سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلام

بخش ۱ از ۹

حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی در سمینار همگرایی و واگرایی گفت در جهان اسلام طرفداران وحدت در جهان اسلام علت عقب افتادگی جامعه مسلمانان را این می دانند که متفرق هستند، پس وحدت از دیدگاه آنان به معنای غلبه بر عقب افتادگی است. وی گفت: این استدلال در عمل با دشواریهایی مواجه شده و گزارشهای تاریخی نشان می دهد بسیاری از خشونت طلبان در جهان اسلام خشونت را با تکیه بر ضرورت وحدت آغاز کرده اند. این استاد دانشگاه افزود: وقتی از وحدت سخن به میان می آید این پرسش مطرح می شود که وحدت حول چه چیزی و بر چه مبنایی و با پذیرش چه مرجعیتی باید صورت گیرد. تاکنون در پاسخ به این پرسش چند راه حل پیشنهاد شده که به نظر می رسد اکثر آنها ناموفق بوده است. نخستین پاسخی که به این پرسش داده شد توجه به علم گرایی بود یعنی عده ای چنین استدلال کردند که برای حل اختلاف میان مذاهب اسلامی باید به عقل و دانش رجوع کرد و چون عاقلان یکدیگر را بیشتر می فهمند باید اختلاف نظرهای مذهبی را به ملاک عقل حل کرد. این اندیشه نخستین بار توسط سید احمدخان در هند طرح شد و نتایج نامطلوبی در پی داشت و آن این بود که برای حل اختلاف مذهبی، خود مذهب حذف و نوعی ماتریالیسم علمی گرایانه از دل این اندیشه متولد شد. در اعتراض به این رویکرد عده ای بازگشت به اندیشه های سلف صالح را مطرح کردند و ادعایشان این بود که برای حل اختلافات فقهی و کلامی باید به گذشته ای که همه مسلمانان با هم متحد بودند یعنی 40 سال اولیه ظهور اسلام بازگشت. احمد ابن حنبل و ابن تیمیه از مبدعان این تفکر هستند و ایراد این تفکر آن است که یک نوع گذشته گرایی ضدعلم را ترویج و انسان مسلمان را کهنه گرا می کرد و در نهایت مسلمانانی تولید کرد که نمی توانستند با مدرنیسم آشتی کنند. عضو گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: قرآن گرایی راه حل بخش دیگری از مسلمانان برای رسیدن به وحدت بود که در عمل به سطحی کردن قرآن و حذف نهادهای مرجعیت تفسیری قرآن منجر شد و محصولش تولید نوعی روشنفکری رادیکال نظیر سازمان مجاهدین خلق ایران، فدائیان اسلام و بخشی از اخوان المسلمین بود. اندیشه احیا خلافت و امامت و اتحاد جهان اسلام حول یک حکومت واحد اندیشه دیگری بود که بعد از فروپاشی عثمانی در سالهای 1926 تا 1929 میلادی ظهور کرد که از درون آن سازمانها و تشکیلاتی نظیر هیات اتحاد اسلام و مرکز غیبی تبریز بیرون آمد که این مرکز به افراط گری و ترور نیز دست زد. نظریه خلافت اسلامی دولت داعش که می گوید همه یا باید به ما بپیوندند یا کافر هستند نیز به این نظریه شباهت دارد. دکتر داوود فیرحی رویکرد تقریب بین مذاهب را رویکرد دیگری دانست که توسط مرحوم شیخ محمود شلتوت رئیس اسبق الازهر مصر و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مرجع تقلید وقت شیعیان برای رسیدن به وحدت اسلامی پیگیری می شد. وی گفت: طبق این نظریه فقه های متفاوت در کشورهای اسلامی به رسمیت شناخته می شودف بطور مثال در ایران پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت یعنی حنبلی، شافعی، حنفی و مالکی و در مصر شیعیان زیدی و امامی می توانند طبق مذهب خود آزادانه عمل کنند. این نظریه ضمن آنکه از دوران تولد خود حتی یک گام هم جلو نرفته بلکه تلفاتی نیز داده است که آخرین آن شهادت مرحوم شحاته روحانی شیعه مصری در آن کشور به دست افراطیون اهل سنت بود. وی گفت: ایده رهبری فرهنگی یا ایدئولوژیک جهان اسلام، ایده دیگری بود که در این خصوص مطرح و در بدو امر با این مشکل مواجه شد که این رهبری بر عهده چه کشوری باشد. تمامی مدعیان این رهبری از ایران، ترکیه، عربستان و مصر خود را لایق رهبری می دانستند و می دانند و بر این اساس درگیریهایی نیز بین قطبهای رهبری جهان اسلام پدیدار شد. عده ای نیز با طرح ایده کنفرانس سران کشورهای اسلامی به سراغ مدل پیمانهای مشترک همچون اتحادیه اروپا و یا حتی مدل سازمان ملل اسلامی گرایش پیدا کردند به این معنا که جهان اسلام با حفظ دولتهای متفاوت به وحدت پولی، حذف گذرنامه و یا شناسنامه واحد برای شهروندان این کشورها برسد. دکتر فیرحی در این خصوص معتقد است این امر نیز با دشواری مواجه شد زیرا دولتهایی که دچار اختلافهای عمیق ایدئولوژیک هستند نمی توانند به چنین ساز و کارهای همگرایی تن دهند. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: نگاهی به این تلاشهای فکری سیاسی در جهان اسلام ما را به این گزینه می رساند که احتمالا مشکلی در فهم مفهوم وحدت در جهان اسلام پدیدار شده و آنچه تحت عنوان وحدت مطرح می شود خود عامل تفرقه گردیده است مگر این که تعریف اصلاح شده ای از مفهوم وحدت را بتوان رواج داد. فیرحی ادامه داد: مرحوم آیت الله سید احمد شبیری پدر آیت الله شبیری زنجانی مرجع تقلید کنونی در کتاب «الکلام یجر الکلام» در خصوص وحدت گرایان اسلامی جمله ای بیان کرده که کلید این بحث و آن این است که مذهب همانند دفینه باستانی است که واقع محفوظ دارد. اگر دو نفر به دنبال دفینه ای باشند و یکی معتقد باشد که دفینه در شمال شرق ایران و دیگری معتقد باشد که در جنوب غرب ایران است نمی توانند برای نزدیک شدن اعتقادشان بر روی نقطه ای در کویر مرکزی ایران توافق کنند و آنجا به دنبال دفینه بگردند و داستان مذهب هم همین است. او افزود: واقع مطلب این است که شیعه باورهایی دارد و اهل سنت نیز عقایدی و پیروان این مذاهب نمی توانند عقاید خود را کنار بگذارند و همین که کمی از عقاید خود کوتاه بیایند از طرف هم مسلکان خود متهم به تغییر مذهب می شوند. در این میان امام موسی صدر ایده خیلی مهمی را مطرح کرد و آن این است که می گوید به جای این که مذاهب از اعتقادات خود کوتاه بیایند و دست بردارند یا به جای این که به عرصه رد و قبول اعتقادات یکدیگر بیفتند بهتر است وارد یک مسابقه مثبت شوند و آن این است که ببینیم کدام مذهب چه قدر به انسان، آزادی، رفاه، رفع بیماری و کاهش آلام و دردهایش پاسخ می دهد و کمک می کند. وی افزود: در اندیشه امام موسی صدر اگر به جای سنی یا شیعه فقیر سنی یا شیعه ثروتمند، سالم، بانشاط و قوی ایجاد شود دیگر به خشونت نیز متوسل نخواهد شد و این نوعی فرقه گرایی مثبت است.

بخش ۲ از ۹

دکتر سید حسین اطهری در سمینار همگرایی و واگرایی جهان اسلام با اشاره به اینکه آیا ما می‌توانیم از جهان اسلام سخن بگوییم یا در واقع جهان‌های اسلام داریم، گفت: یکی از مبانی که موجود است این است که در جهان اسلام یک جدایی طلبی در حال رخ دادن است؛ چنانچه بپذیریم جهان‌های اسلام وجود دارد، باید بگوییم قرار است با کدام یک از آنان همگرایی و با کدام یک واگرایی داشته باشیم. وی با بیان اینکه جهان اسلام دارای اندیشه‌های بسیاری است و یک اندیشه واحد در آن وجود ندارد، تصریح کرد: همین مسئله باعث جدایی بین قومیت‌های جهان اسلام شده است چنانچه بپذیریم جهان اسلام وجود دارد، این سئوال مطرح می‌شود که کدام جهان اسلام؟ جهان اسلامی فکر یا جهان اسلامی تاریخ، سیاست و فرهنگ؟ عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به اینکه کشورهای اسلامی دارای ویژگی‌های بسیاری هستند، بیان داشت: تفاوت‌های فرهنگی نخستین ویژگی جهان اسلام است، ما در جهان اسلام کشورهایی همچون ایران، افغانستان، ترکیه، مالزی، آلبانی و دیگر کشورها را داریم که همه اینها اسلامی هستند؛ اما دارای تفاوت های فرهنگی بسیاری اند. تفاوت قومی و نژادی از دیگر ویژگی‌های جهان اسلام است، مشکل زبان نیز از دیگر مشکلات و ویژگی‌های جهان اسلام است که این مسئله باعث شده بسیاری از متفکران ما متفکران جهان عرب را نشناسند و به طور کلی باید گفت ما اتمسفر جهان عرب را نمی شناسیم. اطهری تاکید کرد: بر این اساس ما نمی دانیم معدل و روح افکار و اندیشه جهان عرب چیست و با توجه به اینکه نمی‌دانیم، نمی‌توانیم درک درستی از آن داشته باشیم. وجود ایدئولوژی‌های مختلف مذهبی و غیرمذهبی از دیگر ویژگی‌های جهان اسلام می باشد. مشکلات اقتصادی از دیگر ویژگی‌های جهان اسلام است به طوری که مشاهده می‌کنیم اکثر کشورهای اسلامی علی رغم دارا بودن منابع بسیار فقیر هستند. وی مشکلات مرزی، مشکلات امنیتی و تفاوت های سیاسی بسیار را از دیگر ویژگی‌ها و مشکلات جهان اسلام برشمرد و گفت: با وجود این مشکلات آیا می‌توان از همگرایی جهان اسلام سخن گفت؟ یکی از مشکلات کشورهای اسلامی در همگرایی این است که آنان سنگ بزرگی برداشته اند، به این معنا که کشورهای اسلامی هر زمانی درصددند همگرایی داشته باشند معتقدند باید در همه موارد به همگرایی برسند این در حالی است که چنانچه این کشورها خواهان رسیدن به همگرایی هستند باید از حداقل ها به طور مثال از فرهنگ آغاز کنند. این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه جمع شدن حول محور اسلام نه شدنی است و نه امکان پذیر، تصریح کرد: باید اجازه دهیم که اسلام های مختلف در جهان های اسلام وجود داشته باشند و اجازه دهیم هر فردی هر طوری که می خواهد فکر کند به طور کلی باید تضارب آراء را بپذیریم. برخی در مسیر رسیدن به همگرایی سخن از وابستگی‌های متقابل اقتصادی می‌زنند؛ این در حالی است که در مبانی اقتصادی صرف نمی‌توانیم به همگرایی برسیم زیرا تا زمانی که نگاه جهان اسلام به حوزه بین الملل است رسیدن به یک همگرایی اقتصادی ناممکن است ما زمانی می‌توانیم در این رابطه همگرایی داشته باشیم که به منافع خود بیندیشیم. اطهری در پایان گفت: یکی از ویژگی هایی که در جهان اسلام وجود دارد این است که کشورهای اسلامی منابع خود را در تعارض با یکدیگر می‌دانند و اصولا دارای یک نگاه امنیتی نسبت به یکدیگر هستند.

بخش ۳ از ۹

دکتر تقوی در سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلام با اشاره به اینکه از ۲۰ خرداد ۹۳ داعش تبدیل به یک بازیگر مهم منطقه ای و حتی جهانی شده است، گفت: سه دسته نظریه در رابطه با علت پیدایش این گروه ها عنوان شده است؛ یک دسته معتقدند داعش یک گروه مذهبی است، دسته دیگری بر این اعتقادند که این گروه آلت دست کشورهایی مانند آمریکا می‌باشد و استناداتی را نیز در این رابطه ارائه می‌دهند و دسته سوم بر این باورند که ریشه های داعش نه در فرهنگ عرب و نه اسلام و نه آمریکاست. وی ریشه‌های تشکیل این گروه را در حوادث سیاسی دانست و گفت: این حوادث باعث شده برخی اهل سنت به دلیل ریشه‌های تبعیضی دست به ایجاد داعش بزنند. تقوی در ادامه به ایجاد بهار عربی در کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: بهار عربی جنبش مسالمت آمیزی بود که هدفش از بین بردن رژیم های قدیمی و ایجاد دموکراسی بود که در پی این بهار؛ سوریه دستخوش جنگ داخلی و چهار حکومت دیگر در کشورهای عربی دچار سرنگونی شدند. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نتیجه این بهار را شکست دانست و گفت: این بهار عربی در برخی از کشورهای اسلامی رژیمی را سرنگون و دوباره آن را بر سر کار آورد و در برخی دیگر از کشورها از جمله سوریه منجر به ایجاد درگیری ها و اختلافات داخلی شد. وی با طرح این پرسش که چه ارتباطی می‌توان بین بهار عربی و شکست آن با گسترش داعش پیدا کرد، بیان داشت: ارتباط علنی قابل توجهی میان شکست بهار عربی و اوج گیری قدرت داعش و سرازیر شدن موج نیروهای جوان به سمت آن وجود دارد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تونس نقطه آغاز این جنبش بود که بهار عربی در آن به دنبال خودسوزی فردی در سال 2۰۱۰ آغاز می‌شود که در پی این جریان بن علی سقوط می‌کند و در نتیجه بهار عربی در این کشور به پیروزی نسبی می‌رسد که در نهایت دولتی ائتلافی به شیوه دموکراتیک؛ اما برگرفته از اندیشه‌های سابق بر روی کار می‌آید. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: تعداد عملیات تروریستی در این کشور از سال ۲۰۱۲ به بعد اوج می‌گیرد که البته در مقایسه با کشورهایی همچون مصر و عراق ناچیز است. تقوی به کشور اردن اشاره کرد و بیان داشت: در اردن نیز این جنبش در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ آغاز می‌شود و اصلاحات ظاهری در قانون اساسی انجام می‌گیرد تا اینکه حکومت سابق بتواند زمان بخرد و طوفان بهار عربی فرو بنشیند که در نهایت همین اتفاق رخ می‌دهد و اکتبر ۲۰۱۲ بهار عربی در اردن فروکش می‌کند. تعداد عملیات تروریستی در این کشور از سال ۲۰۱۰به بعد افزایش می‌یابد در سال ۲۰۱۱ این آمار افت می کند و پس از آن بار دیگر کم و بیش رو به افزایش می‌یابد. این استاد دانشگاه گفت: در یمن نیز اواسط ژانویه ۲۰۱۱ نیز جنبش بهار عربی آغاز و قدرت واگذار می‌شود که نتیجه بهار عربی در این کشور روی کار آمدن یک دولت ناکارآمد می‌باشد که در نهایت منجر به ایجاد یک جنگ داخلی در این کشور می‌شود. تقوی افزود: در عربستان نیز بهار عربی با اعطای امتیازات پولی آغاز می‌شود که نتیجه آن همان گونه که مشاهد می کنید تداوم وضع موجود است. وی با اشاره به اینکه مصر مهمترین کشوری است که بهار عربی در آن رخ داده است، گفت: این خیزش در سال ۲۰۱۱ آغاز و منجر به استعفای مبارک و در نتیجه آن کودتای سیسی در ۳جولای ۲۰۱۳ می‌شود. بهار عربی جایی در کشور عراق نداشت؛ زیرا در عراق انتخابات دموکراتیک برگزار می‌شود. وی با اشاره به گروه تروریستی داعش گفت: آمارها نشان می‌دهد که تعداد پیوستگان به داعش از سال ۲۰۰۷، ۳۰۰ نفر بوده است که این آمار در سال ۲۰۱۴ به حدود ۱۶ هزار نفر می‌رسد که تعداد عرب‌های پیوسته به این گروه ۱۰ هزار نفر می‌باشد. تقوی تاکید کرد: چنانچه بهار عربی موفق می‌شد تا حدی قابل توجهی مانع از ظهور و گسترش داعش در مقیاس کنونی می شد و در حال حاضر هیچ چیز مانند این سرکوب‌ها نمی‌توانست بهار عربی را خنثی کند. چنانچه بهار عربی کامیاب می‌شد جهان عرب که امروز شاهد واگرایی کنونی که ناشی از موج عظیم افراط گرایی دینی است، نمی‌بود. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان تاکید کرد: پیدایی داعش ریشه در علل سیاسی دارد و نه فرهنگی و دینی داعش پدیده ای سیاسی است که راه حل سیاسی نیز می طلبد.

بخش ۴ از ۹

دکتر صفوی در ابتدا اشاره داشت که مساله همگرایی و یا واگرایی در جهان اسلام مانند هر مساله‌ای بسته به نوع نگاه ما قابل دست یافتن است بدین مفهوم که تصمیم گیران در این مسائل می‌توانند به سوی دست یافتن به همگرایی قدم بردارند و یا بر مسائل واگرایی تمرکز داشته باشند. وی با استفاده از نظریات واقع گرایی ساختاری و سازه انگاری، به گونه شناسی چالش‌های مختلف در کشورهای اسلامی پرداخت. صفوی بحران‌ها را از منظر داخلی-خارجی، آگاهانه- ناآگاهانه و ذاتی- غیرذاتی تقسیم کرده و از بحران‌هایی چون بحران آب، بحران مرزی، بحران هویت، بحران اقتصادی، بحران امنیت و بحران جمعیت به عنوان مسائل پیش روی کشورهای جهان اسلام یاد کرد. دکتر سید حمزه صفوی در سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلامی گفت: معتقدم چنانچه در ایران حکومت سکولار به جای جمهوری اسلامی وجود داشت باز هم نمی‌توانستیم مسئله مسلمانان را جدا از خود بدانیم. وی تاکید کرد: چه بپذیریم که مسلمانان وجود دارند و چه نپذیریم مسئله مسلمانان با مسائل ما گره خورده‌اند که چنانچه از دید منافع ملی نیز به آن بنگریم متوجه خواهیم شد که مسائل تمامی مسلمانان برای ما مهم هستند. این استاد دانشگاه با بیان این نکته که بحران‌های جهان اسلام در یک دسته بندی کلی به بحران‌های با ریشه داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به این‌که جهان اسلام دارای مشکلات و معضلات بسیاری است که کلی هستند برای این‌که بتوانیم آنان را مورد بررسی دقیق قرار دهیم باید آنان را خرد کنیم. بحران آب را یکی از بحران‌های موجود در کشورهای اسلامی است و تا سال ۲۰۲۰ نقش آب در دنیای ما مانند نقش نفت و انرژی اهمیت می‌یابد و تا سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ حدود ۱۷ کشور دچار بحران آب می‌شوند. وی بحران‌های عَرضی و مرزی را از دیگر بحران‌های موجود در جهان اسلام نامید و بیان کرد: ۴۵ کشور در جهان اسلام با همسایگان خود دچار بحران مرزی هستند و شاید به همین علت است که می‌گویند سنگینی نیروهای واگرا در جهان اسلام بیش از نیروهای همگرا است. این استاد دانشگاه در ادامه به وجود بحران‌های اقتصادی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و ادامه داد: بحران امنیت، مسابقه تسلیحاتی و رشد جمعیت از دگیر مشکلات موجود در جهان اسلام می‌باشد. چه معتقد باشیم به افزایش جمعیت و چه به کاهش جمعیت، باید بپذیدیم که پیگیری هر کدام از این دو نیازمند در نظر گرفتن شئون آن است؛ اما این در حالی است که در جهان اسلام چه بحث افزایش جمعیت را دنبال کنند و چه کنترل آن را این مسئله را آگاهان مورد بررسی و توجه قرار نمی‌دهند. وی ضمن تاکید بر این نکته که قسمت اعظم مشکلات جهان اسلام ناشی از ناآگاهی است، گفت: به طور مثال کشور قطر تصور می‌کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال مرزهای آرمانی است که قطر نیز در آن جای می‌گیرد و این در حالی است که در واقع این چنین نیست. این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال ۲۰۰۵ در بلژیک بیلبوردهایی نصب شد که بر روی آن مردم کشورهای مختلف اروپایی را تصویر کرده بودند که همگی دستان یکدیگر را در یک دایره بزرگ گرفته و گفته بودند ما یک اروپایی هستیم در جهان اسلام نیازمند این امریم که همگی دست یکدیگر را بگیریم و بگوییم ما یک مسلمان هستیم. ۷۳ درصد از کشورهای اسلامی دارای حکومت پادشاهی هستند که هر چیزی را حاضرند فدای بقای خود کنند، در صورتی که این روشنگری برای آنان صورت نگرفته که هیچ سلسله و پادشاهی تا ابد باقی نمانده است. بنابراین یا توسط انقلابیون سرنگون خواهند شد و یا این‌که باید مانند برخی کشورهای اروپایی مدل پادشاه خود را دنبال کنند. وی در پایان بیان کرد: به طور مثال در دانمارک که نظام پادشاهی حاکم است روزی پادشاه تصمیم گرفت که بر سر قصر خود بنویسد من متوجه شده‌ام که مردم می‌توانند سرنوشت خود را تعیین کنند و توانایی تصمیم گیری را دارند که همین عامل سبب شده دانمارک پس از گذشت سالیان دراز با نظام پادشاهی اداره شود. در نهایت باید اشاره داشت که مسائل و مشکلات جهان اسلام را در صورتی می‌توان به صورت عملی حل و فصل کرد که به شکل مسائل جزئی‌تر درآورده شوند و با طرح‌های کلان و بیان کردن مشکلات کلی نمی‌توان به راه حل رسید و در ابتدا باید صورت مساله به جزئیات تقسیم شود و پس از آن برای مسائل جزئی شده، راه حل‌های مناسب را ارائه داد.

بخش ۵ از ۹

پایان پنل اول سمینار - پرسش و پاسخ پنل

بخش ۶ از ۹

دکتر نبوی در سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلام با اشاره به اینکه در چارچوب رویکردهای مختلف در رابطه با وحدت در جهان اسلامی یکی از رویکردها رویکرد رادیکالیسم است، گفت: مسئله وحدت ریشه های تاریخی در جهان اسلام دارد که شاید نخستین فردی که در این رابطه سخن گفته باشد را بتوانیم ابن تیمیه نام ببریم که وحدت را مبتنی بر سنت خلف صالح می دانست. وی ضمن بیان اینکه این ایده توسط سید قطب بازتولید شد، تصریح کرد: در این نظریه مطرح می شد که جهان اسلام هیچ نقطه اشتراکی با دارالکفر و جهان جاهلیت ندارد؛ در نتیجه این تفکر مبنایی برای گفتگو به وجود نمی آورد. عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: رفتارهای تروریستی یکی از ابزارهای این مدل وحدت مطرح می شود؛ اما نکته این است که تروریسم ریشه های عمیقا روانی هم دارد. نباید صرفا به ریشه های دینی تروریسم توجه شود بلکه طبق مطالعات انجام شده گرایش به تروریسم ریشه روانی دارد، به این معنا که تروریست‌ها قاتلان بالفطره نیستند، بلکه به دلیل مسائل تبعیض آمیزی که با آن در کشورهایشان مواجه بوده اند، به این سمت گرایش یافتند. تروریست ها کسانی هستند که دچار آسیب روانی شدند و این مسئله باعث می‌شود که تروریست‌ها مشکلات موجود را فرافکنی کنند و آنان را به دیگران نسبت دهند. این استاد دانشگاه بیان داشت: به دلیل خودشیفتگی تاریخی که در این منطقه از جهان وجود دارد و با توجه به اینکه همگی بر این عقیده اند که گذشته این منطقه گذشته ای طلایی بوده است، بر این باوریم که خارج شدن ما از این وضعیت طلایی مقصر بیرونی دارد. این نوع نگاه، کمک به انسجام و اطاعت پذیری در گروه های تروریستی می‌کند و در خلال این فرآیند است که افراد دست به باز تفسیر اخلاقی می‌زنند؛ عملیات های تروریستی به معنای مرگ تلقی نمی شود، بلکه آنان این نوع مرگ را شهادت می‌دانند. همچنین قتل و نابودی یک انسان در این عملیات ها به معنی از بین بردن و یا کشته شدن یک غیرانسان برداشت می‌شود و نه انسان. عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در این فرآیند قربانیان هستند که مورد سرزنش قرار می گیرند و نه قاتلان؛ زیرا طبق این تفکر قربانیان عامل عدم وحدت می‌باشند. در این تفسیر قاتلان خود را در مقام مدافع سرباز و مسئول اجرای احکام خداوند بر زمین می‌بینند. این اقدامات تروریستی و فعالیت هایی که تحت عنوان اسلام مشاهده می‌کنید، ریشه های روانی و فرهنگی دارد که قابل بررسی هستند.

بخش ۷ از ۹

حمیدرضا دهقانی در سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلام، ضمن تاکید بر اینکه داعش مشکلی فراتر از منطقه است و راه حلی فراتر از زمان می‌طلبد، گفت: شاید برای حل مشکل داعش و تروریسم و افراطی گرایی با راه حل های بسیاری در چند سال اخیر روبرو بوده ایم. وی افزود: سازمان ها و کشورهای مختلفی در این مورد اقداماتی را برای حل مشکل تروریسم عنوان کرده اند؛ چنانچه قرار باشد در رابطه با داعش به آسیب شناسی بپردازیم باید به چند سوال اساسی پاسخ دهیم. آیا این گروه یک حرکت خودجوش است؟ و چنانچه نیست چه مجموعه‌هایی پشت سرش قرار دارند؟ و اینکه داعش از چه مجموعه هایی و چه ماهیتی تشکیل شده است؟ سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی بیان داشت: چنانچه ما داعش را به عنوان یک حرکت تروریستی تقلیل دهیم و برای آن راه حل مسلحانه در نظر گیریم، خطا رفته ایم. داعش از یک طرف در تاریخ اسلام دارای سابقه فکری است و صرفاً حرکتی دینی به شمار نمی‌رود و ماهیت آن دارای ابعاد مختلفی است. مجموعه داعش توسط مجموعه‌هایی شکل گرفته که دارای اهداف سیاسی – امنیتی بودند و صرفاً در چارچوب منطقه نبوده است. هسته اصلی این گروه از عناصر بعثی بودند که با سپر قرار دادن شعارهای خام اسلامی تند، قصد جذب جوانان و افکار عمومی را داشتند. ایشان علل پیدایش داعش و گرایش به این جریان را متفاوت دانست که باید از یکدیگر تفکیک شوند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها، اسرائیل و برخی بازیگران دیگر برای دستیابی به اهداف سیاسی و امنیتی خود نیاز به چنین جریانی داشتند و در ادامه نیز انسان‌هایی از سرتاسر جهان جذب داعش شدند که دلیل این اقدام می‌تواند نارضایتی از وضع موجود باشد. دهقانی ادامه داد: از جمله این دلایل می‌توان به اشغال برخی کشورهای اسلامی اشاره کرد. عامل دوم تبعیض در سطح کشورهای اسلامی و غیراسلامی است و سومین عامل هم سیستم‌های دیکتاتوری است که امکان آزادی را از مردم گرفته و در نتیجه آن انسان‌هایی که از طریق دموکراتیک نمی‌توانند نظرات خود را ارائه دهند بدنبال روش‌های دیگری از جمله جذب در گروه‌های ماجراجویی چون داعش می‌روند. نظام های دیکتاتوری در منطقه امکان تنفس برای جوانان و مردم قائل نیستند، بنابراین زمانی که جوانان نتوانند از طریق صندوق رای نظر خود را مطرح کنند به سراغ اسلحه می‌روند. دکتر دهقانی بیکاری، نابسامانی های اقتصادی، مسائل روانی و اندیشه‌های سلفی و همچنین اندیشه های ناپخته ای که از مکتب رحمانی اسلام اخذ می‌شود را از علل دیگر گرایش به این مجموعه ها دانست. جریان داعش یک حرکت صرفا سیاسی و عقیدتی نیست. ماهیت این حرکت دارای ابعاد سیاسی، نظامی، امنیتی و اطلاعاتی است و تفکر در رابطه با ایجاد داعش در جایی انجام شد که آنان نیز اهداف سیاسی و امنیتی را مدنظر داشتند. ماهیت و هسته اصلی داعش عناصر بعثی بودند که با سپر قرار دادن شعارهای خام اسلامی تندرو قصد جذب افکار عمومی و جوانان را داشتند. عمل پیدایش مجموعه داعش را باید از عمل گرایش به این مجموعه متفاوت دانست، کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه نیاز به ایجاد چنین دستگاهی داشتند و عمل گرایش نیز این بوده که انسان هایی در سراسر دنیا با توجه به نارضایتی وضع موجود به این مجموعه پیوستند. برای مبارزه با آنان نیاز داریم که تمامی مجموعه ها را مدنظر قرار دهیم؛ اینکه تصور کنیم با بمباران هوایی می‌توانیم داعش را سرنگون کنیم آب در هاون کوبیدن است زیرا این تفکر هم در مجموعه های اطلاعاتی و امنیتی و هم در مجموعه جامعه اسلامی ریشه دارد. دهقانی در پایان تاکید کرد: ضرورت دارد الگویی که امام علی(ع) در مبارزه با خوارج به کار بردند را الگوی عملی خود در مبارزه با داعش قرار دهیم؛ روشنگری اساسی ترین روش برای جلوگیری از استمرار پیوستن به گروه های تروریستی می باشد.

بخش ۸ از ۹

روح الله اسلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلام که در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد به غیبت تکنیک در همگرایی جهان اسلام پرداخت. وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که دولت‌‌های اسلامی در خاورمیانه شکل نگیرد شاهد همگرایی در جهان اسلامی نخواهیم بود گفت: چنانچه می‌خواهیم همگرایی ایجاد شود باید دولت های قدرتمند ایجاد کنیم، نمی‌توانیم جنبش ها را تقویت کنیم و در نهایت انتظار همگرایی داشته باشیم. خشونت و بی ثباتی از ویژگی های امروز جهان اسلام است و در ادامه با طرح این پرسش که چه راهکارهای عملی جهت ایجاد همگرایی در جهان اسلام باید ارائه داد، گفت: آیا ما در علوم اسلامی شعاری تحت عنوان همگرایی داریم؟ وی خشونت و بی ثباتی را یکی از ویژگی های امروز جهان اسلام دانست و گفت: متأسفانه ما امروز با دولت های شکننده ای در جهان اسلام مواجه هستیم و همچنین در کنار آنان با جنبش های وحشیانه ای مواجه‌ایم که دارای قدرت بسیارند و هیچ منطقی ندارند. عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد فقر، آوارگی و تحقیر را از دیگر ویژگی‌های وضعیت فعلی در جهان اسلام برشمرد و یادآور شد: در جهان اسلام با یک خودسوزی تمدنی مواجه هستیم، به طوری که امروز این گروه های وحشی در حال سوزاندن و تخریب آثار تمدنی اسلامی هستند. وی ایجاد دیپلماسی و اتحاد را از دیگر مبانی ایجاد همگرایی در جهان اسلام خواند و خاطرنشان کرد: نهادگرایی نیز در ایجاد همگرایی در جهان اسلام موثر است. اسلامی تصریح کرد: ما در علوم سیاسی بحثی به نام منطقه گرایی داریم که در این بحث مطرح می‌شود باید یک سلسله مراتب رعایت شود و یک سلسله الزاماتی را جهت رسیدن به همگرایی بپذیریم. اسلامی با تاکید بر اینکه تا زمانی که دولت‌‌های اسلامی در خاورمیانه شکل نگیرد شاهد همگرایی در جهان اسلامی نخواهیم بود گفت: چنانچه می‌خواهیم همگرایی ایجاد شود باید دولت های قدرتمند ایجاد کنیم، نمی‌توانیم جنبش ها را تقویت کنیم و در نهایت انتظار همگرایی داشته باشیم. وی در پایان ایجاد دیپلماسی و اتحاد را از دیگر مبانی ایجاد همگرایی در جهان اسلام خواند و خاطرنشان کرد: نهادگرایی نیز در ایجاد همگرایی در جهان اسلام موثر است.

بخش ۹ از ۹

پایان پنل دوم سمینار - پرسش و پاسخ پنل دوم