امضای تفاهم‌نامه همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه آينده‌پژوهی جهان اسلام

با توجه به زمینه همکاری‌های مشترک و همچنین به منظور توسعه و تعمیق ارتباطات علمی، فرهنگی و پژوهشی و تبادل اطلاعات و تجارب و استفاده بهینه از توان و ظرفیت‌های موجود، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی فی مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام، در محل این سازمان به امضای دکتر سید یحیی رحیم‌صفوی رئیس مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسید.

این تفاهم‌نامه با هدف همکاری‌های مشترک در کلیه زمینه‌های علمی و تحقیقات کاربردی در 6 بند و 2 تبصره تنظیم و از تاریخ مذکور به‌ مدت 2 سال به امضای طرفین رسید.

در ابتدای این دیدار، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر لزوم بهسازی فعالیت‌های اجرایی، اظهار کرد: در صورتیکه خواستار انجام فعالیتی هستیم، حتّی اگر محدود باشد لازم است تا به صورت سازنده به اعمال برنامه بپردازیم.

ابراهیمی ترکمان گفت: امید است تا در روند اجرای تفاهم‌نامه مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام، اقدامات کاربردی و نوین در عرصه فرهنگ، پژوهش و علم ایجاد شود.

جهت‌دهی نگاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بحث آینده‌ جهان اسلام

در ادامه رئیس مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام با بیان اینکه ایران، مرکز قدرت اسلام است و جهان اسلام همواره رو به رشد است، گفت: دنیا رو به قطبی شدن است که اگر قطب جدیدی با عنوان اسلام شکل گیرد، می‌توان آینده جهان را با وجود جمعیت زیادی از مسلمانان مشاهده کرد. دکتر صفوی خواستار جهت‌دهی نگاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بحث آینده‌ جهان اسلام شد و افزود: این سازمان با تأمل نسبت به آینده جهان اسلام می‌تواند عوامل توانمند شدن این موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا هر چه سریع تر قطب جهان اسلام تشکیل و گسترده شود. وی در سخنان پایانی خود، خاطرنشان کرد: با وجود گذشت 7 سال از عمر فعالیت مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام، امید است تا با همکاری‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بتوان در راه اسلام قدم نهاد و پیشرفت انقلاب اسلامی ایران را دنبال کرد.

همکاری‌های مشترک در کلیه زمینه‌های علمی و تحقیقات کاربردی بین سازمان و مؤسسه با در نظر گرفتن کلیه امکانات طرفین اعم از علمی، فنی، نیروی انسانی، اطلاعات، تجربه و تخصص به عنوان بند اول این تفاهم به شمار می‌رود.

از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه می‌توان به تعهدات مشترک همچون تلاش به منظور شناسایی نیازهای پژوهشی سایر نهادهای کشور و همکاری مشترک در اجرای طرح‌های تعریف شده در چارچوب انعقاد قراردادهای مستقل با نهادها، همکاری در انتشار یک فصلنامه علمی پژوهشی مشترک و همکاری در برگزاری همایش‌ها، میزگردها و کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد.

همچنین مواردی دیگر از جمله مبادله بانک‌های اطلاعاتی بر اساس توافق طرفین، ایجاد زمینه لازم به منظور بهره‌گیری از ظرفیت های‌ علمی، پژوهشی در قالب تولید و نشر کتاب، انتشار مقالات علمی – پژوهشی در فصلنامه‌ها و نشریات و بهره‌برداری از امکانات پژوهشی و آموزشی طرفین، اطلاع‌رسانی در زمینه فراخوان طرح‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی، سمینارها، نشست‌ها و همکاری‌های علمی و آموزشی در قالب بند تعهدات مشترک قرار دارد.

تبادل اطلاعات در مورد کشورهای اسلامی، ایجاد زمینه های همکاری مشترک میان نمایندگی‌های فرهنگی ایران و مؤسسه در کشورهای اسلامی، مشارکت در زمینه همکاری‌های پژوهشی در حوزه وحدت و همگرایی امت اسلامی و مشارکت در ترجمه، تالیف و انتشار کتاب با موضوع جهان اسلام از جمله تعهدات مشترک طرفین نام برده می‌شود.