اسلام – جلد سوم (آسیای مرکزی و قفقاز)

در کتاب سوم مجموعه هشت جلدی جهان اسلام به بررسی موقعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و… کشورهای اسلامی منطقه آسیای مرکزی و قفقاز پرداخته شده است. کتاب فوق با مقدمه ای از تاریخ این منطقه آغاز شده که شامل کشورهای اسلامی آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان می باشد و به اهمیت این کشورها در سده های گوناگون پرداخته است.

بر اساس نوشته های این کتاب منطقه ی آسیای مرکزی و قفقاز از عهد باستان، حلقه اتصال فرهنگی و اقتصادی اروپا و آسیا محسوب می شد و پس از توسعه استعمارگرایی در قرن نوزدهم و رشد فناوری بویژه راه آهن در قرن بیستم، موازنه قوا مجددا به سوی کشورهای بری دگرگون شد و «ناحیه محوری هارتلند» (اشاره به کشورهای منطقه) اثرگذاری خود را از سر گرفت.

جهت دانلود فهرست و مقدمه این کتاب به همراه نسخه الکترونیکی اصل کتاب به ادامه مطلب بروید.

 در ادامه و با اشاره به آسیب های وارد شده به هویت اسلامی کشورهای این منطقه در طول 180 سال اشغال و مبارزه با بلشویک های روس آورده شده است که با وجود این ، بسیاری از باورها، اعتقادات و رسوم مذهبی همچنان در این کشورها محفوظ مانده و اکنون این منطقه در مرکز ژئواستراتژیک قدرت های برزگ، پرجمعیت و البته مسلح به سلاح هسته ای، همچون روسیه و چین قرار دارد. در حال حاضر نیز «بازی بزرگ جدید» قدرتهای فرا منطقه ای و رقابت بین آنها، همچنین افراط گرایی، تروریسم و مواد مخدر این منطقه را مستعد بحران های فراگیر در آینده کرده است.

کتاب فوق در خلال متن به شکلی موشکافانه به بررسی موقعیت و زوایای متعدد هر یک از کشورها به شکل جداگانه پرداخته است. و در آن ضمن اشاره به پیشینه تاریخی آنها، موقعیت جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و دفاعی را با جزئیات به همراه نقشه های رنگی و جداول آماری ارائه داده است. بررسی ساختار حقوقی-سیاسی کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و مراجع قانونی و ذی صلاح آنها در کنار جایگاه دین و مذهب در این کشورها از جمله مواردی که در کتاب فوق بدان ها پرداخته شده است.

مجموعه هشت جلدی جهان اسلام که به همت موسسه آینده پژوهی جهان اسلام تهیه  و توسط موسسه انتشارات امیر کبیر منتشر گردیده است ، دارای 304 صفحه رنگی و در قطع وزیری  ،برای معرفی منطقه ی آسیای مرکزی و قفقاز در یک مجموعه ،اثر قابل توجهی است که  مطالعه آن می تواند برای محققان مفید واقع شود.

جهت مشاهده ویدیو های مراسم رونمایی از مجموعه کتابهای هشت جلدی جهان اسلام اینجا را کلیک کنید.

قیمت نسخه چاپ شده این کتاب 500000 ریال (پنجاه هزار تومان) میباشد.

قیمت نسخه الکترونیکی این کتاب 80000 ریال (هشت هزار تومان) میباشد.

قیمت مجموعه الکترونیکی هشت جلدی کتب جهان اسلام 550000 ریال (پنجاه و پنج هزار تومان) میباشد.

دانلود فهرست و مقدمه کتاب

دانلود نسخه الکترونیکی اصل کتاب

جهت خرید شماره سریال و رمزگشایی کتابها و راهنمای استفاده اینجا را کلیک کنید.