اطلاعیه کارگاه آموزشی “مبانی و روشهای آینده پژوهی”

بسمه تعالی

اطلاعیه برگزاری کارگاه آینده‌ پژوهی

آینده پژوهی چیست؟

آینده‌پژوهی (به انگلیسی Futures studies) شامل مجموعه تلاش‌هایی است که با جستجوی منابع، الگوها، و عوامل تغییر یا ثبات، به تجسّم آینده‌های بالقوّه و برنامه‌ریزی برای آنها می‌پردازد. آینده‌پژوهی بازتاب دهنده چگونگی زایش واقعیّت «فردا» از دل تغییر (یا ثبات) «امروز» است.

امروزه تغییرات با آهنگی پرشتاب‌تر رخ می‌دهند. تغییرات فناوری و به دنبال آن تغییر در دیگر جنبه‌های زندگی، افزایش روزافزون وابستگی متقابل کشورها و ملل، تمرکززدایی جوامع و نهادهای موجود که به دلیل گسترش فناوری اطلاعات، شتاب بیشتری یافته‌است، تمایل روزافزون به جهانی‌شدن به همراه حفظ ویژگی‌های ملی، قومی و فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر، لزوم درک بهتر از «تغییرات» و «آینده» را برای دولت‌ها، کسب وکارها، سازمان‌ها و مردم ایجاب می‌کند.

آینده اساساً دارای عدم قطعیّت است. با این همه آثار و رگه‌هایی از اطلاعات و واقعیت‌ها که ریشه در گذشته و اکنون دارند، می‌توانند رهنمون ما به آینده باشند. ادامه «تصمیم‌گیری صرفاً چندین آینده محتمل بر اساس تجارب گذشته»، غفلت از رصد تغییرات آتی را در پی خواهد داشت و با تلخکامی روبرو خواهد شد.

 

       برگزاری کارگاه آموزشی

به اطلاع کلیه پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان به مباحث آینده‌پژوهی می‌رساند، موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام در نظر دارد دوره ی آموزشی “مبانی و روش‌های آینده‌پژوهی” را با تدریس اساتید مجرب کشور با مشخصات ذیل برگزار نماید.

مدت دوره: 72 ساعت

ثبت نام: از 15 شهریور لغایت 15 مهر

شروع دوره: 27 مهرماه

هزینه ثبت نام: هزینه ی ثبت نام هر یک از کارگاه ها 100 هزار تومان می باشد. (پژوهشگران مهمان موسسه شامل 20 درصد تخفیف می گردند)

عناوین کارگاه ها:

 مبانی و مفاهیم آینده‌پژوهی

 سناریو نویسی

 نگاشت، ره نگاشت و چرخه عمر فناوری

تفکر ارزشی و روش هاوایی

 چشم انداز نویسی

 آینده نگاری

برنامه ریزی فرض بنیاد

تحلیل لایه لایه علت ها

* اساتید دوره: دکتر امیر ناظمی، دکتر مشکات اسدی، دکتر سیاوش ملکی فر، دکتر عزیز علیزاده، مهندس وحید وحیدی مطلق، مهندس عقیل ملکی فر

*  کارگاه ها پنج شنبه هر هفته بمدت 8 ساعت از ساعت 9 الی 17 برگزار خواهدشد. (از شرکت کنندگان بصرف نهار در موسسه پذیرایی خواهد شد)

* به پژوهشگرانی که دوره را با موفقیت به پایان برسانند گواهی دوره اعطا خواهد شد.

نحوه ثبت نام: علاقه مندان می بایست هزینه کارگاه ها را به شماره ی حساب یا کارت اعلام شده واریز نموده و تصویر فیش واریزی و شماره ی پیگیری آن را به همراه تصویر کارت ملی  به ایمیل workshop.iiwfs@gmail.com  ارسال نمایند.

شماره حساب: 1856-43-10901837-2  نزد بانک انصار شعبه انقلاب اسلامی به نام موسسه  آینده پژوهی جهان اسلام

شماره شبا: IR730630185604310901837002

شماره کارت:  6273811093046487  به نام آقای فرشاد برون

 

** با توجه به محدودیت فضا، اولویت به ترتیب ثبت نام خواهد بود.