برگزاری جلسه افتتاحیه اولین دوره پژوهشگر مهمان موسسه آینده پژوهی جهان اسلام

 

 

 

جلسه افتتاحیه اولین دوره پژوهشگر مهمان موسسه برگزار شد.

 

چهارشنبه 22 دی‌ماه سال 1395 جلسه افتتاحیه اولین دوره برنامه پژوهشگران مهمان موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام برگزار شد. مهمان ویژه این جلسه دکتر منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه کشور و  معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب بودند.

 

در آغاز برنامه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، آقای سید مهدی نبوی مدیر برنامه پژوهشگر مهمان موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام ضمن خوشامدگویی به پژوهشگران و میهمانان جلسه حاضر در جلسه به معرفی موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و تشریح اهداف برنامه و موسسه پرداختند.

 

سپس دکتر منوچهر متکی به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص اهمیت پژوهش و همچنین مسائل مهم جهان اسلام پرداخت. معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به این‌که «دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی به دنبال پژوهش در مباحث اسلامی هستند» یادآور شد:  آن‌ها نگران‌اند چون انقلاب اسلامی برای رژیم صهیونیستی یک زلزله است.

 

وزیر اسبق امورخارجه با اشاره به حمایت آمریکا و غرب از داعش در یک سناریوی مدون افزود: محور مقاومت در مقابل داعش ایستاد و تا چند وقت دیگر بعد نظامی داعش تمام می‌شود اما این تازه آغاز راه است. آمریکایی‌ها همواره به دنبال منافع نامشروع خود هستند و هرگز در منطقه بیکار نخواهند نشست. وی با اشاره به انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ترامپ نتیجه سیستمی در آمریکا است که متفاوت عمل کرده است.

 

دکتر متکی در خصوص اهمیت خروجی تحقیق و پژوهش خاطرنشان کرد: پژوهش زمانی می‌تواند مفید باشد که خروجی واقع‌بینانه داشته باشد. وی  هم‌چنین با تأکید بر پایه‌های مختلف پژوهش موفق، افزود:  پردازش اطلاعات، تحلیل و استخراج اطلاعات از مبانی پژوهش است که باید موردتوجه قرار گیرد.

 

پس از سخنرانی دکتر متکی، مهندس وحیدی مطلق به تعریف و تشریح دوره تخصصی آینده‌پژوهی، اهداف و برنامه‌های این دوره پرداختند که یکی از برنامه‌های مدنظر موسسه برای توانمندسازی پژوهشگران برای مطالعات آینده‌پژوهی جهان اسلام است.

 

سپس، دکتر سید حمزه صفوی، مدیرعامل موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام،  به تشریح اهداف برگزاری دوره پژوهشگر میهمان، روند اجرایی دوره، خدمات موسسه به پژوهشگران و انتظارات از پژوهشگران پرداختند. وی هدف از برگزاری این دوره را تربیت پژوهشگرانی توانمند در عرصه مطالعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام عنوان نمود که بتوانند در آینده با تولید آثار پژوهشی فاخر، زمینه‌های لازم برای همگرایی و ایجاد بلوک قدرت در جهان اسلام فراهم سازند.

 

اقتصاد سیاسی در جهان اسلام، فرهنگ و جامعه در جهان اسلام و سیاست و روابط بین‌الملل در جهان اسلام سه کارگروه اصلی اولین دوره پژوهشگر میهمان موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام هستند. پژوهشگران در قالب این کارگروه‌ها،  دوره‌های توانمندسازی آینده‌پژوهی، روش تحقیق، مقاله‌نویسی و … را طی نموده و  هر گروه با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه موضوعات مشخص‌شده و ارائه و نقد آثار پژوهشگران میهمان در راستای هم‌افزایی و به اشتراک‌گذاری دانسته‌ها تلاش خواهند نمود.