سازمان ملل: اشغالگری اسرائیل مانع اقتصاد فلسطین است

به نقل از الجزیره (9 سپتامبر) یک گزارش جدید سازمان ملل نشان می دهد که اقتصاد سرزمین های اشغالی فلسطین حداقل دو برابر خواهد شد اگر اشغال 49 ساله اسرائیل برداشته شود. 

طبق گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (UNCTAD) اشغال فلسطین هزینه های بسیاری را بر اقتصاد سرزمین های اشغالی تحمیل کرده است که در غیر اینصورت ممکن بود به دو برابر میزان فعلی برسد.

این گزارش اقتصاد سرزمین های اشغالی فلسطین از کرانه باختری، شرق بیت المقدس و نوار غزه را در سال 2015 تحلیل می کند و بر محدودیت های اسرائیل در جابجایی مردم و کالاها،  تخریب پایه های تولیدی، مصادره اراضی، آب و دیگر منابع طبیعی به عنوان برخی عوامل اصلی موانع رشد اقتصاد فلسطین تاکید می کند.

این گزارش می افزاید جدایی بازار فلسطینی از بازارهای بین المللی، محاصره غزه، گسترش شهرک های غیرقانونی اسرائیل و ساخت دیوار حائل در سرزمین فلسطین از دیگر علل برای  توسعه نیافتگی اقتصاد فلسطین هستند.

طبق این گزارش اسرائیل درامد مالیاتی فلسطین را به مدت 4 ماه مصادره کرد، کمک های خارجی کاهش یافت، شهرک های اسرائیلی توسعه یافت در حالیکه فقر و بیکاری در وضعیت بالایی باقی ماند.