چرایی، چگونگی و چشم‌انداز ائتلاف‌های موجود در منطقه

از ابتدای شروع خیزش‌های اسلامی با عنوان «بیداری اسلامی» از اوایل سال 2011 میلادی (دی‌ماه 1389) دو ائتلاف به‌صورت تمام‌قد با مبانی، اصول و هویت برگرفته از دو نگاه و خاستگاه، در مقابل هم صف‌آرایی کردند:

1.    ائتلاف با محوریت امریکا، رژیم صهیونیستی، اتحادیه اروپا، ناتو و همسویان منطقه‌ای آن‌ها؛
2.    ائتلاف با محوریت جمهوری اسلامی و دولت –ملت‌های مستقل یا نیمه‌مستقل و جریان‌های مقاومت که عموماً نگاه ضدآمریکایی، صهیونیستی و حاکمان منطقه‌ای همسو با امریکا داشتند؛
(گرچه همه این گروه‌های مقاومت صداقت کامل نداشته‌،صرفاً بقای خود را در آن مقطع زمانی همسویی با جمهوری اسلامی می‌دانستند(با نگاه تاکتیکی نه راهبردی))

بحران ساختگی سوریه توسط امریکا و همسویان به‌عنوان بانیان اصلی تروریست جهت مهار، کنترل و مدیریت روندهای بیداری اسلامی تحت شعار «بهار عربی» و به عبارتی شعار دمکراسی سازی در سوریه به‌عنوان یک راهبرد همه‌جانبه و تلفیقی آغاز شد.

اتخاذ این راهبرد جدید به‌صورت اجتناب‌ناپذیر ائتلاف قبلی را از سطح و فضایی به سطح و فضای جدیدی از بازیگری ارتقاء داد. به عبارتی به‌صورت قاطع دچار نبرد همه‌جانبه در همه عرصه‌ها به‌صورت سخت و نرم به‌خصوص در عرصه نظامی، اطلاعاتی و امنیتی شد که اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و… را تعقیب می‌کرد و نتیجه غایی آن، تغییر ژئوپلیتیک و ژتواستراتژی منطقه شد.

هریک از طرفین در این منازعه برطرف مقابل غلبه کند یک خاستگاه را برای چند دهه زمین‌گیر و حتی به سمت میرایی هدایت خواهد کرد.

تا مقطع ای که ارهابیون، سلفی-تکفیری به سمت اروپا گسترش نیافته بودند ائتلاف با محوریت امریکا به‌عنوان حامی تروریست‌ها در سوریه و عراق نقش‌آفرینی می‌کرد.

 ائتلاف با محوریت جمهوری اسلامی ایران در مسیر مقابله با محور امریکا و صهیونیست‌ها جهت ماندگاری مقاومت اسلامی و دولت-ملت‌های حامی مقاومت نقش‌آفرینی می‌نماید.

ا. ائتلاف با محوریت امریکا

از زمانیکه اولین اقدام تروریستی در مرکز فرهنگی فرانسه در اواخر سال 2014 اتفاق افتاد، تمام کشورها ازجمله رژیم صهیونیستی در راهپیمایی ضد تروریسم در پاریس شرکت کردند، رئیس دیپلماسی سیاست خارجی دولت یازدهم یک روز بعد در پاریس حضور یافت و همدردی دولت را اعلان کرد (داعش مسئولیت اقدامات تروریستی در پاریس را پذیرفت مثل مسئولیت پذیرفتن پدیده یازده سپتامبر توسط القاعده).

بلافاصله ، جنگ با تروریسم با محوریت امریکا در قالب مقابله با تروریسم بد (داعش و جبهه النصره) در هجمه جنگ روانی ورسانه‌ای¬همه‌جانبه با پیوستن ناتو، شورای همکاری خلیج‌فارس، اردن،کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و… این ائتلاف شکل گرفت. البته کشورهایی مثل هند، پاکستان، سودان، اوکراین، برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپایی شرقی، افریقا و حتی امریکای جنوبی هم به‌صورت سیاست نیمه اعلانی و غیر اعلانی حداقل در شعار، با امریکا همراه و همسو شدند.

تعداد کشورهای ائتلاف آمریکایی متفاوت اعلام شده است برخی این تعداد را تا 48 کشور می¬شمارند (بیست کشور عضو ناتو ازجمله فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و بقیه به‌صورت اسمی جزء ائتلاف می‌باشند همچنین عربستان، قطر، امارات و اردن از کلیدی‌ترین کشورها می‌باشند که به‌صورت میدانی عمل می‌نمایند. مأموریت این ائتلاف حمایت و تقویت تروریسم و مقابله با حاکمیت آقای بشار اسد و روندهای منطقه‌ای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است.

2. ائتلاف ضد تروریسم با محوریت جمهوری اسلامی

این ائتلاف از اسفندماه 1389 (اوایل سال 2011 میلادی) و از ابتدای بحران سوریه با محوریت جمهوری اسلامی، دولت – ملت سوریه، حزب الله، دولت – ملت عراق و روسیه شکل‌گرفت و قریب پنج سال تمام‌قد در مقابل تروریست‌ها و بانیان آن‌ها ازجمله امریکا، صهیونیست‌ها، ترکیه، عربستان، قطر، امارات، اردن و ناتو که به¬دنبال سقوط حاکمیت سوریه بودند، مقاومت جانانه‌ای را از خود در مقابله با ارهابیون نشان دادند و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را متحمل شدند به¬طوری¬که سرمایه‌های ارزشمند انسانی را تقدیم هدف والای دفاع از حقوق بشر و انسانیت نمودند.

ائتلاف ضد تروریسم با محوریت جمهوری اسلامی راه‌حل بحران سوریه را تعامل سوری – سوری بدون دخالت امریکا و صهیونیست‌ها با محوریت عربستان، قطر، اردن و ترکیه می‌داند. این ائتلاف از آبان 1394 روسیه را به‌صورت فعال وارد عرصه میدانی در قالب نیروی هوایی، اطلاعاتی و امنیتی با تکنولوژی باقابلیت و ظرفیت عالی با خود همراه و همسو کرد.

3. ائتلاف با محوریت عربستان

این ائتلاف همان ائتلاف آمریکایی و صهیونیستی است که تروریسم مولود آن‌ها می‌باشد. این ائتلاف همراه با ترکیه، قطر، امارات و اردن از ابتدای بحران سوریه جزء مؤثرترین پشتیبانان تروریست‌ بود البته تقسیم‌بندی‌های قطر و عربستان متفاوت از هم می‌باشد.

عربستان به همراه قطر و اردن بعد از حادثه پاریس جزء اولین کشورهایی بودند که ساختار و نیروی هوایی آن در رکاب امریکا قرار گرفت. بعد از فرار منصور هادی از یمن به علت شکست انواع حقه‌ها علیه امتدادهای مردمی یمن به خصوص کمیته‌های مردمی و حوثی‌ها، همین ائتلاف علیه ملت یمن وارد جنگ تمام قامت شد به عبارتی اعلان جنگ همه‌جانبه علیه روندهای جمهوری اسلامی شد.

به¬عبارتی با روند مذاکرات امریکا با جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای، شاید اقدامات سیاست خارجی دولت یازدهم به امریکا می‌آموزد چگونه مثل دولت یازدهم سیاست اعلانی با اقدامی متفاوت باشد. (سیاست فریب و مخفی‌کاری را در دستور کار قرار داد).آنچه از چشم‌انداز ائتلاف فوق متصور است اهداف منطقه‌ای امریکا در این مقطع زمانی به علت سؤالات بی‌شمار افکار عمومی بین‌الملل از عملکرد ارهابیون موردحمایت غرب و همسویان منطقه‌ای آن‌ها در سوریه، عراق و… و عدم توانایی لازم جهت تحقق اهداف صهیونیست‌ها توسط تروریست‌ها، مستقیماً به عربستان واگذار می¬شود.

اهداف، مؤلفه‌ها و ملاحظات ائتلاف سعودی (سعودی، صهیونیستی و آمریکایی)

1. این ائتلاف از ابتدای شکل‌گیری کمیته‌های مردمی و ارتش یمن علیه منصور هادی شکل گرفته بود که شورای همکاری خلیج‌فارس به‌غیراز عمان جزآن هستند همچنین اردن نیز به این ائتلاف پیوست.

2. عربستان سعی می¬کند پاکستان، سودان، مصر و برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا و افریقارا با در دست داشتن ابزار رسانه و جنگ روانی به خود ملحق کند.

3. تطمیع عربستان با تأمین بخشی از کسری منابع مادی پاکستان، مصر، سودان، لبنان و… به¬خصوص با تأمین نفت،آن‌ها را وادار می¬کند سیاست سکوت اتخاذ نمایند تا عربستان همچنان آن‌ها را جز ائتلاف معرفی کند.

4. عربستان از کل منطقه افریقا، هند، کشمیر، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه، قفقاز، جنوب شرق آسیا، شاخ افریقا و… مزدور استخدام می‌کند.

5. عربستان اعتقاد دارد با توافق هسته‌ای و برجام بخشی از اقدامات امریکا- صهیونیسم را عربستان و ترکیه علیه روندهای جمهوری اسلامی شکل داده و به سرانجام می¬رسانند.

6. شاید عربستان دارد برای مأموریت‌های بزرگ آماده می‌شود، همان‌طورکه قبلاً در دهه شصت این مأموریت را امریکا به صدام داده بود با این ملاحظه که شورای همکاری خلیج‌فارس با عربستان در یک جبهه هستند.

7. عربستان می‌خواهد با هجمه رسانه‌ای به افکار عمومی پیام دهد که جمهوری اسلامی در مقابل جهان اسلام و سازمان کنفرانس اسلامی قرار دارد و خود را پرچم‌دار جهان اسلام معرفی کند و در این مسیر از ظرفیت شورای همکاری خلیج‌فارس، اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی استفاده ابزاری می‌نماید.

8. عربستان، ترکیه، امریکا و… با محور قرار دادن جمهوری اسلامی به‌عنوان حامی مقاومت اسلامی علیه روندهای آمریکایی – صهیونیستی در سوریه، عراق، لبنان، یمن،بحرین و… می‌خواهد جنایت‌های خود و تروریست‌ها در 5 سال گذشته در منطقه سرپوش دهد و افکار عمومی را فریب‌خورده و خود و تروریست‌ها را تطهیر جلوه دهند.

/ انتهای مقاله /