دونالد ترامپ و افزایش خشونت های ضد اسلامی

تحقیقات نشان می دهند که سخنان شدیدالحن سیاسی به افزایش جرائم ناشی از تنفر کمک می کنند.

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون روایت های گوناگونی از تعلق خاطر خود به آمریکا را بیان می دارند. ترامپ کشور را در محاصره پناهندگان و مهاجران مسلمان و مکزیکی بیان می دارد اما کلینتون از ملتی می گوید که به واسطه تنوع قومیتی قوی تر شده است. گفته های هر یک از این کمپین های انتخاباتی مسائلی را در بر دارد. این بیانات حتی روی رفتار آمریکایی ها با شهروندان دیگر اثرگذار  است.

گزارشی از مرکز مطالعات نفرت و افراط گرایی سن برناردینو دانشگاه دولتی کالیفرنیا نشان می دهد که سخنرانی های سیاسی می تواند روی تحریک و هیزم افکنی در جرائم ناشی از تنفر اثرگذار باشد. این گزارش نشان می دهد که جرائم ناشی از تنفر ضد مسلمانان در ایالات متحده در سال 2015 در دوره پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 به بالاترین حد خود رسیده است. هم چنین نشان می دهد که سخنان ترامپ ضد مسلمانان به این واکنش های شدید علیه مسلمان آمریکا دامن زده است.

برایان لوین، نویسنده این گزارش، در مصاحبه ای چنین می گوید: “شواهد بسیار قانع کننده ای وجود دارد که سخنرانی های سیاسی در ایجاد یک رفتار پس از یک حمله تروریستی نقش بسزایی دارد. گمان نمی کنم بتوانیم این ادعا را نادیده بگیریم که سخنرانی ها یکی از مهمترین متغیرها هستند که می تواند به جرائم ناشی از تنفر کمک کنند.”

این گزارش به نقل از یک مرکز بی طرف، موارد جرائم ناشی از تنفر پس از واکنش 2 نفر از رهبران سیاسی  به تروریسم را مورد بررسی قرار داده است. اول، سخنرانی جورج دابلیو بوش پس از حملات یازدهم سپتامبر با این ادعا که: “اسلام دین صلح است و چهره ترور، چهره واقعی دین اسلام نیست” و دوم سخنرانی ترامپ و فراخوان وی برای ایجاد منع در ورود مسلمانان به ایالات متحده پس از حمله تروریستی سن برناردینو، بررسی شده است. این گزارش، افزایش چشم گیر در جرائم ناشی از تنفر را پس از سخنان ترامپ و کاهش شدید این نوع جرائم پس از سخنرانی جورج دابلیو بوش را به نسبت جرائم رخ داده بلافاصله پس از این حملات تروریستی نشان می دهد.

مجموعه وسیعی از فاکتورها به رخداد جرائم ناشی از تنفر کمک می کنند. جهل و انزوا می تواند اثرگذار باشد؛ بسیاری از مردم آمریکا می گویند که به شخصه هیچ مسلمانی را از نزدیک نمی شناسند، اما آن دسته از افرادی که با مسلمانان در ارتباط بوده اند، نظرات و دیدگاه های مثبتی از مسلمانان را در کل ارائه می دهند. ماهیت گروه های تهدیدزا هم میتواند عامل دیگری باشد.     به عنوان مثال، تعصبات تشدید یافته بواسطه یک حمله تروریستی می تواند منجر به آغاز جرائم ناشی از تنفر شود. سخنرانی های سیاسی تنها یکی از اجزای این ترکیب است و بسیاری پیام ها در شکل دهی پس از یک حمله می تواند تعیین تاثیر هرگونه واکنش از یک رهبر سیاسی را مشکل تر سازد. پیش از فراخوان ترامپ برای ممانعت از ورود مسلمانان به کشور، اوباما در سخنرانی خود خطاب به مردم سن برناردینو، از مردم خواستار شکیبایی شد.

باری، این گزارش به داده های روزانه پس از حملات تروریستی نظر داشته و یافته است که “یک بیانیه شکیبانه درباره مسلمانان توسط یک مقام سیاسی موجب کاهش شدید جرائم ناشی از تنفر می شود، در حالیکه یک خطابیه کمتر شکیبا افزایش ناگهانی در تعداد و شدت جرائم علیه مسلمانان را در پی دارد.” این گزارش بیان می دارد که “مواردی از جرائم ناشی از تنفر وجود دارد که در آنها نام آقای ترامپ در دوره پس از کاندیداتوری اش بیان شده است.” و اما اضافه می کند که “افزایش 87.5 درصدی در ارتکاب به جرم علیه مسلمانان در روزهای اخیر پس از سخنرانی های ترامپ مشکل ساز بوده و باعث نگرانی است.”

جدای از فراخوان برای ایجاد ممانعت علیه ورود مسلمانان به ایالات متحده، ترامپ گفته است که “اسلام از ما تنفر دارد” و مسلمانان آمریکا را متهم به حفاظت از تروریست ها کرده است. این تحقیق اما نشان دهنده یک ارتباط علّی مستقیم نبوده و نمی تواند نقش دیگر عوامل را نیز نادیده بگیرد. احتمال این وجود دارد که افزایش ثبت شده نشان دهنده افزایش گزارشات رسیده درباره جرائم ناشی از تنفر به دلیل افزایش آگاهی درباره اسلام هراسی بوده باشد که تبدیل به موضوع بحث در طول مبارزات انتخاباتی شده است. بااین وجود، تحیق پیش رو  این احتمال را افزایش می دهد که سخنرانی های سیاسی اسلام هراسانه می توانند نتایج مخربی در بر داشته باشند.

گزارشی از دانشگاه جورج تاون در ماه مه نشان می دهد که تهدیدات، ارعاب و خشونت علیه مسلمانان آمریکا در طول انتخابات ریاست جمهوری افزایش داشته است. اِنگی عبدالقادر، نویسنده این گزارش، بر این باور است که این گرایش به خیزش سیاسی ترامپ مربوط می شود. عبدالقادر در این خصوص چنین می گوید: “ترامپ به ترس ها و اضطراب های مردم دست یافته است.

اسلام هراسی مدت ها پیش از ترامپ هم در آمریکا وجود داشته است. از آنجایی که مسلمانان بخش کوچکی از جمعیت آمریکا را تشکیل داده اند همواره از عواقب مربوط به کلیشه های منفی موجود درباره آنها آسیب های جدی دیده اند. محققان در این باره هشدار می دهند که زمانی که یک نامزد از یک حزب مهم و اصلی به این کلیشه ها دامن زده و آنها را تقویت می کند، مسلمانان آمریکا با خطرات جدید تشدید خشونت علیه آنها و انزوا روبرو خواهند شد.

زمانی که ترامپ خواستار ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا شد، کلینتون این ادعا را در پیامی روی وب سایت کمپین انتخاباتی خود “شرم آور” و “مغایر با ارزش های ملت آمریکا” اعلام کرد. او اسلام هراسی را محکوم کرده و اذعان داشت که “اسلام دشمن آمریکا نیست.” کلینتون در یک سالن عمومی در آیووا گفت “یکی از جنبه های ناراحت کننده این کمپین انتخاباتی، لحن و طرز بیان نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوری مخصوصا پیشتاز این حزب است که به توهین و تحقیر نسبت به افراد گوناگون می پردازد.” وی در ادامه گفت: “مسلمانان آمریکا لیاقت شرایط بهتر را دارند. ما نمی توانیم این سخنان را تحمل کنیم، پس می ایستیم و می گوییم که همه در این کشور لیاقت دریافت رفتار محترمانه را دارا هستند.”

اما مسلمانان آمریکا هم چنان حس ناامیدی از کلینتون را دارند. زمانی که وی درخواست ترامپ برای ممانعت از ورود مسلمانان را محکوم کرد، بر این تاکید کرد که ممکن بازی به دست “افراط گرایان جهادی” بیافتد. حقوقدانان هشدار می دهند که رهبران سیاسی باید دقت داشته باشند که سهوا معانی برچسب زنی و ارتباط دهی میان مسلمانان و تروریسم را مورد استفاده قرار ندهند. رهبران سیاسی باید شفاف بوده و بیان دارند که اسلام هراسی به این دلیل محکوم می شود که زندگی شهروندان آمریکایی را لکه دار کرده و مورد تهدید قرار می دهد و نه به این دلیل که امنیت ملی را تهدید می کند. لیلا عبدالعزیز، مدیر امور قانونگذاری و دولتی شورای روابط آمریکایی- اسلامی در فلوریدا در این خصوص چنن می گوید: “مسلمانان نباید به عنوان گرو و وثیقه در بازی امنیت جهانی معرفی شوند، این دقیقا حسی است که مسلمانان آمریکا دارند. خیلی از سخنان نامزد دموکرات و کل حزب دموکرات با حسن نیت هستند اما مهم این است که جنبه  های مشکل زا و تخریبی آنها نیز بیرون کشیده شوند.”

اغلب کارشناسان امنیت ملی با کلینتون موفق هستند که اسلام هراسی باعث کاهش امنیت می شود. جان هوگان، کارشناس روانشناسی تروریستی در دانشگاه دولتی جورجیا می گوید: “اگر سخنان دونالد ترامپ و هم حزبی هایش در ضدیت با اسلام به حال خود رها شوند، حتما باعث عدم اطمینان و سوظن دوطرفه خواهد شد. این امر برای راهبرد امنیت ملی ما بسیار مشکل زا و فرسایشی خواهد بود.”

اعتماد بین مسلمانان آمریکا و اجرای قوانین در نتیجه نظارت و تحلیل های قومی بوده و سخنان بر عیله مسلمان از طرف رهبران سیاسی در جهت تخریب این اطمینان حرکت می کند. جوامع مسلمان آمریکایی نقشی مهم در افزایش اجرای قوانین در برابر تهدیدات، و ایجاد اعتماد یکپارچه برای جلوگیری از این تهدیدات را ایفا می کنند.

 

استهزاء و خنده داری سخنان ضد اسلامی ترامپ در این است که این کاندیدا که متعهد به سختگیری در خصوص ترور است، در واقع با این سخنان آمریکا را نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه آمریکایی ها تبدیل به مکانی ناامن می کند.