انجمن اسلامی چین

در اویل سال 1952، برخی از رهبران اسلامی در چین، انجمن اسلامی چین را سازمان دهی کردند. آنها از نمایندگان تمام جوامع اسلامی در چین دعوت کردند تا در اولین کنفرانس اسلامی در پکن در سال 1953 شرکت کنند. این کنفرانس شروعی برای انجمن اسلامی چین به عنوان یک سازمان ملی مسلمانان چین بود. در این کنفرانس اعضا و کمیته دائمی مشخص شدند.

 انتشارات و آثار

انجمن اسلامی چین عمدتا به جمع آوری و تلفیق کتاب های اسلامی، سوابق و آثار فرهنگی، تحقیق در مورد تاریخچه و اعتقادات اسلامی و سازماندهی زیارت به مکه می پردازد. این مرکز در سال 1857 اقدام به انتشار ماهنامه ای تحت عنوان «مسلمانان درچین» کرده است. این ماهنامه به زبان چینی منتشر می شود و مطالب آن شامل نتایج تحقیقات در مورد تاریخ اسلام و آموزه ها و بحث در مورد اجرای سیاست های دولت در آزادی عقاید مذهبی می باشد. این مجله همچنین به معرفی تجارب تدریس موسسات اسلامی در نقاط مختلف این کشور و اصول مدیریت دمکراتیک مساجد می پردازد. علاوه بر این، همکاری مسلمانان چینی در فعالیت های  طراحی شده برای حمایت از صلح جهانی و روابط دوستانه با دیگر مسلمانان در جهان در این مجله گزارش می شود.

ترجمه قرآن به زبان چینی

قرآن به زبان چینی ترجمه و تحت مدیریت انجمن اسلامی چین منتشر شده است. همچنین برخی دیکشنری های اسلامی توسط این مرکز منتشر شده است. این آثار به سراسر چین پخش می شوند. این کار باعث تشویق مسلمانان به تقویت وحدت ملی و ایفای نقش فعال می شود.

برگزاری دوره های آموزشی

در جولای 1955، انجمن اسلامی چین یک موسسه ملی اسلامی چینی در پکن راه اندازی کرد که به آموزش پرسنل متخصص اسلامی با برگزاری کلاس های آموزش پیشرفته برای علمای اسلامی می پردازد. این دوره پنج ساله شامل کلاس های قرآن، قوانین و مقررات دینی، اعتقادات، تاریخ اسلام، زبان عربی، زبان چینی، سیاست و تاریخ کل چین و جهان است. حدود 70 درصد از برنامه های درسی، دوره های اسلامی و 30 درصد دوره های آموزشی برای بالا بردن سطح معلومات عمومی دانشجویان هستند.

در چین 8 مرکز اسلامی دیگر نیز وجود دارد که دانشجویان پس از اتمام دوره دبیرستان می توانند به آنجا راه یابند.

 وب سایت: http://www.chinaislam.net.cn